  • 1. Data: 2022-03-08 04:11:13
    Temat: Podwajacz napięcia (dopytam nim sprawdzę)
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    Znajdłem w sieci podwajacz/powielacz napięcia

    https://aws1.discourse-cdn.com/arduino/optimized/4X/
    3/3/7/3377f46371103bb22049c65327ac120bea37da34_2_500
    x283.gif

    Interesuje mnie, czy ktoś ma doświadczenie w takim układzie, gdzie
    stosowanie opornika 10ohm ma duże znaczenie w zakresie powielania
    napięcia. Generalnie chciałbym "uniknąć" ten rezystor, bo się grzeje i
    nie za bardzo pasuje mi do układu ale nie mam obecnie możliwości
    pomiaru, jak się to zachowa w układzie, czy napięcie powielania znacznie
    się zmniejszy, czy nie, chodzi o procenty.

    Wykonałem ten układ kiedyś i działało, jak chciałem ale pominąłem wtedy
    efekt zwarcia rezystora 10ohm.

    Problem się tyczy dalszego wykorzystania w układzie (pomijam moc
    generowaną) Mogę to w sumie stwierdzić sam za jakieś 2-3 tygodnie ale
    rzucam temat do dyskusji.

    Opiszę:

    Posiadam generator 3 fazowy (a nawet 2 w układzie szeregowym), który ma
    generować prąd (prądnica BLDC). Przetwornica Step UP, którą mam
    podłączoną do zestawu reaguje od napięcia 2,9V i robi z tego ładne 20V.
    Problem polega na tym, ze przy małych obrotach generatora mam napięcie
    1,2V i przetwornica się nie wzbudza ale MOC/Obroty jest wystarczająca do
    uzysku. Problemem jest niska wartość obrotów do uzyskanego napięcia z
    powodu małej ilości uzwojeń (nie będę przewijał)... ale MOC prądnicy to
    już zakres ok 2A przy napięciu 2V co daje 4W przy tych obrotach.

    Interesuje mnie, jak to wygląda kiedy nie zastosuję opornika i zrobię
    zwykłe zwarcie w obwodzie. Czy są jakieś konkretne wyliczenia w tym
    temacie? Jakoś nie znalazłem. Mogę podać więcej danych jakby co
    :)...mogę to sprawdzić jak mi się wiatrak ruszy, kiedy zawieje ale to z
    jakieś 2-3 tygodnie. Zwyczajnie, zrobię zwarcie na oporniku i zmierzę :D

    Może być, że jest jeszcze jakiś fajniejszy schemat na powielanie
    napięcia w tym temacie?
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 2. Data: 2022-03-08 10:03:11
    Temat: Re: Podwajacz napięcia (dopytam nim sprawdzę)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Mar 2022 04:11:13 +0100, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    > Problem polega na tym, ze przy małych obrotach generatora mam napięcie
    > 1,2V i przetwornica się nie wzbudza ale MOC/Obroty jest wystarczająca do

    Sa przetwornice na bardzo niskie napiecia.

    Zasilisz taką sterowanie twojej step-up, to bedzie pracowac i na 1V
    :-)

    > już zakres ok 2A przy napięciu 2V co daje 4W przy tych obrotach.
    >
    > Interesuje mnie, jak to wygląda kiedy nie zastosuję opornika i zrobię
    > zwykłe zwarcie w obwodzie.

    A moze lepiej jakis przekaznik, co odlaczy ten podwajacz przy wiekszym
    wietrze ?

    J.

  • 3. Data: 2022-03-08 10:45:53
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.03.2022 o 10:03, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Sa przetwornice na bardzo niskie napiecia.
    >
    > Zasilisz taką sterowanie twojej step-up, to bedzie pracowac i na 1V

    Odpada, jak dmuchnie wiatrem to takie przetwornice nie mają zabezpieczeń
    i się palą. Mogę co prawda dać przekaźnik, który to odłączy. Inna
    sprawa, że taka przetwornica MUSI być zasilana napięciem "wchodzącym" i
    nie znalazłem żadnej, która startuje przy napięciu 1V skutecznie i ma
    dużą sprawność.

