  • 1. Data: 2021-11-08 22:15:35
    Temat: PCI-E 1x RAID1 poszukiwany hardware raid
    Od: pioruns <w...@w...com>

    Witajcie,

    Znajomy ma dwa nowe dyski 4TB, Windows 10 i chcialby RAID1. Windowsowy
    Disk Management z softwarowym RAID1 sie do tego zupelnie nie nadaje, bo
    przy resecie komputera z powera skanuje cale 4TB od nowa, co trwa caly
    dzien. A czasem mu sie reset zdarza, jak jakas gra przytnie czy cos tam.

    Jakie polecacie karty sprzetowe do RAID1 na PCI-E 1x? Moga byc drogie,
    byleby dzialaly lepiej od windowsowego soft raidu.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 2. Data: 2021-11-08 22:39:33
    Temat: Re: PCI-E 1x RAID1 poszukiwany hardware raid
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/11/2021 22:15, pioruns wrote:
    > Znajomy ma dwa nowe dyski 4TB, Windows 10 i chcialby RAID1.

    Po co?

    > Jakie polecacie karty sprzetowe do RAID1 na PCI-E 1x? Moga byc drogie,
    > byleby dzialaly lepiej od windowsowego soft raidu.

    NAS.

  • 3. Data: 2021-11-08 23:08:01
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 08/11/2021 21:39, heby wrote:

    > Po co?

    Bo wie, ze dyski padaja, szczegolnie te co nie maja backupow. ;)
    I dyski zostaly juz zakupione, i chodza w RAID1 windowsowym. Teraz
    trzeba zrobic RAID1 lepszy. Ale problem taki ze on nie ma Linuksa,
    windowsowy RAID sie do niczego nie nadaje. Chyba ze cos nie wiem.

    > NAS.

    Nie chce NASa, ma byc w kompie.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 4. Data: 2021-11-08 23:22:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/11/2021 23:08, pioruns wrote:
    > Bo wie, ze dyski padaja, szczegolnie te co nie maja backupow. ;)

    To niech robi backupy na drugim dysku schowanym w szafie. Jak mu strzeli
    zasilacz w kompie to sobie wsadzi ten RAID1 tam gdzie wiadomo. Jak
    będzie miała atak malware to też sobie tam wsadzi.

    Ogólnie RAID w komputerze na windowsie, jak funkcja backupu, to samobójstwo.

    > I dyski zostaly juz zakupione, i chodza w RAID1 windowsowym. Teraz
    > trzeba zrobic RAID1 lepszy. Ale problem taki ze on nie ma Linuksa,
    > windowsowy RAID sie do niczego nie nadaje. Chyba ze cos nie wiem.

    Reglamentacja Linuxa?

    Nie chcesz mieć RAID1 w komputerze, kolega też nie chce. To bezsensowne
    i bezcelowe.

    > Nie chce NASa, ma byc w kompie.

    NAS załatwia wszystkie problemy. Jest RAIDem, w razie awarii komputera
    nie psuje się, białoruscy hackerzy łatwo się nie dostaną, jak trzeba, to
    pornole są dostepne z telefonu.

    Jest jakiś sensowny powód "nie chcę NASa"? Czy to tylko taka fanaberia?
    NAS jest sensowniejszym rozwiązaniem niż RAID w kompie, a
    najsensowniejszym jest dysk trzymany w szafie pod pościelą (w
    zastosowaniach domowych).

  • 5. Data: 2021-11-08 23:34:26
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 08/11/2021 22:22, heby wrote:

    > NAS załatwia wszystkie problemy. Jest RAIDem, w razie awarii komputera
    > nie psuje się, białoruscy hackerzy łatwo się nie dostaną, jak trzeba, to
    > pornole są dostepne z telefonu.

    A grales kiedys w gierki z zasobu sieciowego? Nawet jesli w windzie sie
    da trzymac biblioteke Steam na NASie w zasobie sieciowym, to Gigabit
    Ethernet spowalnia throughput tych szybkich WD Blackow czy jaka tam
    seria dyskow, 3x albo wiecej razy. Nieakceptowalne. Ten zawodnik ma
    Ryzena 5950X i 6900XT mowi ze cos wolno. Wiec nie wjezdzaj mi tu z
    dyskami po NASie zeby mial 110 MB/s przysyly z twardzieli bo mnie zabije
    haha.

    Reszte wycinam bo offtop, nie moj komputer, nie moje fanaberie..

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 6. Data: 2021-11-08 23:44:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/11/2021 23:34, pioruns wrote:
    > A grales kiedys w gierki z zasobu sieciowego?

    Ktoś potrzebuje RAID1 do GRANIA W GRY? A po ch... to komu?

    "[...]RAID 1 consists of an exact copy (or mirror) of a set of data on
    two or more disks[...]".

    Powiedzmy że dysk z grami pada nagle i złośliwie.

    Odpalam steam i po godzine czy dwóch na gigabitowym łaczu mam moją
    bibliotekę znowu na dysku, który przed chwilą wypakowałem z blistra.

    Nie rozumiem, po co komu trzymanie GIER na RAID1. I jeszcze w dodaku ich
    backupowanie (wspomniałeś o tym).

    Jestes pewny ż nie chodzi o RAID0? A jesli nawet, to są obecnie jakieś
    gry wymagające 8 terabajtów w jednym katalogu?

    Nic się nie zgadza.

    a) nie potrzebujesz RAID. Ani jednego.
    b) nie potrzebujesz backupów.
    c) wsadź sobie oba w kompa i zainstaluj połowę gierek na jednym, a
    połowę na drugim. Finito. Popsuje się, to sobie skoczysz do sklepu po
    nowy. 0 strat.

    Jestem w stanie pojąć, że ktoś jest na jakimś gównanym łaczu komorkowym
    z limitem danych. To wtedy koncepcja trzymania drugiego dysku w szafie z
    pościelą z kopiami katalogów steam sprawdzi się znakomicie.

  • 7. Data: 2021-11-08 23:50:24
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 08/11/2021 22:44, heby wrote:

    Offtop mocny widze nawalasz. Wytlumaczylem juz - nie moj komp nie moje
    fanaberie. Jak narazie nie pomogles mi nic.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 8. Data: 2021-11-09 07:31:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/11/2021 23:50, pioruns wrote:
    > Offtop mocny widze nawalasz.

    Wręcz przeciwnie, ściśle w temacie problemu *sprzętowego*.

    > Wytlumaczylem juz - nie moj komp nie moje
    > fanaberie. Jak narazie nie pomogles mi nic.

    Jemu niewiele już pomoże, przy nielogicznych wyborach, tak to się kończy.

  • 9. Data: 2021-11-09 10:20:11
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 09/11/2021 06:31, heby wrote:

    > Wręcz przeciwnie, ściśle w temacie problemu *sprzętowego*.

    > Jemu niewiele już pomoże, przy nielogicznych wyborach, tak to się kończy.

    Zobacze moze go przekonam do czegos innego haha.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 10. Data: 2021-11-09 10:44:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 8 Nov 2021 21:15:35 +0000, pioruns napisał(a):

> [...]
    >
    > Jakie polecacie karty sprzetowe do RAID1 na PCI-E 1x? Moga byc drogie,
    > byleby dzialaly lepiej od windowsowego soft raidu.

    Czegoś nie rozumiem.
    Masz dyski PCIe i chcesz kontroler RAID na złącze PCIe x1? To radykalnie
    zmniejszy prędkość.
    Stosuje się (w serwerach i komputerach typu workstation) buforowane
    sprzętowe kontrolery ale na szerszych łączach, wtedy przesył kilkunastu czy
    kilkudziesięciu TB/s to żaden problem. Synchronizacja praktycznie nie jest
    potrzebna, bo wszystkie dyski zdążą zapisać bufory, ponadto kontroler
    cachuje dane.
    Nietety, w tej chwili nie jestem w stanie podać Ci konkretnych modeli, bo
    ja używam sprzętu dedykowanego.

    Kolega obok - heby, który zdaje się, że nie odróżnia raidu od backupu,
    mówił o NAS. Tutaj, dla Twojego kolegi byłby dobry nie NAS, tylko SAN.
    Prędkości tam mogą być bardzo duże (rzedu dziesiątek TB/s lub więcej), ale
    nie wiem, czy kolegę byłoby stać na taki sprzęt.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam