    Date: Tue, 8 Mar 2022 04:11:13 +0100
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
    Subject: Podwajacz napięcia (dopytam nim sprawdzę)

    Znajdłem w sieci podwajacz/powielacz napięcia

    https://aws1.discourse-cdn.com/arduino/optimized/4X/
    3/3/7/3377f46371103bb22049c65327ac120bea37da34_2_500
    x283.gif

    Interesuje mnie, czy ktoś ma doświadczenie w takim układzie, gdzie
    stosowanie opornika 10ohm ma duże znaczenie w zakresie powielania
    napięcia. Generalnie chciałbym "uniknąć" ten rezystor, bo się grzeje i
    nie za bardzo pasuje mi do układu ale nie mam obecnie możliwości
    pomiaru, jak się to zachowa w układzie, czy napięcie powielania znacznie
    się zmniejszy, czy nie, chodzi o procenty.

    Wykonałem ten układ kiedyś i działało, jak chciałem ale pominąłem wtedy
    efekt zwarcia rezystora 10ohm.

    Problem się tyczy dalszego wykorzystania w układzie (pomijam moc
    generowaną) Mogę to w sumie stwierdzić sam za jakieś 2-3 tygodnie ale
    rzucam temat do dyskusji.

    Opiszę:

    Posiadam generator 3 fazowy (a nawet 2 w układzie szeregowym), który ma
    generować prąd (prądnica BLDC). Przetwornica Step UP, którą mam
    podłączoną do zestawu reaguje od napięcia 2,9V i robi z tego ładne 20V.
    Problem polega na tym, ze przy małych obrotach generatora mam napięcie
    1,2V i przetwornica się nie wzbudza ale MOC/Obroty jest wystarczająca do
    uzysku. Problemem jest niska wartość obrotów do uzyskanego napięcia z
    powodu małej ilości uzwojeń (nie będę przewijał)... ale MOC prądnicy to
    już zakres ok 2A przy napięciu 2V co daje 4W przy tych obrotach.

    Interesuje mnie, jak to wygląda kiedy nie zastosuję opornika i zrobię
    zwykłe zwarcie w obwodzie. Czy są jakieś konkretne wyliczenia w tym
    temacie? Jakoś nie znalazłem. Mogę podać więcej danych jakby co
    :)...mogę to sprawdzić jak mi się wiatrak ruszy, kiedy zawieje ale to z
    jakieś 2-3 tygodnie. Zwyczajnie, zrobię zwarcie na oporniku i zmierzę :D

    Może być, że jest jeszcze jakiś fajniejszy schemat na powielanie
    napięcia w tym temacie?
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>