  • 11. Data: 2021-11-18 13:27:41
    Temat: Re: PRLowski silikon odlewniczy
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 18 November 2021 at 15:25:54 UTC+9, Piotr Wyderski wrote:
    > W tej książce:
    >
    > https://www.empik.com/sluzby-specjalne-awlasewicz-to
    masz,p1237902196,ksiazka-p

> [...]
    > i trzeba było działąć szybko w warunkach nie wzbudzających zbytnich
    > podejrzeń. Zakładam więc, że chodziło o pojedyncze minuty i nie można
    > sobie było pozwolić na rozstawienie laboratorium celem prawidłowego
    > wymieszania wielu składników.
    >
    > Czego oni mogli używać, a szczególnie w tamtych czasach -- lata 70. i
    > wczesne 80.? Znane mi silikony sieciują albo kilkanaście godzin, albo
    > wymagają dość precyzyjnego zmieszana z aktywatorem. Do tego zakładam, że
    > eliksir nie mógł zbytnio śmierdzieć, choćby ze względu na trudności z

    Klucze odlewać to raczej z metalu trzeba. Ja używam do prostackich odlewów kitu do
    kominków, takiego: tiny.pl/9c3nd
    Nie jest to guma a raczej coś w formie cementu, ale chemicznie jest to silikon i pod
    taką nazwą jest sprzedawany. Spokojnie w to można lać aluminium albo mosiądz, forma
    zwykle nie pęka.

  • 12. Data: 2021-11-18 13:33:21
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Na ile mozna tej ksiazce wierzyc, to chyba jest dyskusyjne.

    Na podstawie informacji z kilku niezależnych źródeł (m.in. wywiad z
    ministrem Siemiątkowskim) układa się to w z grubsza spójny obraz.
    Oczywiście zawsze zachodzi możliwość, że to było od początku ukartowaną
    akcją dezinformacyjną, ale po co by to było potrzebne po 40-50 latach?

    > Ale czy to musial byc silikon "odlewniczy", czy chodzilo tylko o
    > utrwalenie ksztaltu?

    O utrwalenie kształtu często bardzo skomplikowanych i nietypowych kluczy
    w warunkach ich okazjonalnego pozyskania, typu ambasador zostawił na
    biurku i zaraz wróci.

    > A rozne silikony czy "plynne gumy" stosowalo sie juz chyba ... np w
    > stomatologii.

    No to załóżmy, że celem przeprowadzenia rekonstrukcji historycznej chcę
    sobie taką "rurę" zrobić dzisiaj. Co mam do niej wlać? Warunki załóżmy
    podobne, powiedzmy mam 15 minut i na kluczu nie może być widocznych
    śladów, wyczuwalnego nietypowego zapachu itp.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2021-11-18 13:41:31
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Konrad Anikiel wrote:

    > Klucze odlewać to raczej z metalu trzeba.

    Nie twierdzę, że nie, jedynie relacjonuję informacje z książki:

    "Do mnie któregoś ranka trafił pęk parunastu kluczy należących do
    ambasadora. Udało się te klucze zdobyć właśnie poprzez agentkę Biura
    ,,B". Powiedziano mi, że muszę szybko robić kopie, bo zostały wyciągnięte
    ze spodni tego ambasadora, który aktualnie leży pijany po całonocnej
    balandze w swojej rezydencji, ale prędzej czy później zwlecze się z
    łóżka. Nawet nie było do końca wiadomo, do czego są te klucze, no ale
    jak są, to trzeba robić. To było niezłe wyzwanie, żeby to zrobić tak
    szybko, bo odwzorowanie kluczy nie polega na wciśnięciu jak w komputerze
    ,,kopiuj" i ,,wklej". Najprościej jest wtedy, kiedy dysponujemy kluczem
    surowym, czyli takim ,,pustym", nienaciętym jeszcze kluczem konkretnego
    rodzaju, profilu i długości. Gdy trzeba skopiować model, do którego nie
    ma klucza surowego, wtedy robi się odcisk i potem na jego podstawie
    tworzy się kopię. Najtrudniejsze jednak były takie specyficzne, bardzo
    skomplikowane klucze, do których skopiowania trzeba było użyć specjalnej
    metody, opracowanej zresztą przeze mnie i opierającej się na
    wykorzystaniu rury wypełnionej silikonem. Jakoś się udało, zdążyłem i
    pęk wrócił do kieszeni ambasadora w porę."

    I to mnie zainteresowało. A tutaj: "W środku znaleźliśmy zapasowy klucz
    do tego problematycznego zamka, zrobiliśmy formę w silikonie i odlew w
    żywicy. Pamiętam, że jak mój kolega pierwszy raz go zobaczył, to
    zapytał, co to w ogóle jest, bo faktycznie ten przezroczysty przedmiot z
    żywicy wcale nie wyglądał jak klucz. Ale ważne, że działał jak trzeba."

    Dziękuję za kolejny ciekawy pomysł do testów.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2021-11-18 14:05:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Nov 2021 13:33:21 +0100, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > Oczywiście zawsze zachodzi możliwość, że to było od początku ukartowaną
    > akcją dezinformacyjną, ale po co by to było potrzebne po 40-50 latach?