    Inną sprawą jest, że grzanie opornika to w sumie straty, które idą w
    ciepło zamiast w akumulator. Diody, które tam mam to 15A shottky i te
    się nie grzeją.

    > A moze lepiej jakis przekaznik, co odlaczy ten podwajacz przy wiekszym
    > wietrze ?

    Jest to jakieś rozwiązanie ale to dalsza droga "paradoksu".

    Paradoks polega na tym, że zmieniając w sumie obciążenie generatora,
    odłączając podwajacz, pozwalam na większe obroty wiatraka co mi
    niekoniecznie pasuje ale oczywiście sprawdzę. Układ już ma 3
    przetwornice (2x5A i jedna 15A), które załączają się kaskadowo/kolejno
    wraz ze wzrostem obrotów, powodując "dociążenie" generatora, które ma za
    zadanie utrzymywać obroty wiatraka na "poziomie" i nie pozwalać aby się
    rozkręcał za mocno. Czyli im mocniej wieje, tym większy prąd a obroty
    "stałe".

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 4. Data: 2022-03-08 11:23:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Mar 2022 10:45:53 +0100, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    > sprawa, że taka przetwornica MUSI być zasilana napięciem "wchodzącym" i
    > nie znalazłem żadnej, która startuje przy napięciu 1V skutecznie i ma

    Czy aby na pewno sie rozumiemy?

    Proponuje dwie przetwornice.
    Pierwsza wytworzy napiecie, ktorym zasilisz uklad sterujacy drugiej.
    A ta druga, to taka, jaką juz masz.

    No chyba, ze uda ci sie to wszystko zalatwic jedna przetwornicą.

    A np taki LTC3108 startuje od 20mV

    > Inną sprawą jest, że grzanie opornika to w sumie straty, które idą w
    > ciepło zamiast w akumulator. Diody, które tam mam to 15A shottky i te
    > się nie grzeją.

    Silniczek daj zamiast rezystora.
    I niech kreci śmigielkiem, ktore bedzie dmuchalo na duzy wiatrak :-)

> [...]
    > odłączając podwajacz, pozwalam na większe obroty wiatraka co mi
    > niekoniecznie pasuje ale oczywiście sprawdzę.

    A to chyba musisz rizercza zapusicic, jakie obroty wiatraka optymalne
    są.
    Albo stosowny sterownik dobierajacy wlasciwe obciazenie.

    J.

  • 5. Data: 2022-03-08 11:32:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-08 o 04:11, LordBluzg(R) pisze:
    > nie zastosuję opornika i zrobię zwykłe zwarcie w obwodzie.
    Daj dławik ze szczeliną, im większy tym lepiej.Drut dobrany do prądu
    czyli gruby, indukcyjność kilka/kilkanaście milihenrów.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2022-03-08 11:45:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.03.2022 o 11:23, J.F pisze:
    [...]
    > Czy aby na pewno sie rozumiemy?
    >
    > Proponuje dwie przetwornice.
    > Pierwsza wytworzy napiecie, ktorym zasilisz uklad sterujacy drugiej.
    > A ta druga, to taka, jaką juz masz.

    Nie da rady, za mały amperaż tych "delikatnych" przetwornic. 2A to już dym.

    > No chyba, ze uda ci sie to wszystko zalatwic jedna przetwornicą.
    >
    > A np taki LTC3108 startuje od 20mV

    Chyba jednak zrobię testy (nie chce mi się) na "zapasowych" generatorach
    wkręconych w imadło. W sumie chyba najlepiej wyjdzie.

    > Silniczek daj zamiast rezystora.
    > I niech kreci śmigielkiem, ktore bedzie dmuchalo na duzy wiatrak :-)

    Nie mogę tak, bo zbuduję perpetuma i mnie zabijo :/

    > A to chyba musisz rizercza zapusicic, jakie obroty wiatraka optymalne
    > są.
    > Albo stosowny sterownik dobierajacy wlasciwe obciazenie.

