eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Pomiar mocy silnika spalinowego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 28

  • 11. Data: 2011-10-05 20:44:47
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 5, 9:36 pm, "PM" <x...@w...pl> wrote:
    > to mo e od razu pomp wody/oleju na wa silnika spalinowego?
    > i d awi przep yw czyli zwi ksza obci enie.

    No może nawet właśnie o to mi chodziło :-)
    Konrad


  • 12. Data: 2011-10-06 00:13:26
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-05 20:46, Konrad Anikiel pisze:
    > Następna możliwość: kompresor. Napompujesz sobie powietrza, a do czego
    > powietrze potem użyjesz, to sam wiesz.
    Ale pod warunkiem, że kompresor elektryczny, zasilany z tej prądnicy.

    Temat "hamowni" silnikowych jest przerobiony w każdą stronę, i nie wiem
    czy jest sens tutaj odkrywać koło, skoro ludzie już opony produkują.
    Można myśleć, jakby to zrobić taniej i bardziej dostosowane do swoich
    potrzeb, ale bez przesady z kombinowaniem... ludzie już takie rzeczy
    robili, po co powtarzać ich błędy i odkrycia.

    Pierwsza sprawa - co chcesz z danego silnika spalinowego "zbadać". A to
    znów wynika z pytania - do czego ten silnik (lub efekt prac nad nim) ma
    posłużyć. Bo od tego zależy czy pracujesz nad maksymalną mocą/momentem
    przy konkretnych obrotach (np do napędzania agregatu), czy mocą
    największą jako taką (ale wtedy i tak trzeba wiedzieć co się dzieje z
    całym zakresem obrotów, charakterystyką silnika), czy sprawnością (znów
    - co z zależnością od obrotów) itd.
    Do tych wszystkich rozważań trzeba dobrać obciążenie - bo co ci da
    obciążenie, które nie będzie w stanie obciążać silnika w pełnym zakresie
    obrotów (lub obciążanie nie bedzie łatwo sterowalne i mierzalne) - np
    pompa, która przy wyższych obrotach nie da rady przepompowywać, a przy
    niskich będzie szła luzem. Co z tego że będziesz miał prądnicę która
    będzie mogła 50kW oddać/odebrać, jak będzie miała masę pół tony i
    bezwładność jej rozpędzania będziesz mierzył kalendarzem?


    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 13. Data: 2011-10-06 06:02:13
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 6, 1:13 am, BartekK <s...@N...org> wrote:
    > W dniu 2011-10-05 20:46, Konrad Anikiel pisze:> Następna możliwość: kompresor.
    Napompujesz sobie powietrza, a do czego
    > > powietrze potem użyjesz, to sam wiesz.
    >
    > Ale pod warunkiem, że kompresor elektryczny, zasilany z tej prądnicy.

    Nie, miałem na myśli samą sprężarkę, cylinder i tłok, mechanicznie
    połączone do wału badanego silnika.
    Konrad


  • 14. Data: 2011-10-06 18:18:11
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Thu, 06 Oct 2011 02:13:26 +0200, na pl.sci.inzynieria, BartekK napisał(a):
    > Temat "hamowni" silnikowych jest przerobiony w każdą stronę, i nie wiem
    > czy jest sens tutaj odkrywać koło, skoro ludzie już opony produkują.

    Witam

    Dziękuję za głos w dyskusji,
    "hamownia silnikowa" to słowo klucz, którego mi właśnie brakowało.
    Nawet nie wiedziałem, że chciałbym wykonać skromnymi środkami urządzenie,
    które na rynku jest warte ok 50 tysięcy złotych...

    > Pierwsza sprawa - co chcesz z danego silnika spalinowego "zbadać". A to
    > znów wynika z pytania - do czego ten silnik (lub efekt prac nad nim) ma
    > posłużyć. Bo od tego zależy czy pracujesz nad maksymalną mocą/momentem
    > przy konkretnych obrotach (np do napędzania agregatu), czy mocą
    > największą jako taką (ale wtedy i tak trzeba wiedzieć co się dzieje z
    > całym zakresem obrotów, charakterystyką silnika), czy sprawnością (znów
    > - co z zależnością od obrotów) itd.