    Ksiazka sie sprzedaje i mozna zarobic - to doskonaly powod :-)

    > O utrwalenie kształtu często bardzo skomplikowanych i nietypowych kluczy
    > w warunkach ich okazjonalnego pozyskania, typu ambasador zostawił na
    > biurku i zaraz wróci.

    Ale silikon niekoniecznie musial byc z gatunku takiego, co go cieklym
    metalem mozna zalac.

    idz do dentysty.
    Oni maja ciekawe masy.

    J.

  • 15. Data: 2021-11-18 14:07:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Nov 2021 04:27:41 -0800 (PST), Konrad Anikiel wrote:
    masz,p1237902196,ksiazka-p

    > Klucze odlewać to raczej z metalu trzeba.

    Niekoniecznie, ale przede wszytkim - to nie musi byc bezposrednio w
    tym silikonie.

> [...]
    pod taką nazwą jest sprzedawany. Spokojnie w to można lać aluminium albo mosiądz,

    A sa tez przeciez jeszcze niskotopliwe stopy.

    J,

  • 16. Data: 2021-11-18 14:08:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Nov 2021 10:47:01 +0100, Piotr Wyderski wrote:
    masz,p1237902196,ksiazka-p

    > Książkę polecam, a tu jest wywiad z jednym z tych magików:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=Aw5T-_piS98

    To ta ksiazka, gdzie pisali o przeswietlaniu promieniami gamma ?

    J.

  • 17. Data: 2021-11-18 14:16:59
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > To ta ksiazka, gdzie pisali o przeswietlaniu promieniami gamma ?

    Tak. A na YT facio twierdzący, że to robił osobiście.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2021-11-18 14:22:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Nov 2021 14:16:59 +0100, Piotr Wyderski wrote:

    > Tak. A na YT facio twierdzący, że to robił osobiście.

    Jesli autor ... co ma mowic - ze naklamal?

    Przy czym ... to przeswietlanie gamma nie jest az takie nierealne,
    natomiast ciekawe jest to, ze tych ambasad jakby nikt nie pilnowal
    i w nocy mozna bylo sobie buszowac do woli.

    Ja rozumiem, ze dyplomata sprzątal nie bedzie, sprzątaczki sie
    zatrudnia miejscowe ... ale moze tez w tych ambasadach nic cennego nie
    bylo, nawet w sejfach ...

    J.

  • 19. Data: 2021-11-18 14:56:04
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Jesli autor ... co ma mowic - ze naklamal?

    Nie, nie autor. A w książce masz też dokumenty z IPN z m.in. dawkami
    przyjętego promieniowania przez wymienionych z nazwiska funkcjonariuszy.
    Jeśli to jest podpucha, to zrobiona przez fachowców, a nie przez
    dziennikarza. Za dużo szczegółów się zgadza.

    > Przy czym ... to przeswietlanie gamma nie jest az takie nierealne,
    > natomiast ciekawe jest to, ze tych ambasad jakby nikt nie pilnowal
    > i w nocy mozna bylo sobie buszowac do woli.

    Amerykańskiej pilnowali, to nawet nie próbowali wchodzić. Ale konsulatu
    już nie aż tak bardzo.

    > Ja rozumiem, ze dyplomata sprzątal nie bedzie, sprzątaczki sie
    > zatrudnia miejscowe ... ale moze tez w tych ambasadach nic cennego nie
    > bylo, nawet w sejfach ...

    Skoro ktoś do nich kilkadziesiąt razy rocznie biegał z kobaltem i
    irydem, to chyba jednak się opłacało.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2021-11-18 15:00:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Mydło suche. Czasy: lata pomiędzy początek 80-tych a początek 90-tych.
    > Czyli wtedy były mydła "Pollena", "Balbinka" i może jeszcze jakieś.

    "Jacek i Agatka", "For you".

    > Po wykonaniu odcisku wykonywałem pomiary i je notowałem. One były bazą
    > do wykonania kopii.

    Jak w suchym mydle zrobić odcisk? Ono twarde przecież.

    > Natomiast nie przypominam sobie, aby mydło kurczyło się - bo robiłem
    > w nieco zmydlonym, ale już wysuszonym.

    Na podstawie książek czy filmów kryminalnych wyobrażałem to sobie tak,
    że się odcisk robi w miekkim mydle. Dlaczego nie w plastelinie? To sobie
    z kolei tłumaczyłem w ten sposób, że mydło jak trochę podeschnie, to można
    jakiś odlew robić. A plastelina wiadomo, rozpłynie się. Ale jeśli i tak
    to ma być mierzone suwmiarką, to najprościej i najszybciej było zrobić
    odbitkę stykową klucza na papierze fotograficznym.

    > Yale nie były aż tak precyzyjne - tolerancja tak około 0,2 przechodziła
    > bez problemu.

    Gdzieś tak w połowie szkoły podstawowej będąc, dorobiłem sobie klucz do
    domu piłując iglakami. Surowego klucza nie dało się zdobyć, ale trafił
    sie taki, co był większy i było z czego piłować. Poza jednym miejscem,
    które rozklepałem młotkiem. Działał lepiej niż oryginał.

    --
    Jarek