    Już jest (MPPT) i dalej wszystko działa ładnie, znaczy powyżej pewnych
    obrotów. Wiatrak przetrwał bez uszczerbku ostatnie tajfuny i łaaadnie
    nakurwiał akumulatory. Pierwszy rok, gdzie przeszedłem jesień/zima bez
    zaniku prądu. Poprzednie lata sam panel FV, który jest w obwodzie nie
    wystarczał i zdychało.

    Poprzednio miałem tam generatory mniejszej mocy z przekładnią planetarną
    ale zmieniłem na bez przekładni ale większa moc i stąd wyniknął problem.
    Przekładnia po roku zaczęła "buczeć" a i opór fizyczny od początku był
    dość spory (duży moment). W poprzednim układzie miałem już 3V przy
    obrotach ~20rpm i to wystarczało, teraz muszę mieć ~30rpm i wkurwia
    mnie, że wiatrak się już ładnie kręci ale nie ładuje, tym bardziej, że
    zwiększyłem moc samego wiatraka przerabiając jego śmigła ale na prędkość
    wiatru nie bardzo mam wpływ, no chyba że tym silniczkiem zamiast
    opornika dodmucham :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 7. Data: 2022-03-08 11:48:14
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.03.2022 o 11:32, Janusz pisze:

    > Daj dławik ze szczeliną, im większy tym lepiej.Drut dobrany do prądu
    > czyli gruby, indukcyjność kilka/kilkanaście  milihenrów.

    Hmm, jest to jakiś pomysł. Dzięki, spróbuję. Właśnie wpadłem też na
    pomysł, że mogę sobie porobić testy w imadle, bo mam zapasowe generatory
    3 fazowe i nie muszę czekać na wiatr.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 8. Data: 2022-03-15 22:18:47
    Temat: Re: Podwajacz napi?cia (dopytam nim sprawdz?)
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    LordBluzg? <m...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > powodu ma?ej ilo?ci uzwoje? (nie b?d? przewija?)... ale MOC pr?dnicy to
    > ju? zakres ok 2A przy napi?ciu 2V co daje 4W przy tych obrotach.
    >
    > Interesuje mnie, jak to wygl?da kiedy nie zastosuj? opornika i zrobi?
    > zwyk?e zwarcie w obwodzie. Czy s? jakie? konkretne wyliczenia w tym
    > temacie? Jako? nie znalaz?em. Mog? poda? wi?cej danych jakby co
    > :)...mog? to sprawdzi? jak mi si? wiatrak ruszy, kiedy zawieje ale to z
    > jakie? 2-3 tygodnie. Zwyczajnie, zrobi? zwarcie na oporniku i zmierz? :D
    >
    > Mo?e by?, ?e jest jeszcze jaki? fajniejszy schemat na powielanie

    Nie wiem czy rozumiesz jak dziala generator. Przy danych obrotach
    masz maksymalne napiecie (bez obciazenia) i maksymalny prad (przy
    zwarciu). Maksymalna moc dostajesz w przyblizeniu przy polowie
    maksymalnego napiecia i pradu. W tym podwajaczu jako obciazenie
    przewidziany jest akumulator, czyli w zasadzie stale napiecie
    na wyjsciu. Gdyby byl sam prostownik to masz prog ponizej
    ktorego nic nie idzie do akumulatora. Jak dasz sam podwajacz
    (czyli bez gornych diod mostka), to prog spada do polowy,
    czyli ladujesz przy nizszym napieciu. Ale podwajacz podwaja
    pobor pradu z generatora. Czyli jak generator ma wystarczajaco
    duze napiecie to marnujesz prad: przez to ze napiecie pobierane
    jest nizsze dotaniesz troche wiecej pradu z generator niz
    w wersji bezposredniej, ale przy podwajaczu tylko polowa pradu
    pobranego z generatora dotrze do akumulatora. Wiec naturalnym
    rozwiazaniem bylby przekaznik: zasilanie z podwajacza przy
    niskim napieciu z generatora, przelaczenie na zwykly mostek
    przy wyzszym napieciu. Autor zamiast przekaznika wybral
    ograniczanie pradu dostarczanego przez podwajacz przy pomocy
    opornika. Jak zrobisz zwarcie zamiast opornika to ograniczeniem
    pradu stana sie kondensatory. Przy duzych kondensatorach
    bedzie tak jak bys mial podwajacz (bez gornych diod mostka),
    czyli marnujesz prad gdy generator daje duze napiecie. Przy
    malych kondensatorach dostaniesz maly prad z podwajacza (taka
    zreszta byla intencja oryginalnego ukladu).

