  • 1. Data: 2010-05-28 19:59:54
    Temat: Problemy z oponami niskoprofiliowymi
    Od: "M.H." <m...@o...pl>

    Witam,

    Jeżdżę vectrą c na oponach 215/50 R17. Taka mnie teraz naszła refleksja
    : czy takie opony mogą sprawiać istotne problemy przy zakładaniu ?
    Nie daje mi spokoju wspomnienie sposobu w jaki radzili sobie gumiarze z
    zakładaniem tych opon. Generalnie opony były twarde - i po wstępnym
    założeniu na felgę opona długo nie chciała właściwie "wskoczyć" - co
    manifestuje się zwykle donośnym hukiem. Chłopaki sprawiali wrażenie
    nieco bezradnych, ale pompowali opony do 4 atm chyba, potem upuszczali
    powietrza, potem znowu pompowali itd. Huk jaki się przy tym rozlegał
    budził moje przerażenie - bałem się, że rozwali felgę (alu). Czy
    słusznie ? Z drugiej strony, nie jestem pewien, czy ta opona wskoczyła
    naprawdę idealnie symetryczne - generalnie był problem z wyważeniem, ale
    stwierdzili, że felga jest nieco krzywa (to możliwe niestety).
    Faktem jest też, że auto minimalnie ściąga w prawo, i to pomimo
    zrobionej geometrii.
    No więc pytam: czy to się tak właśnie robi, czy to może takie problemy
    sprawiać przy zakładaniu ? Czy też może gumiarze coś robili nie tak ?

    M.H.

  • 2. Data: 2010-05-28 20:27:09
    Temat: Re: Problemy z oponami niskoprofiliowymi
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 May 2010 19:59:54 +0200, M.H. wrote:
> [...]
    >manifestuje się zwykle donośnym hukiem. Chłopaki sprawiali wrażenie
    >nieco bezradnych, ale pompowali opony do 4 atm chyba, potem upuszczali

    Wydaje mi sie ze przy zwyklych oponach gumiarze dawali nawet i 6 at.

    >powietrza, potem znowu pompowali itd. Huk jaki się przy tym rozlegał
    >budził moje przerażenie - bałem się, że rozwali felgę (alu). Czy
    >słusznie ?

    Raczej nie. Mala masa, guma - nie rozwali.

    >Faktem jest też, że auto minimalnie ściąga w prawo, i to pomimo
    >zrobionej geometrii.

    Najpierw dopompowac do rownego cisnienia. Potem sprawdzic na srodku
    drogi, a nawet na lewym pasie - to bywa zalezne od przechylenia
    jezdni.

    J.

  • 3. Data: 2010-05-28 20:43:10
    Od: "Tadeusz" <...@s...onet.pl>

    Użytkownik "M.H." <> napisał w wiadomości ...

    > Jeżdżę vectrą c na oponach 215/50 R17.

    to nie jest niski profil...
    niski to będzie 35 :)

  • 4. Data: 2010-05-28 22:29:47
    Od: to <t...@a...xyz>

    Tadeusz wrote:

    > to nie jest niski profil...

    To prawda.

    > niski to będzie 35 :)

    A to różnie, przecież to zależy od szerokości opony, profil nie jest
    podany w wartościach bezwzględnych.

    --
    "Nie ma obowiązku oceniania prędkości i nie jest taka ocena przedmiotem
    egzaminu na PJ." Jan Kowalski, msg-id: hste47$m8v$...@n...net.icm.edu.pl

  • 5. Data: 2010-05-29 10:27:23
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    M.H. wrote:
    > Witam,
    >
    > Jeżdżę vectrą c na oponach 215/50 R17. Taka mnie teraz naszła
    > refleksja

    Ale to nie jest niski profil :)

    Takie to nie, ale moje oponki 235x40/R18 zimowe okropnie sprawiły gumiarzowi
    problem. Oczywiście opony nowe, bo przy drugim zakładaniu nie było problemów. A
    jaki to był problem? Pompował je do 9atm i dopiero wtedy wskakiwały na felgę.
    Oczywiście robił to w zamkniętym pomieszczeniu, bo raz, że był huk, a dwa, że
    przy rozerwaniu opony, mogliśmy zginąć ;) Gumiarz Opowiadał, że jakis jego
    znajomy z Zakopanego pompował oponę 5atm i przez wadę fabryczną opona strzeliła.
    Rozerwału kolesiowi brzuch i flaki wyleciały na posadzkę. Zginął w ciężkich
    męczarniach. Dlatego trzeba uważać, bo podobno nawet 3atm są groźne jeśli się
    stoi blisko pompowanej opony.

    Cisnienie 9atm było zaraz po zakupie opon, bo jak drugi raz zakładał tę sama
    oponę, to wystarczyło 3,5atm i wskoczyła na miejsce. Oczywiście opona musiała
    byc też dobrze nasmarowana, a felga wyczyszczona. Niski profil przy duzym
    cisnieniu wymaga też czasu. Nie wskakuje od razu, tylko milimetr po milimetrze
    się nasuwa na felgę. dopiero po jakims krytycznym momencie zaskoczy.

    > No więc pytam: czy to się tak właśnie robi, czy to może takie problemy
    > sprawiać przy zakładaniu ? Czy też może gumiarze coś robili nie tak ?

    Mogą byc o wiele większe problemy jak masz faktycznie niski profil :)

    --
    Kacper Potocki vel Katanka
    PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

  • 6. Data: 2010-05-29 10:34:31
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-05-29 10:27, Katanka wrote:

> [...]
    > pompował oponę 5atm i przez wadę fabryczną opona strzeliła. Rozerwału
    > kolesiowi brzuch i flaki wyleciały na posadzkę. Zginął w ciężkich

    normalnie Urban Legends - nie chce mi się w to wierzyć...
    Jak flaki wylecą to trzeba je pozbierać i do szpitala - poważnie :)

  • 7. Data: 2010-05-29 10:39:07
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Olek" <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> napisał w wiadomości

    > normalnie Urban Legends - nie chce mi się w to wierzyć...
    > Jak flaki wylecą to trzeba je pozbierać i do szpitala - poważnie :)

    Tym bardziej jak to był góral z Zakopanego - przecież tam się normalnie
    codziennie ciupagami piorą ;)

    Jurand

  • 8. Data: 2010-05-29 15:03:26
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-05-29 10:39, Jurand wrote:

    > Tym bardziej jak to był góral z Zakopanego - przecież tam się normalnie
    > codziennie ciupagami piorą ;)
    >
    > Jurand

    :D rąbią się aż wióry lecą, pękająca opona nie robi na nich żadnego
    wrażenia... ;)

  • 9. Data: 2010-05-29 16:11:14
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    Olek wrote:

    > normalnie Urban Legends

    Całkiem możliwe, że tak jest, ale ja się nie znam. Poprosił mnie, abym opuścil
    pomieszczenie, sam pompował zza ścianki oszklonej. Najwazniejsze ze się udało.
    Jedna zaskoczyła przy 6,5atm, najoporniejsza aż przy 8atm :) Mówił, ze były
    bardzo twarde i tylko raz w zyciu miał taki przypadek. Miał dwie maszyny, jedna
    daje maks 4atm, druga az 20atm.

  • 10. Data: 2010-05-29 16:17:38
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-05-29 16:11, Katanka wrote:

> [...]
    > :) Mówił, ze były bardzo twarde i tylko raz w zyciu miał taki przypadek.
    > Miał dwie maszyny, jedna daje maks 4atm, druga az 20atm.

    prędzej by Cię ta szyba zabiła niż latająca opona :) sam pompował to
    ryzykant jakiś, widać górole lubią ryzyko :D