    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Program do PCB
    Date: Tue, 5 Jan 2021 11:50:29 +0100

    W dniu 2021-01-04 o 21:09, Napruty pisze:
    > Chciałbym zaprojektować płytkę PCB na szkolne zaliczenie. Nic wielkiego
    > - zegar LED (procek stm32f030, rejestry typu 4094, wzmacniacze 2803),
    > ale nigdy tego nie robiłem. Przejrzałem Google, temat - rzeka.
    > Poradzicie coś do zaprojektowania dla zielonego w temacie? Coś na
    > czasie, coś lekkiego i łatwego i darmowego, tak żeby w efekcie dało się
    > gdzieś tę płytkę zamówić. Zaznaczam, że już mnie głowa boli po próbach
    > okiełznania środowiska uC ;-)

    3 lata temu uznałem darmowego KiCad-a za 'wystarczająco dobry' i
    stopniowo przenoszę się do niego z komercyjnego Protela.
    Instalka do pobrania tutaj:
    https://kicad.org/download/

    Nigdy nie używałem bibliotek dostarczanych razem z KiCad-em, ale wydają
    się na tyle wielkie, że nie powinieneś chyba mieć problemu ze
    znalezieniem wszystkich elementów które użyjesz.
    Nie wiem czemu wielu użytkowników KiCada (widać z pytań na forum) uznaje
    tworzenie swoich symboli i footprintów jako ostateczność, gdy tymczasem
    są to zadania wielokrotnie prostsze niż samo projektowanie płytki.
    Wspominam o tym dlatego, abyś nie odrzucił KiCad-a gdyby przypadkiem
    jakiegoś jednego elementu, który Ty akurat chcesz użyć nie było w
    bibliotekach.

    Dokumentacje do pobrania tutaj:
    https://docs.kicad.org/

    Prawie na pewno są nie całkiem aktualne. KiCad jest ciągle rozwijany i
    jak interfejs danej wersji już zostanie zahaltowany to wtedy piszący
    dokumentację próbują przerobić ją z poprzedniej wersji na bieżącą. A, że
    jest to robione przez wolontariuszy i 'po godzinach' to zazwyczaj zanim
    dokumentacja zgodzi się z programem to program jest już inny.

    Rozmiar dokumentacji może przerażać, ale być może dla Twoich potrzeb
    wystarczy jak zapoznasz się tylko z pierwszą z nich - Getting Started.

    Aktualne są opisy w FAQ:
    https://forum.kicad.info/c/faq
    i powstają zazwyczaj na skutek jakichś pytań ludzi na forum.

    Ponieważ na forum (śledzę od 3 lat) zaczęło pojawiać się coraz więcej
    nowych użytkowników i w związku z tym zaczęły masowo pojawiać się w
    kółko pytania o to, że w dokumentacji jest coś napisane a w programie
    nie ma (bo jest gdzie indziej) Rene_Poschl (zajmujący się w KiCadzie
    bibliotekami) napisał swoją wersję Getting Started i choć jej nie
    czytałem to ze spokojnym sumieniem mogę polecić rozpoczęcie zapoznawania
    się z KiCad-em właśnie od tego:

    https://forum.kicad.info/t/tutorial-introduction-to-
    pcb-design-with-kicad-version-5-1-getting-started/20
    600

    Jakbyś miał pytania to najlepiej na forum. Jest bardzo aktywne i prawie
    zawsze szybko ktoś odpowie.

    Na p.m.e jest zapewne też kilka osób używających KiCada.
    P.G.