    To wszystko dosc mocno sie zmienia jak obciazeniem jest przetwornica.
    Normalna przetwornica akceptuje rozne napiecia na wejsciu.
    Optymalnie sterowana przewornica moglaby pobrac dokladnie
    tyle pradu zeby optymalnie obciazyc generator, bez potrzeby
    kombinacji z podwajaczem. Typowe przetwornice uzywane jako
    zasilacze daja ustalone napiecie na wyjciu i biora prad
    ktory spada z napiecie wejsciowym, to bardzo nieoptymalne
    obciazenie dla generatora.

    Technicznie najladniejszym rozwiazaniem bylaby specjalizowana
    przetowrnica do genertorow, z odpowiednio dobranym sterowniem.
    Nie wiem czy sa gotowce. Teoretycznie taka przetwornica nie
    jest skomplikowana, ale pewnie nie chcesz jej skladac. Drugie
    w miare sensowne rozwiazanie to podwiesic mala przetwornice
    do podwajacza a duza do mostka. Trzeba troche uwazac, bo
    przy maksymalnych obrotach napiecie z podwajacza moze byc
    zbyt duze dla przetwornicy.

    --
    Waldek Hebisch

  • 9. Data: 2022-03-16 00:28:49
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.03.2022 o 22:18, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

> [...]
    > masz maksymalne napiecie (bez obciazenia) i maksymalny prad (przy
    > zwarciu). Maksymalna moc dostajesz w przyblizeniu przy polowie

    Ok ale piszesz już o sytuacji maksymalnej. Mi chodzi o sytuację
    minimalną. Parametry są takie, że jeśli generator ma obroty 20rpm, to
    generuje napięcie 1,5V ale 2A, co daje ok 3W. Jeśli podwajacz napięcia
    zrealizuje mi to na poziomie 3V i 1A to mam 3W do uzysku, bo podłączona
    przetwornica StepUp, jest już w stanie pracy i robi mi 14V i 0,21A czyli
    ładuję już akumulator mocą 3W.

    > W tym podwajaczu jako obciazenie
    > przewidziany jest akumulator, czyli w zasadzie stale napiecie
    > na wyjsciu.

    Niekoniecznie, przed akumulatorem mam wspomnianą przetwornicę StepUP.
    Gdybym jej nie posiadał, to obroty generatora musiałyby mieć ok 150rpm,
    żebym miał napięcie wyższe niż 13V co w ogóle nie wchodzi w grę.
    Ponieważ jest to wiatrak, to ładowanie zaczynało by się od poziomu
    wiatru ok 7m/s a ja obecnie ładuję akumulator już przy 3m/s.

    Przetwornica StepUP jest swoistą przekładnią elektroniczną, zamiast
    przekładni mechanicznej.

    > Gdyby byl sam prostownik to masz prog ponizej
    > ktorego nic nie idzie do akumulatora.

