  • 1. Data: 2009-02-21 15:56:36
    Temat: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Witam

    Buduje wlasnie pewien uklad mechaniczny w ktorym
    chcialbym uzyc malego silniczka z ruchami lewo-prawo.

    Mechanike wyszabrowalem wraz z zembatkami ze starego
    podajnika do skanera - byl tam silnik opisany na
    obudowie jako A86IT lub A86)T, A86lT? Przedostatni
    znak jest troche dziwny...

    Silnik ma ksztalt walca o srednicy 19.5mm, dlugosci
    18mm, wal dl. 8mm sr. 1.4mm. Zasilany jest _szescioma_
    przewodami w kolorach bialym, czerwonym, niebieskim,
    zoltym i dwa zielone.

    Dobrze sie domyslam, ze to silnik krokowy?

    Potrzebuje albo zmusic go do krecenia sie czyli wyposazyc
    w odpowiedni sterownik albo dobrac silnik DC o mozliwie
    identycznych gabarytach zeby zastapic oryginalny.

    Wystarcza mi obroty lewo-prawo z jedna stala predkoscia.

    Szperalem w sieci, ale nie namierzylem silnika o takich
    oznaczeniach. Moze ktos siedzacy w temacie zna adresy
    katalogow takich czesci, zeby mogl poszperac?

    Szukalem w sklepach modelarskich ale tam albo silniki
    wielofazowe, albo DC ale za duze...

    Z gory dzieki za pomoc.

    Ps. Najchetniej zlecilbym dorobienie sterownika do tego
    silnika - wtedy nie musialbym modyfikowac mechaniki...

    Pixels not found - Abort, Retry, Ignore?

  • 2. Data: 2009-02-21 16:11:43
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > przewodami w kolorach bialym, czerwonym, niebieskim,
    > zoltym i dwa zielone.
    >
    > Dobrze sie domyslam, ze to silnik krokowy?

    Tak, to silnik krokowy bipolarny.

    > Potrzebuje albo zmusic go do krecenia sie czyli wyposazyc
    > w odpowiedni sterownik albo dobrac silnik DC o mozliwie
    > identycznych gabarytach zeby zastapic oryginalny.

    Zeby zmusic go do krecenia musisz podawac na poszczegolne uzwojenia
    napiecie zgodnie z kodem Gray'a.

    Wybadaj pary kabelkow omomierzem.

    > Ps. Najchetniej zlecilbym dorobienie sterownika do tego
    > silnika - wtedy nie musialbym modyfikowac mechaniki...

    Sterowanie moze nie byc takie proste, w zaleznosci od wymaganego momentu
    obrotowego musisz zbudowac 3 polmostki lub mostki H. Sa gotowe drivery
    do tego, skoro go wyszarpales z drukarki to scalony driver tez masz.

  • 3. Data: 2009-02-21 16:18:27
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > momentu obrotowego musisz zbudowac 3 polmostki lub mostki H. Sa
    > gotowe drivery do tego, skoro go wyszarpales z drukarki to scalony

    Ze skanera ;)

    W zasadzie nie wyszarpalem, tylko zostal mi po starym
    skanerze - to byl wymienny podajnik. Skaner poszedl do
    ludzi a podajnik zostal. Tak ze niestety nie mam z czego
    wyciac sterownika, czy podgladnac co tam bylo...

  • 4. Data: 2009-02-21 16:28:08
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Jakub Jewuła pisze:

> [...]
    > ludzi a podajnik zostal. Tak ze niestety nie mam z czego
    > wyciac sterownika, czy podgladnac co tam bylo...

    Ze swojej strony moge ci polecic scalone drivery z firmy allegromicro,
    zobacz tu:
    http://www.allegromicro.com/en/Products/Categories/I
    Cs/motor.asp

    Potrzebujesz sterownik zawierajacy 3 mostki H. Te uklady sa wygodne, bo
    zawieraja zarowno mostki jak i logike sterujaca, w dodatku maja wejscie
    szeregowe, dzieli czemu latwo je sprzegniesz z dowolnym systemem cyfrowym.
    Dystrybutorem w Polsce jest Memec, kiedys mi sprowadzili 4 sztuki z
    Anglii. Ale pewnie kupisz w jakims Farnelu.
    Oczywiscie mozna rzezbic recznie, tylko niekoniecznie wyjdzie to taniej,
    zabierze troche czasu i pewnie nie zadziala od razu.

  • 5. Data: 2009-02-21 20:52:02
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 21, 4:56 pm, "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > przewodami w kolorach bialym, czerwonym, niebieskim,
    > zoltym i dwa zielone.
    >
    > Dobrze sie domyslam, ze to silnik krokowy?

    Dobrze sie domyslasz, TMF pcha Cie nieco na manowce.
    To jest silnik krokowy tzw. uniwersalny.
    Silnik ma cztery uzwojenia polaczone parami po dwa w szereg.
    Zielone przewody do "srodki".
    Kolorowe przewody to "konce". Ktory kolor z ktorym sa w parach mozesz
    zgadnac omomiarka.
    Na potrzeby wyjasnienia oznaczam:
    A, B, C, D = konce uzwojen.
    X, Y = srodki uzwojen

    Polaczone w srodku jest tak
    A----X----C

    B----Y----D

    masz 2 mozliwosci sterowania tego:
    1) unipolarnie - latwiej ukladowo, mniej momentu da sie z silnika
    wycisnac:

    X zwarte z Y i do plusa zasilania
    A,B,C,D przez klucze do masy (nie zapomniec o diodach do VCC, zeby nie
    poprzebijalo przy wylaczaniu).

    cykl zasilania (wlaczane klucze do masy):
    AB
    BC
    CD
    DA
    i apiat' do nowa w kolko macieju

    2) bipolarnie
    X i Y olewasz sikiem prostym

    ABCD do 2 mostkow H (jeden mostek AC, drugi mostek BD)

    cykl wiania:
    (A+) oznacza ze polmostek, do ktorego podpieto przewod A ma wlaczony
    gorny tranzystor.

    (A+)(C-) (B0)(D0)
    (A+)(C-) (B+)(D-)
    (A0)(C0) (B+)(D-)
    (A-)(C+) (B+)(D-)
    (A-)(C+) (B0)(D0)
    (A-)(C+) (B-)(D+)
    (A0)(C0) (B-)(D+)
    (A+)(C-) (B-)(D+)

    Jak sobie narysujesz te cztery uzwojenia w ladna gwiazdke (A naprzeciw
    C i B naprzeciw D), to zobaczysz, ze miedzy 1) a 2) metoda roznica
    jest tylko taka, ze w 1) kazdym cyklu prad plynie tylko polowa
    uzwojenia.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2009-02-22 16:22:51
    Od: "Jakub Jewula" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > C i B naprzeciw D), to zobaczysz, ze miedzy 1) a 2) metoda roznica
    > jest tylko taka, ze w 1) kazdym cyklu prad plynie tylko polowa uzwojenia.

    Dzieki za wyjasnienie :)

    Silnik wyglada tak:
    http://www.skanowanie.com.pl/tmp/silnik1.jpg
    http://www.skanowanie.com.pl/tmp/silnik2.jpg

    Moze ktos podejmie sie dorobic sterownik do niego?
    Oczywiscie za kase, a nie za dziekuje :)

    To by mi kolosalnie uproscilo konstrukcje mechaniczna...

    Mieszkam w Krakowie, ale jesli ktos sie czuje na silach
    moge wyslac silnik poczta.

    Potrzebuje zeby krecil sie lewo i prawo z jakas ustalona
    predkoscia, bez potrzeby plynnej regulacji obrotow.

  • 7. Data: 2009-02-22 16:34:15
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Ps. Jesli by to mialo pomoc - silnik pochodzi
    z podajnika SA-20 do skanera Nikon LS-2000.

    W samym podajniku nie ma zadnego sterownika tylko
    lacze do elektroniki skanera.

  • 8. Data: 2009-02-22 17:41:16
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    > Ps. Jesli by to mialo pomoc - silnik pochodzi
    > z podajnika SA-20 do skanera Nikon LS-2000.
    >
    > W samym podajniku nie ma zadnego sterownika tylko
    > lacze do elektroniki skanera.

    Zobacz A3977 do kupienia od reki w TME. Ma wszystko co potrzebujesz,
    aplikacja prosta jak paczka gwozdzi.
    Z czego chcesz sterowac tym silnikiem?

  • 9. Data: 2009-02-22 17:56:00
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Zobacz A3977 do kupienia od reki w TME. Ma wszystko co potrzebujesz,
    > aplikacja prosta jak paczka gwozdzi.

    Podejmiesz sie? Ja nie jestem elektronikiem...

    > Z czego chcesz sterowac tym silnikiem?

    Z palca :)
    Przycisk "<" - krec w lewo, przycisk ">" - krec w prawo.
    Ew. w wersji wypasionej "<<" krec szybciej...

  • 10. Data: 2009-02-22 19:30:45
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Podejmiesz sie? Ja nie jestem elektronikiem...

    Ja tez nie jestem:) Moge ci pomoc jesli mialbys w czyms problem, sam
    tego nie zrobie z braku czasu.
    W sumie uklad jest prosty - robisz wg noty aplikacyjnej + jakis NE555
    ktory go taktuje i okresla predkosc krecenia. Wersja wypas to maly
    mikrokontroler, jakis ATiny.

    > Z palca :)
    > Przycisk "<" - krec w lewo, przycisk ">" - krec w prawo.
    > Ew. w wersji wypasionej "<<" krec szybciej...

    Zmierz opor uzwojen silnika. Mozesz sprawdzic jakim napieciem on byl
    sterowany? No i jaki potrzebujesz moment obrotowy/trzymajacy?