  • 1. Data: 2009-06-30 21:23:05
    Temat: Pogrubianie wybranych scieżek na PCB
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam.
    Jak Szanowni Czytelnicy sobie radzą z pogrubieniem warstwy przewodzącej
    wybranych ścieżek na PCB.
    Mam plytke PCB na ktorej wskazane by było pogrubienie kilkuścieżek ze
    względu na znaczne prady ktore mogą w nich przepływać (10A do 20A). Chciłbym
    jednak aby plytka miała dość estetyczny wygląd.
    Myślałem aby zakupić taką farbe przewodzącą którą naprawia się ogrzewania
    szyb samochodowych. Czy to jest dobry pomysł? Może ktoś ma jakąś lepszą
    metodę?

  • 2. Data: 2009-06-30 21:31:35
    Temat: Re: Pogrubianie wybranych scieżek na PCB
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    roxy pisze:

    > Myślałem aby zakupić taką farbe przewodzącą którą naprawia się ogrzewania
    > szyb samochodowych. Czy to jest dobry pomysł? Może ktoś ma jakąś lepszą
    > metodę?

    Taka farba ma rezystancję znacznie większą niż sama ścieżka. Przylutuj
    srebrzankę do ścieżki - ma działać a nie ładnie wyglądać w gablocie.

    --
    Filip.

  • 3. Data: 2009-06-30 23:46:27
    Od: BartekK <s...@N...org>

    roxy pisze:
> [...]
    > Myślałem aby zakupić taką farbe przewodzącą którą naprawia się ogrzewania
    > szyb samochodowych. Czy to jest dobry pomysł? Może ktoś ma jakąś lepszą

    Niestety, ale chyba już tutaj było przedyskutowane, wraz z przykładami
    obliczeń, że pogrubianie miedzianej ścieżki nie ma zasadniczo sensu.
    Albo stosujesz laminat z grubszą miedzią, albo stosujesz przelotki i
    powielasz ścieżkę po obu stronach płytki (i zwiększasz przelotkami jej
    chłodzenie), albo dodajesz srebrzankę/drut. Powlekanie ścieżki
    czymkolwiek, w tym cyną - zwiększa jej grubość, ale ze względu na gorsze
    przewodnictwo cyny, zysk z zwiększenia grubości jest mniejszy, niż
    pogorszenie chłodzenia ścieżki.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-07-01 06:42:06
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Myślałem aby zakupić taką farbe przewodzącą którą naprawia się ogrzewania
    > szyb samochodowych. Czy to jest dobry pomysł? Może ktoś ma jakąś lepszą

    ja sobie z tym radzę przylutowując plecionkę miedzianą wzdłóż ścieżki, przy
    odrobinie zręczności wychodzi elegancko.

  • 5. Data: 2009-07-01 11:12:54
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 1 Jul 2009 08:42:06 +0200, nuclear2001 napisał(a):

    > ja sobie z tym radzę przylutowując plecionkę miedzianą wzdłóż ścieżki, przy
    > odrobinie zręczności wychodzi elegancko.

    Można już, jak to chyba kiedyś opisywałem, przylutować paski blachy 'na
    sztorc' o ile pod płytką będzie dość miejsca. Rozwiązanie takie jest
    stosowane w zasilaczach do ładowania akumulatorów pewnej polskiej firmy.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 6. Data: 2009-07-03 09:36:34
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > względu na znaczne prady ktore mogą w nich przepływać (10A do 20A).
    > Chciłbym jednak aby plytka miała dość estetyczny wygląd.

    Praktykowana jest metoda pozbawiania takich ścieżek soldermaski. Wtedy
    polepszają się warunki chłodzenia. Można dać zworki z odpowiednio grubego
    drutu mostkujące pewne punkty.
    EM

  • 7. Data: 2009-07-03 19:09:38
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    roxy pisze:
> [...]
    > Myślałem aby zakupić taką farbe przewodzącą którą naprawia się ogrzewania
    > szyb samochodowych. Czy to jest dobry pomysł? Może ktoś ma jakąś lepszą

    Jeżeli to pojedyncze sztuki to tak jak koledzy radzą.
    Jeżeli seryjna produkcja to odsłonić soldermaske w projekcie, lutować na
    fali. ( Ewentualnie rozpływowo )

    Tak są robione wszystkie zasilacze do PC

    Adam