    No wyżej to opisałem właśnie :)

> [...]
    > rozwiazaniem bylby przekaznik: zasilanie z podwajacza przy
    > niskim napieciu z generatora, przelaczenie na zwykly mostek

    Być może tak się to skończy ale muszę to sprawdzić organoleptycznie :)

    Test będzie prosty. Podłączę sobie amperomierz/woltomierz i żarówkę i
    sprawdzę stany zwierając opornik i obserwując czy żarówka świeci jaśniej
    czy ciemniej przy tych samych obrotach. Doskonale rozumiem te zależności
    ale generator ma sporo amperażu przy niskim napięciu, gdzie wiadomo, że
    nie zaświecimy żarówki 12V podając jej nawet 100A kiedy napięcie będzie
    1,5V.
    Co prawda zaczynamy popadać w pewien paradoks, bo sam wiatrak MUSI mieć
    energię kinetyczną na tyle dużą, żeby pokonać moc 3W i uruchomić
    ładowanie. Jeśli obciążę go zbyt mocno (prąd zwarcia) to się zatrzyma,
    czyli przeginanie nie wchodzi w grę.

> [...]
    > malych kondensatorach dostaniesz maly prad z podwajacza (taka
    > zreszta byla intencja oryginalnego ukladu).

    Doskonale to rozumiem, dlatego pytam o procenty strat/zysków ale sam
    doszedłem do tego, że jest to na tyle indywidualne z prostego powodu, że
    nie ma tutaj żadnej stałej i trzeba to ogarnąć doświadczalnie.

> [...]
    > zasilacze daja ustalone napiecie na wyjciu i biora prad
    > ktory spada z napiecie wejsciowym, to bardzo nieoptymalne

    Już pisałem, że nie spotkałem żadnej przetwornicy Step UP na tyle dobrej
    (mocnej), która pracuje już od 1,5V obecnie używam 2 takich:
    https://allegro.pl/oferta/297-przetwornica-step-up-l
    m2587-9943818573

    i one mają całkiem ładną pracę ale dopiero od napięcia 3,5V

> [...]
    > do podwajacza a duza do mostka. Trzeba troche uwazac, bo
    > przy maksymalnych obrotach napiecie z podwajacza moze byc

    Mam już porobione układy "kaskadowe" w sensie, że w/w przetwornice
    odpalane są kolejno (równolegle) wraz ze wzrostem mocy/obrotów wiatraka.

    Druga przetwornica startuje wtedy, kiedy pierwsza osiąga próg 3A co
    obciąża generator wiatraka, który nie zwiększa już tak obrotów. Jeśli
    obie przetwornice osiągną prąd 2x4A włącza się trzecia przetwornica 200W
    (równolegle do obwodu) i ona również powoduje to, że obroty wiatraka się
    nie zwiększają ale cały czas zwiększa się jego moc. Po przekroczeniu
    ładowania > 10A następuje pełne zwarcie (przekaźnik) dla generatora
    wiatraka a prąd zwarcia jest tak duży, że zatrzymuje wiatrak przy
    wietrze 25/s do zera. Moc jaka tam jest to ok 1,5kW ale że to wiatrak do
    ładowania akumulatorów, to muszę jakoś ograniczać jego pracę. Sama moc
    kinetyczna wiatraka, to ok 1kW przy wietrze 50m/s. Jak widzisz sporo
    zapasów mocy tam drzemie :)

    Pisałem, że rozkminię to sobie w imadle, na zapasowym generatorze ale
    czasu nie miałem, żeby zrobić test.

    Celem jest uzyskiwanie jakiegoś ładowania przy jak najmniejszej sile
    wiatru i obrotach wiatraka. Tutaj masz obrazowo pokazane, jak to działa,
    w sensie, że nadal jest to "pajęczyna" bo końcowo zamknę to w pudełku
    ale najpierw muszę doprowadzić to do perfekcji :)

    https://youtu.be/XKhtYh34bqM

    --
    LordBluzg(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 10. Data: 2022-03-16 09:32:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-16 o 00:28, LordBluzg(R) pisze:
    > Celem jest uzyskiwanie jakiegoś ładowania przy jak najmniejszej sile
    > wiatru i obrotach wiatraka.
    Tobie jest potrzebna przetwornica ze śledzeniem mppt taka sama jak do
    paneli PV.
    One mają priorytet napięcia, co umożliwia start wiatraka i utrzymanie
    jego obrotów a potem dopiero pobierają prąd, czyli śledzą punkt
    najwyższej mocy.

    --
    Janusz