  • 1. Data: 2021-05-12 13:35:55
    Temat: Polski komputer KRAK-86 i system operacyjny IPIX
    Od: Jerzy Głowacki <j...@g...com>

    Dzień dobry!

    Czy ktoś jest w posiadaniu polskiego komputera KRAK-86 produkcji MERA-KFAP? Tutaj
    jest artykuł o nim z 1986 roku: https://docdro.id/gO2crPA
    Interesuje mnie również polski system operacyjny IPIX zgodny z UNIX, który działał na
    komputerze KRAK-86.

    Pozdrawiam,
    Jerzy

  • 2. Data: 2021-05-16 02:32:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jerzy Głowacki" d...@g...c
    om

    : Interesuje mnie również polski system operacyjny IPIX
    : zgodny z UNIX, który działał na komputerze KRAK-86.

    Z ciekawości zapytam -- IPIX był systemem czasu rzeczywistego?

    Tu:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_real-tim
    e_operating_systems
    go nie widzę, ale wiem, że ta lista nie jest dokładna/staranna.
    Nie widzę na niej chociażby podobnie brzmiącego systemu
    - 'iRMX' -- choć wpisano w jego miejsce system 'RMX';
    czy
    - 'RSX-11M', choć widzę 'RSX-11' -- literka 'M' znaczyła tu 'multi-user'.
    Może zatem IPIX figurować tu jako coś innego... Sam UNIX bywał 'real-time'.

    Rozumiem, że są także inne źródła informacji,
    ale te też nie muszą być ściśle/dokładne.

    -=-

    Rzucono się w Polsce pół wieku (może trochę później) temu na kupowanie
    PeCetów z ich DOSami, miast na uczenie ludzi pisania programów...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 3. Data: 2021-05-17 21:10:24
    Od: Jerzy Głowacki <j...@g...com>

    Nie, system IPIX był pełnoprawnym UNIX-em, a nie RTOS-em. Więcej o nim tutaj:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/IPIX oraz https://docdro.id/gO2crPA

  • 4. Data: 2021-05-18 01:07:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jerzy Głowacki" 1...@g...c
    om

    : Nie, system IPIX był pełnoprawnym UNIX-em, a nie RTOS-em.

    RTOSy nie są pełnoprawne? ;)

    : Więcej o nim tutaj: https://pl.wikipedia.org/wiki/IPIX

    Powyższe czytałem.

    IPIX miał się rozwijać we współpracy z kilkoma polskimi
    informatycznymi ośrodkami naukowymi i przemysłowymi.
    Chodziło o rozszerzenie i wzbogacenie możliwości systemu

    Przemysłowcy chyba woleliby oflagowanego ;) RTOSa...

    : oraz https://docdro.id/gO2crPA

    Dzięki za odp. -- poczytam.

    -=-

    ,,Z tylu różnych dróg przez życie każdy ma prawo wybrać źle'' -- to
    z piosenki... Dlaczego ludzkość wybrała DOSa, mogąc wybrać lepiej?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 5. Data: 2021-05-18 10:54:21
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 17 May 2021 12:10:24 -0700 (PDT), Jerzy Głowacki pisze:
    > Nie, system IPIX był pełnoprawnym UNIX-em, a nie RTOS-em. Więcej o nim
    > tutaj: https://pl.wikipedia.org/wiki/IPIX oraz
    > https://docdro.id/gO2crPA

    Wygląda na to, że ten system operacyjny jest bardziej interesujący od
    samego komputera. Informacji rzeczywiście bardzo niewiele. Wiadomo co
    się działo z tym OS po 1988? Zachowały się źródła bądź nośniki?

    k.

  • 6. Data: 2021-05-18 19:03:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.05.2021 13:35, Jerzy Głowacki wrote:

    > Czy ktoś jest w posiadaniu polskiego komputera KRAK-86 produkcji MERA-KFAP?
    Sam kiedyś (niezbyt intensywnie co prawda) szukałem jakichś informacji
    na temat tego komputera. Bezskutecznie...
    Może gdyby popytać na krakowskich uczelniach albo w PAN-ie? Kto wie,
    może jakimś cudem gdzieś w piwnicy zachował się egzemplarz? ;)

    Korzystając z tematu: ktoś wie coś na temat zachowanych/działających
    egzemplarzy komputera PSPD-90? Rodzima konstrukcja na 8080/MCY7880.