    Jak pisałem w pierwszym poście - jestem mechanikiem-hobbystą "z ambicjami"
    (tak z przymrużeniem oka). Wspaniale byłoby móc tworzyć wykresy zależności
    momentu od obrotów i nie ukrywam, że takie coś interesowałoby mnie
    najbardziej.

    > Do tych wszystkich rozważań trzeba dobrać obciążenie - bo co ci da
    > obciążenie, które nie będzie w stanie obciążać silnika w pełnym zakresie
    > obrotów (lub obciążanie nie bedzie łatwo sterowalne i mierzalne) - np
    > pompa, która przy wyższych obrotach nie da rady przepompowywać, a przy
    > niskich będzie szła luzem. Co z tego że będziesz miał prądnicę która
    > będzie mogła 50kW oddać/odebrać, jak będzie miała masę pół tony i
    > bezwładność jej rozpędzania będziesz mierzył kalendarzem?

    True. Dlatego, że ja z takimi problemami do czynienia nie miałem, napisałem
    tutaj. Jak widzę, postąpiłem bardzo mądrze.
    Osobiście na początku, przed napisaniem tutaj myślałem o czymś w rodzaju
    obciążenia jakie są w rowerach stacjonarnych - coś elektromagnetycznego,
    ale ni w ząb nie mam pojęcia czy: - to się nada, -jak to zrobić :)

    Jeżeli nie chce Ci się odpowiadać, to może mógłbyś mnie pokierować do
    odpowiednich miejsc w sieci? Mogą być anglojęzyczne, poradziłbym sobie i po
    przestudiowaniu materiałów ew. dalej zawracał Wam głowę.
    Pozdrawiam
    Paweł


    --
    gg #288252


  • 15. Data: 2011-10-07 00:30:32
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: emil <e...@g...com>


    >
    > Czy istnieje jakiś w miarę prosty sposób? Środki mechaniczne mam dość duże
    > - czyli warsztat, spawalnię itp. Z elektroniką też powinienem sobie
    > poradzić, jeżeli nie będzie zbyt skomplikowana.
    > Prosiłbym o konstruktywne rady, z góry dziękuję i pozdrawiam
    > Paweł
    Najprościej założyć śmigło/wentylator i mierzyć obroty.


  • 16. Data: 2011-10-07 08:29:11
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-07 02:30, emil pisze:
    >
    >>
    >> Czy istnieje jakiś w miarę prosty sposób? Środki mechaniczne mam dość
    >> duże
    >> - czyli warsztat, spawalnię itp. Z elektroniką też powinienem sobie
    >> poradzić, jeżeli nie będzie zbyt skomplikowana.
    >> Prosiłbym o konstruktywne rady, z góry dziękuję i pozdrawiam
    >> Paweł
    > Najprościej założyć śmigło/wentylator i mierzyć obroty.
    bardzo kurde smieszne i praktyczne, zwlaszcza jak chcesz zmierzyc
    zaleznosc mocy od obrotów ;) (w dodatku przypominam że śmigło ma
    nieliniową charakterystykę moc_oddawana/obroty)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 17. Data: 2011-10-07 08:58:28
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-06 20:18, Popey pisze:
    > Jeżeli nie chce Ci się odpowiadać, to może mógłbyś mnie pokierować do
    > odpowiednich miejsc w sieci? Mogą być anglojęzyczne, poradziłbym sobie i po
    > przestudiowaniu materiałów ew. dalej zawracał Wam głowę.
    Wpisz w google "engine dyno dyi" to zobaczysz ile osób na świecie
    kombinowało to samo co ty...

