  • 1. Data: 2016-11-03 21:25:39
    Temat: Pierwszeństwo przy pasie włączania się do ruchu
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    Cześć, miałem ostatnio długą dyskusję ze znajomym na temat pierwszeństwa
    na pasie włączania się do ruchu (tzw. rozbiegowym).

    Wyobraźmy sobie taką drogę: 3 pasy ruchu, z prawej strony jest wyjazd z
    parkingu z pasem włączania się do ruchu ( w tym momencie mamy 4 pasy).
    Na potrzeby prawidłowego zobrazowania będę numerował te pasy kolejnymi
    cyframi licząc od lewego do prawego, czyli skrajnie lewy to (1),
    środkowy to (2), skrajnie prawy to (3) i pojawiający się pas włączania
    się do ruchu to (4).

    Samochód [A] wyjeżdża z parkingu, jedzie pasem włączania się do ruchu
    (4) i chce zmienić pas na (3). W tym samym czasie trzypasmową drogą, na
    pasie środkowym (2) jedzie samochód [B], który po przekroczeniu miejsca
    gdzie jest wyjazd z parkingu i pojawia się pas włączania się do ruchu
    (4), chce zając pas (3). Na pasie (3) dochodzi do kolizji obu pojazdów.

    Z czyjej winy? Czy [A] ma nadal obowiązek ustąpić pierwszeństwa czy może
    [B] powinien ustąpić pojazdowi chcącemu zająć wolny pas z prawej strony?

    Pomóżcie rozwiązać ten problem :)

  • 2. Data: 2016-11-03 22:02:50
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

> [...]
    >
    >Z czyjej winy? Czy [A] ma nadal obowiązek ustąpić pierwszeństwa czy może
    >[B] powinien ustąpić pojazdowi chcącemu zająć wolny pas z prawej strony?

    myślę ze to rozwieje wątpliwości
    https://www.youtube.com/watch?v=TsJNAj1P5qg
    Pas rozbiegowy jest zwykłym pasem który zaraz sie skończy.

    Buniek

  • 3. Data: 2016-11-03 22:03:58
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-11-03 o 21:25, PlaMa pisze:
> [...]
    >
    > Z czyjej winy? Czy [A] ma nadal obowiązek ustąpić pierwszeństwa czy może
    > [B] powinien ustąpić pojazdowi chcącemu zająć wolny pas z prawej strony?

    mysle, że gdy przeczytasz deifnicję włączania się do ruchu, to
    wątpliwości zostaną rozwiane

    A.

  • 4. Data: 2016-11-03 22:41:37
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    W dniu 2016-11-03 o 22:03, Artur Miller pisze:

    > mysle, że gdy przeczytasz deifnicję włączania się do ruchu, to
    > wątpliwości zostaną rozwiane

    Nadal sprawa nie jest 100% klarowna.

    Art. 17. 1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po
    postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów
    ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
    1) na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do
    takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy
    zamieszkania;
    2) na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
    3) na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
    3a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na
    przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
    4) pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
    2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować
    szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub
    uczestnikowi ruchu.

  • 5. Data: 2016-11-03 22:45:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.11.2016 o 22:41, PlaMa pisze:

> [...]
    > 2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować
    > szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub

    Moim zdaniem jest klarowna - skoro jechal pasem 4 to znaczy że był już w
    ruchu i normalnie zmieniał pas.

    Shrek

  • 6. Data: 2016-11-03 22:56:37
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** BUNIEK pisze tak:

    > myślę ze to rozwieje wątpliwości
    > https://www.youtube.com/watch?v=TsJNAj1P5qg
    > Pas rozbiegowy jest zwykłym pasem który zaraz sie skończy.

    no to w tej sytuacji B jest szkodowym.

    Jednak niepisane prawo "ważnej uliczki osiedlowej" i "pasa włączajacych
    się spod galerii handlowej" mówi że puścić wszyskie przeciagi na
    wszystkich pasach bo można miec rację i skasowany samochód.

    Będąc pojazdem B mądrze jest tylko uwalniać prawy pas
    zjeżdzając na lewy nigdy odwrotnie.

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 7. Data: 2016-11-03 23:01:10
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik PlaMa b...@w...pl ...

> [...]
    >
    > Z czyjej winy? Czy [A] ma nadal obowiązek ustąpić pierwszeństwa czy może
    > [B] powinien ustąpić pojazdowi chcącemu zająć wolny pas z prawej strony?

    Trudna sprawa - z jednej strony piewszenstwo ma ten z prawej, z drugiej on
    sie włacza do ruchu.
    Trzeba by ocenic jak bardzo on się włacza do ruchu a jak bardzo jest juz
    "włączony" ale na pierwszy rzut oka powiedziałbym ze skoro tam był pas
    rozbiegowy czyli włączenie nastapiło na poczatku pasa rozbiegowego to o ile
    kolizja nie była na samym poczatku pasa rozbiegowego to wina po stronie
    pojazdu B.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    by Jenka

  • 8. Data: 2016-11-03 23:06:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.11.2016 o 23:01, Budzik pisze:

> [...]
    > kolizja nie była na samym poczatku pasa rozbiegowego to wina po stronie

    A jak na samym początku to co? Jeden ma ustąpić bo się włącza do ruchu,
    drugi ma ustąpić bo zmienia pas. Skoro nie ma rozstrzygnięcia to dalej
    jak na obrazku z postu bunka IMHO.

    Shrek

  • 9. Data: 2016-11-03 23:33:42
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-11-03 o 23:01, Budzik pisze:
    > Użytkownik PlaMa b...@w...pl ...

    > Trudna sprawa - z jednej strony piewszenstwo ma ten z prawej, z drugiej on
    > sie włacza do ruchu.

    NIE! włączył się w momencie wjazdu na pas, który zaraz się kończy.

    a.

  • 10. Data: 2016-11-03 23:44:06
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2016-11-03 o 22:56, PiteR pisze:

    > Jednak niepisane prawo "ważnej uliczki osiedlowej" i "pasa włączajacych
    > się spod galerii handlowej" mówi że puścić wszyskie przeciagi na
    > wszystkich pasach bo można miec rację i skasowany samochód.

    Zdarzają się tacy, którym jest na rękę mieć i rację i skasowany
    samochód. Przyuśćmy ktoś ma trudność ze sprzedaniem samochodu - bo np.
    śmierdzi w środku zgniłym jajem i nie da się tego wywabić. Dla takiego
    podkładający się z podporządkowanej kandydat jest dobrym celem do tego,
    żeby pobrać z jego OC aktualną cenę "eurotaksową" auta, którego nie
    dałoby się sprzedać za takie pieniądze.
    Ostrzegam przed takimi co "grzecznościowo" ustępują pierwszeństwa, gdy
    je w oczywisty sposób mają, bo czasami może się skończyć zdziwieniem,
    ale będzie już za późno. Jak ma pierwszeństwo, to niech z niego korzysta.