  • 7. Data: 2021-05-18 20:32:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Atlantis" 60a3f36d$0$517$6...@n...neostrada.pl

    > Korzystając z tematu: ktoś wie coś na temat zachowanych/działających
    > egzemplarzy komputera PSPD-90? Rodzima konstrukcja na 8080/MCY7880.

    Pójdę na całość? ;) -- może ktoś potrafi czytać półcalowe tasiemki magnetyczne?
    Ale nie magnetowidem JVC, lecz stosowną stacyjką taśm stosowaną niegdyś
    w dużych komputerach... Ileż mam skarbów na takich taśmach... [niejedną
    aferę można by z tego ukręcić czy nawinąć?...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 8. Data: 2021-05-18 23:16:41
    Od: Jerzy Głowacki <j...@g...com>

    On Tuesday, May 18, 2021 at 10:54:23 AM UTC+2, Krzysztof Gajdemski wrote:
> [...]
    > samego komputera. Informacji rzeczywiście bardzo niewiele. Wiadomo co
    > się działo z tym OS po 1988? Zachowały się źródła bądź nośniki?

    Sz. p. Dariusz Kupiecki <d...@o...com> napisał mi, że ma gdzieś chyba
    komplet instalacyjny IPIX-a (na procesor 80386). Jego źródła na pewno były w języku
    C. Sam p. Kupiecki zajmował się głównie kompilatorem C.
    O IPIX-a najlepiej popytać ówczesnego szefa Zespołu Technologii Oprogramowania IPI
    PAN, prof. Jana Borowca.

  • 9. Data: 2021-05-18 23:24:03
    Od: Jerzy Głowacki <j...@g...com>

    On Tuesday, May 18, 2021 at 8:33:07 PM UTC+2, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > w dużych komputerach... Ileż mam skarbów na takich taśmach... [niejedną
    > aferę można by z tego ukręcić czy nawinąć?...]

    Temat dotyczy polskiego komputera KRAK-86 i systemu IPIX, ale skoro już o taśmach, to
    o którego rodzaju taśmy chodzi spośród tych: https://obsoletemedia.org/data/tape/?
    Możesz wyszukać w Internecie: "przegrywanie taśm szpulowych".

  • 10. Data: 2021-05-19 00:28:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jerzy Głowacki" a...@g...c
    om

    : Temat dotyczy polskiego komputera KRAK-86 i systemu IPIX,
    : ale skoro już o taśmach, to o którego rodzaju taśmy chodzi spośród
    : tych: https://obsoletemedia.org/data/tape/?

    https://obsoletemedia.org/9-track-tape/ <-- na oko to ta
    (pół cala; 8 ścieżek +1; miły oku wygląd, ;) w tym ring
    zabezpieczający przed skasowaniem... mam nawet roleczkę
    lustereczek... [kradzioną?... -- toż w sklepie nie kupiłem...]
    być może 1600bpi; najpierw dostałem tasiemkę za freeko od
    żony mego kolegi (kolega zmarł ~20 lat temu) na dużej szpuli,
    którą musiałem nieco przyciąć, by mieściła się do stacyjki...
    niestety ta tasiemka nie nadawała się do użytku -- ponoć była
    zbyt rzadka... później koledzy załatwili lepsze tasiemki...
    [do dziś nie wiem, komu ukradli] te lepsze były znacznie
    cieńsze i ponoć gęstsze... pamiętam coś około 1600bpi,
    ale ta gorsza chyba miała 400bpi lub nawet 200bpi...

    Tak:
    http://www.columbia.edu/cu/computinghistory/media.ht
    ml
    wyglądała...

    : Możesz wyszukać w Internecie: "przegrywanie taśm szpulowych".

    Wg Ciebie ktoś naprawdę coś takiego oferuje?

    --