    W skrócie- problemy do rozwiązania/wybrania rozwiązania = odbiór mocy i
    pomiar odbieranej mocy: Trzeba móc odbierać moc (obciążać silnik) przy
    dowolnych (w zakresie sensownym) obrotach i sensownie regulowalnym
    obciążeniu. Metody obciążania - wprost cierne (hamulcowo-tarczowe) -
    przy takich mocach i czasach działania odpada (tak to można "hamować"
    silniczki modelarskie), - hydrauliczne/pneumatyczne odpadają w
    zastosowaniach amatorskich, bo wszelkie pompy i "torque conventer" są
    silnie nieliniowe, nie masz czym ściągnąć ich charakterystyk i
    uwzględniać w obliczeniach pomiarów, - elektrodynamiczne - najwygodniejsze.
    W rowerowych "obciążeniach elektrodynamicznych" masz połączoną prądnicę
    wprost z rezystancyjnym obciążeniem jej - choć nie widać uzwojeń ;) - po
    prostu prądy wirowe płyną w konstrukcji (tak jak prąd zwartej klatki w
    silniku klatkowym/indukcyjnym), i grzeją ją, przy mocach wydzielanych
    przez pedałującego człowieka (50-200W) to nie ma znaczenia. Przy 50kW
    już się tak nie da, bo wirnik/magnesy byłyby zbyt duże i ciężkie, lub
    zbyt by się to nagrzewało (a magnesy temperatury nie lubią)

    Najprostszym układem gdzie coś się kręci i możesz regulować obciążenie
    jest prądnica + jej elektryczne obciążenie. Charakterystyki
    prądnic/generatorów obroty/sprawność elektryczna są do zciągnięcia (więc
    można uwzględnić je w obliczeniach) a oddawana moc elektryczna na
    rezystancyjnej grzałce - jest do mierzenia dwoma miernikami
    elektrycznymi za 20zł. Ale problemem jest sama prądnica o takiej mocy -
    ze starego agregatu prądotwórczego? ciężko i drogo.
    Innym prostym hamulcem elektrodynamicznym mógłby być duży silnik 3faz
    ale zasilany z zewnątrz prądem stałym na uzwojenia. Tylko czy wytrzyma
    termicznie?
    Pomiar mocy możesz dokonywać "mechanicznie" - obciążenie na elastycznym
    mocowaniu, mierzysz tensometrami siłę z jaką twój silnik chce "obrócić"
    wokół osi napędowej prądnicę/obciążenie. Ale pomiar sił rzędu kilkaset
    Nm przy wadze koło tony (sile statycznej działającej na tensometry) to
    też nie jest proste w garażu do zrobienia dobrze....

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 18. Data: 2011-10-07 08:59:34
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 7, 9:29 am, BartekK <s...@N...org> wrote:
    > W dniu 2011-10-07 02:30, emil pisze:
    >
    > >> Czy istnieje jakiś w miarę prosty sposób? Środki mechaniczne mam dość
    > >> duże
    > >> - czyli warsztat, spawalnię itp. Z elektroniką też powinienem sobie
    > >> poradzić, jeżeli nie będzie zbyt skomplikowana.
    > >> Prosiłbym o konstruktywne rady, z góry dziękuję i pozdrawiam
    > >> Paweł
    > > Najprościej założyć śmigło/wentylator i mierzyć obroty.
    >
    > bardzo kurde smieszne i praktyczne, zwlaszcza jak chcesz zmierzyc
    > zaleznosc mocy od obrotów ;) (w dodatku przypominam że śmigło ma
    > nieliniową charakterystykę moc_oddawana/obroty)

    W sumie to jakby zamiast obrotów mierzyć siłę ciągu (silnik zamocowany
    np na przerobionej wadze łazienkowej), to przy znanej sprawności
    śmigła (profile NACE mają wszystkie dane w literaturze)- powinno się
    dać wyliczyć moc. Ale gdybym miał ocenić dokładność takiego pomiaru,
    to chyba bym sie poddał :-)
    Konrad


  • 19. Data: 2011-10-07 09:43:07
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-07 10:59, Konrad Anikiel pisze:
    > W sumie to jakby zamiast obrotów mierzyć siłę ciągu (silnik zamocowany
    > np na przerobionej wadze łazienkowej), to przy znanej sprawności
    > śmigła (profile NACE mają wszystkie dane w literaturze)- powinno się
    > dać wyliczyć moc. Ale gdybym miał ocenić dokładność takiego pomiaru,
    > to chyba bym sie poddał :-)
    Przypominam że silnik spalinowy to nie rakietowy, nie pracuje ciągle
    pełną mocą aż do wybuchu lub końca paliwa.

    Należy zebrać charakterystyki 3D (albo i więcej): moc/moment w funkcji
    obrotów (przy stałych obrotach!) - jeśli damy małe obciążenie to realnie
    nie zmierzymy mocy oddawanej tylko bardziej szybkość wchodzenia na
    obroty = bezwładność silnika (co też jest istotne w niektórych
    zastosowaniach, ale to oddzielny pomiar). Tak samo przy zbyt dużym
    obciążeniu - nic nie zmierzymy, bo silnik nam zdechnie na jakimś "dołku"
    w charakterystyce momentu i więcej się nie rozpędzi. Dlatego normalnie
    powinno się dokonywać N pomiarów przy różnych obciążeniach i silniku
    rozpędzającym się (zwiększającym obroty) z szybkością wielokrotnie
    mniejszą niż wynika z jego bezwładności (wtedy jest do obliczenia
    nadmiar mocy między mocą aktualnie oddawaną na obciążenie, a mocą
    powodującą zwiększenie obrotów, bo silnik daje więcej siły/momentu, niż
    obciążenie hamuje), lub robić zestaw pomiarów dobierając obciążenie do
    mocy maksymalnej w danym punkcie(przy danych obrotach) tak by obroty
    były stabilne (silnik się nie rozpędza czyli nie ma większej mocy niż
    odbieramy, ani nie zwalnia, czyli nie pobieramy mocy z bezwładności mas
    wirujących tylko z prawdziwej pracy silnika)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 20. Data: 2011-10-07 10:36:34
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 7, 10:43 am, BartekK <s...@N...org> wrote:
    > W dniu 2011-10-07 10:59, Konrad Anikiel pisze:> W sumie to jakby zamiast obrotów
    mierzyć siłę ciągu (silnik zamocowany
    > > np na przerobionej wadze łazienkowej), to przy znanej sprawności
    > > śmigła (profile NACE mają wszystkie dane w literaturze)- powinno się
    > > dać wyliczyć moc. Ale gdybym miał ocenić dokładność takiego pomiaru,
    > > to chyba bym sie poddał :-)
    >
    > Przypominam że silnik spalinowy to nie rakietowy, nie pracuje ciągle
    > pełną mocą aż do wybuchu lub końca paliwa.
    >
    > Należy zebrać charakterystyki 3D (albo i więcej): moc/moment w funkcji
    > obrotów (przy stałych obrotach!) - jeśli damy małe obciążenie to realnie
    > nie zmierzymy mocy oddawanej tylko bardziej szybkość wchodzenia na
    > obroty = bezwładność silnika (co też jest istotne w niektórych
    > zastosowaniach, ale to oddzielny pomiar). Tak samo przy zbyt dużym
    > obciążeniu - nic nie zmierzymy, bo silnik nam zdechnie na jakimś "dołku"
    > w charakterystyce momentu i więcej się nie rozpędzi. Dlatego normalnie
    > powinno się dokonywać N pomiarów przy różnych obciążeniach i silniku
    > rozpędzającym się (zwiększającym obroty) z szybkością wielokrotnie
    > mniejszą niż wynika z jego bezwładności (wtedy jest do obliczenia
    > nadmiar mocy między mocą aktualnie oddawaną na obciążenie, a mocą
    > powodującą zwiększenie obrotów, bo silnik daje więcej siły/momentu, niż
    > obciążenie hamuje), lub robić zestaw pomiarów dobierając obciążenie do
    > mocy maksymalnej w danym punkcie(przy danych obrotach) tak by obroty
    > były stabilne (silnik się nie rozpędza czyli nie ma większej mocy niż
    > odbieramy, ani nie zwalnia, czyli nie pobieramy mocy z bezwładności mas
    > wirujących tylko z prawdziwej pracy silnika)

    Dlatego powiedziałem o wadze łazienkowej. Tam są 4 przetworniki, można
    odczytywać każdy osobno. To oczywiście fantastyka, ale według mnie
    wcale nie niemożliwa.
    Konrad

strony : 1 . [ 2 ] . 3


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: