  • 1. Data: 2021-11-09 12:54:35
    Temat: Stare pamięcie SDRAM DIMM 168pin 3,3V 133MHz a chipset 82430TX, obługa pamięci 133MHz na magistrali 66MHz
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy pamięć SDRAM DIMM Kingston KVR133X64C2 będzie gadać z chipsetem
    82430TX?
    Według tego co czytam chipset ten obsługuje do max 256MB RAM-u.
    https://www.anandtech.com/show/72/6

    A jak patrzę w specyfikację tej pamięci
    https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/11592
    4/ETC1/KVR133X64C2/256.html
    To może ona pracować z zegarem od minimum cyklu 7,5ns (co odpowiada 133MHz)
    do najwolniejszego 1000ns (gdybam, że w cyklach dłuższych niż 1000ns
    zaczyna taka RAM gubić dane, bo za wolno odświeżanie?) co odpowiada
    taktowaniu 1MHz czyli dedukuję, że na taktowaniu 66MHz powinna bezproblemowo
    gadać.
    Pamięci np. 64MB dedykowane jako 100MHz gadają u mnie z tym chipsetem bez
    problemu na domyślnym 66MHz, na płycie siedzi zabytek procesor Intel MMX
    166MHz.
    Pytanie dotyczy ściśle pamięci 133MHz pracujących potencjalnie jako 66MHz, a
    nie że mam wstawiać wolniejsze pamięci.
    Tak się bawie edukacyjnie starociami i naszło mnie takie pytanie (gdybym
    miał na składzie to bym w locie sobie przetestował), a że nie mam, a bez
    sensu w ciemno nabywać i potem zwracać, to może ktoś rzuci światło na
    sprawę.
    A płyta to taka poczciwina z połowy lat 90: A-Trend ATC-5000
    https://www.win3x.org/uh19/motherboards/7
    https://www.win3x.org/uh19/public/motherboard/manual
    /atc5000-5f200f9f3179f890051393.pdf

    W instrukcji owszem wynika, że 256MB obsłuży ale przy obsadzie dwóch DIMM-ów
    jako 2x 128MB RAM.
    Czy może być tu pułapka, że w jednym listku RAM 256MB nie będzie w stanie
    gadać, bo płyta przewiduje max 128MB na slot? Zależne od samej płyty, czy
    raczej to ściśle definuje chipset płyty? Czy raczej kwestia taka, że nie
    bylo wtedy większych pamięci i płytę zbytnio nie interesuje czy jej max
    wielkość RAM jest w jednym listku czy rozbita na 2 mniejsze pamięci?

    Taka pewna analogia, gdzie dla nowszych generacji płyt z pamięcia DDR2 (np.
    Gigabyte GA-M56s-s3) w dokumentacji producenta dla obsługiwanych RAM-ów były
    moduły max 1GB w tabelce (zapewne nie produkowali większych wtedy w jednym
    listku), a w praktyce z 10 lat później taka płyta nie miała problemu jak się
    wstawiło moduły 2GB w jednym listku, a niektórzy nawet 4GB wstawiali na
    slot - jak takie dostał w DDR2 (bo są rzadkie edycje 4GB na listek dla DDR2
    będące w dodatku kompatybilne z danym chipsetem), gdzie płyta była
    definiowana jako max RAM 16GB.

  • 2. Data: 2021-11-11 08:42:31
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 09.11.2021 o 12:54, jedrek pisze:

    > Czy może być tu pułapka, że w jednym listku RAM 256MB nie będzie w
    > stanie gadać, bo płyta przewiduje max 128MB na slot? Zależne od samej
    > płyty, czy raczej to ściśle definuje chipset płyty?

    Zależy od chipsetu, biosu i samej płyty. W tamtych czasach grzebałem w
    różnych sprzętach (BX440, i815) i zdarzały się cuda z pamięciami:
    dostępna połowa pamięci w przypadku, gdy moduły RAM miały klocki po
    jednej tylko stronie, niedostępna część pojemności w przypadku mieszania
    pamięci 100 i 133MHz itp

    Podsumowując: trzeba mieszać pamięciami tak długo, aż zadziała :-)

  • 3. Data: 2021-11-15 02:01:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "zhbick" 618cc968$0$530$6...@n...neostrada.pl

    > dostępna połowa pamięci w przypadku, gdy moduły RAM miały
    > klocki po jednej tylko stronie, niedostępna część pojemności
    > w przypadku mieszania

    O inne strony tam chadzało. Chętni zapewne znajdą info w Googlach...

    Mam 4 DIMMy DDR po 256MB -- które nie mają problemu ,,jednostronności''.
    Mam też jakieś (może mają ten problem; nie pamiętam ich pojemności)
    różne inne DDR...

    Za DIMM 128MB DDR na przełomie tysiącleci płaciłem tysiąc pln.

    W drugiej połowie 2008 r. za kilka DDR po 256MB zapłaciłem ~pół
    stówki pln. Tak długo pertraktowałem, że przywędrowały po czasie,
    to znaczy nikły miałem z nich pożytek... Sprzedawca (z Allegro)
    długo ustalał tę stronniczość, choć nie było od początku żądnych
    wątpliwości, o które DDR mi chadza... Zapłaciłem z góry...

    Te, z którymi nie było problemów, w skrócie określano
    mianem -- 'do BXa'. Dobrze pamiętam czy źle? [mam dobrą
    pamięć czy zła?] Akurat nie miałem BXów, ale właśnie te
    DIMMy były mi potrzebne do moich dwóch płyt...

    Takie też (czyli 'do BXa') DIMMy DDR oferował sprzedawca
    -- chyba dlatego został przeze mnie wybrany spośród wielu
    innych sprzedawców...

    -=-

    Przełom tysiącleci to koniec 1999r. i początek 2000 roku;
    XXI wiek zaczyna się dopiero 2001 rokiem...

    [zwykły, żydowski problem -- liczenie od zera czy od jedynki...
    Chrystus teraz przybędzie na świat:
    pierwszy raz -- jak twierdzą żydzi
    czy
    drugi raz -- jak twierdzą chrześcijanie;
    z powodu tej właśnie numeracji toczone były: wojny,
    prześladowania, holokausty... zaś sami chrześcijanie
    walczyli o kierunek poprawnej modlitwy:
    z prawej na lewą -- jak czynią znak krzyża prawosławni
    czy
    z lewej na prawą -- jak czynią znak krzyża rzymscy katolicy;
    spierając się o tę prawidłowość także wylano sporo ludzkiej
    krwi, ale że kiedyś nie było 500+ itp. oprogramowania -- nie
    troszczono się marnotrawstwem tego płynu...]

    -=-

    Dwie maszyny (WXP, którego teraz używam i Manjaro)
    wirtualne młócą swoimi partycjami -- ciężko pisać
    pod WXP, ale pod Linuxem niemal stale niczego nie
    widać, choć GPartEd pracuje, bo czasami ;) coś
    sensownego pokazuje...

    Do tego 64W10 na rzeczywistym komputerze usiłuje ;) zaktualizować
    się... Jakżesz pokochałem ;) te nieustające aktualizacje W10...

    Obydwa mechaniczne dyski rzeczywistego komputera od dawna zajęte na 100%...

    Linuxy (chadza ich naraz sporo) też często aktualizują się,
    ale mniej z ich aktualizacjami kłopotu...

    --