  • 11. Data: 2024-04-10 12:48:28
    Temat: Re: Prosta instalacja fotowoltaiczna - jak najlepiej podłączyć?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 10 Apr 2024 12:32:27 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Ale Autor chce mieć "Panele mają służyć za awaryjne źródło prądu, z
    > którego w razie czego mógłbym zasilić laptopa, telefon, lutownicę
    > albo
    > sprzęt krótkofalarski. "

    A co z kolei rzuca pewne światło na kwestię dlaczego Autor tak rzadko
    odpowiada na maile :-).

    --
    Marek

  • 12. Data: 2024-04-10 12:51:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 10 Apr 2024 12:48:18 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Co ma się przełączać? Panel traktujesz tylko jako źródło ładowania
    > akumulatora a nie jako główne zasilanie.

    Autor potrzebuje stabilnego zasilania. Albo z aku albo z 230v. Ma
    nawet nie wiedzieć kiedy z czego jest 230v, stąd wymagane
    przełączane.
    Pytam o te z tira, już umieją się przełączyć czy nie?

    --
    Marek

  • 13. Data: 2024-04-10 12:56:24
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.04.2024 12:32, Janusz wrote:

    > czyli potrzebuje bardziej ups-a niż samą przetwornicę.

    To absolutnie NIE ma być UPS, który właczy się natychmiast po zaniku
    zasilania w sieci. Raczej alternatywne źródło energii, które pozwoli
    zasilić kilka najbardziej podstawowych urządzeń w przypadku przerwy w
    dostawie prądu (pamiętam jż kilkudniowe przerwy w dostawach zasilania w
    mojej okolicy), a na co dzień będzie mogło posłużyć jako dodatkowe
    źródło "darmowego prądu" po naładowania laptopa, telefonu, power banku
    czy wkrętarki, a za jakiś czas może i roweru elektrycznego. ;)

  • 14. Data: 2024-04-10 12:57:37
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.04.2024 o 12:51, Marek pisze:

    > Autor potrzebuje stabilnego zasilania. Albo z aku albo z 230v. Ma nawet
    > nie wiedzieć kiedy z czego jest 230v, stąd wymagane przełączane. Pytam o
    > te z tira, już umieją się przełączyć czy nie?

    Ale po co, skoro ma tutaj w zestawie akumulator 150Ah do tych małych
    urządzeń? Akumulator można też ładować z 230V i są ładowarki, które
    samoczynnie przestają ładować i nie potrzeba tutaj żadnego przełączania.
    Przetwornica z TIRa, robi z 12VDC 230AC i koniec kombinacji.

    Takie połączenie jest megastabilne.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 15. Data: 2024-04-10 13:03:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 10 Apr 2024 12:57:37 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Przetwornica z TIRa, robi z 12VDC 230AC i koniec kombinacji.

    Te co ja widziałem każda miała opcjonalne zasilanie 230v by ładować
    podłączony do niej aku. Tylko problem był w tym, że nie umiały się
    automatycznie przełożyć na zasilanie z aku gdy 230V brakło. Wtedy
    była pewna niższa na rynku, były typowe UPS do których nie dało się w
    prosty sposób podłączyć samochodowego aku albo przetwornice do
    takiego aku ale nie umiejące pracować jak UPS.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2024-04-10 13:28:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-04-10 o 12:56, Atlantis pisze:

> [...]
    > źródło "darmowego prądu" po naładowania laptopa, telefonu, power banku
    > czy wkrętarki, a za jakiś czas może i roweru elektrycznego. ;)

    Rok temu kupiłem na Alledrogo 3 zasilacze do Laptopa wtykane w gniazdo
    zapalniczki (za jakieś naście złotch sztuka).
    Kupiłem też za kilka złotych kabelki zakończone odpowiednią wtyczką.
    Zasilacze z odpowiednią wtyczką były chyba z 5 razy droższe od tych.
    Na razie w dwóch wymieniłem kabelki (jeden do HP, drugi do DELLa) i
    sprawdziłem, że w samochodzie działają.
    Mój DELL z zasilacza, który się nie przedstawi, nie ładuje swojego
    akumulatora, ale pracuje.

    Ładowanie telefonu czy power banka z gniazda zapalniczki też ma gotowe
    rozwiązania.

    Dlatego mam też gniazda zapalniczki i zakładam, że jakbym potrzebował to
    je podłączę do akumulatora.

    Ładowanie akumulatora to osobny temat. Ja zakładałem, że chodzi o
    przerwy w zasilaniu więc zakładałem ładowanie z sieci.
    P.G.

  • 17. Data: 2024-04-10 17:15:13
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.04.2024 o 13:03, Marek pisze:

> [...]
    > pewna niższa na rynku, były typowe UPS do których nie dało się w prosty
    > sposób podłączyć samochodowego aku  albo przetwornice do takiego aku ale

    Wątkotwórcy nie chodzi o ładowanie z sieci ale z paneli PV więc
    kombinacja z przełączaniem 230V w ogóle nie wchodzi w grę. W takich
    konfiguracjach zawsze wykorzystuje się źródło najbardziej stabilne,
    czyli akumulator, który jest równocześnie buforem jak i najbardziej
    wydajny prądowo. Jak już pisałem, można go doładować z 230, jesli jest
    pod ręką i kiedy długi czas nie było słońca a akumulator się "wydoił".

    Można też, jako ładowanie buforowe z 230 podać przez jakieś trafo z 24V
    i sterownik PWM (30zł) i masz zabezpieczenie przed przeładowaniem.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 18. Data: 2024-04-10 19:10:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 10.04.2024 o 12:56, Atlantis pisze:

    > To absolutnie NIE ma być UPS, który właczy się natychmiast po zaniku
    > zasilania w sieci.
    To trzeba to było napisać w PIERWSZYM poście, to bym sie nie produkował
    zbędnie.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2024-04-11 09:05:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Apr 2024 17:15:13 +0200, LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

> [...]
    >
    > Można też, jako ładowanie buforowe z 230 podać przez jakieś trafo z 24V
    > i sterownik PWM (30zł) i masz zabezpieczenie przed przeładowaniem.

    Chłopaki, nie zapominajcie jeszcze o sprzęcie kamperowym albo do przyczep
    campingowych.
    Są gotowce, zasilane "równocześnie" i z paneli, i z 12V samochodowego i z
    sieci 110/220/230V; pracujące z nawet dużymi akumulatorami albo bateriami
    akumumatorów. No i można ustawiać priorytety zasilania i przełączeń
    głównego źródła.

    Trochę opisów jest na forum:
    https://forum.karawaning.pl/forum/48-elektryka-i-ele
    ktronika/