  • 11. Data: 2021-07-21 18:09:05
    Temat: Re: Prowadzenie okablowania sieciowego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.07.2021 17:54, sirapacz wrote:

    > nie chcę cię martwić ale ja nie mam nawet włazu, a kuny sobie znalazły
    > szczelinę w dachu którą wchodzą....

    Ale, ok. Załóżmy wersję skrajnie ostrożną: jak przeciągnąć kable, żeby
    zabezpieczyć je przed kunami? :)

  • 12. Data: 2021-07-21 18:16:41
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Nie mają jak. Z obydwu stron dach wystający poza obrys budynku jest
    > obudowany dekami. Nawet gdyby jakoś dostały się do tej przestrzeni (co

    aha;)

    > oznaczałoby wspinaczkę po pionowej ścinie), to i tak nie miałyby
    > bezpośredniego dostępu do strychu, ponieważ po drodze znajduje się
    > ocieplenie.

    mhm;) i u mnie również mój drogi:D
    wlazły najpewniej gąsiorem, idąc po pionowej ścianie, do góry nogami po
    podbitce, rynnie i blasze.

    > I zresztą one chyba wiedzą, że to gra niewarta świeczki, bo nigdy nie
    > widziałem tam żadnych znaków ich aktywności. Bo i po co, skoro mają dla
    > siebie całą stodołę? ;)

    utrzymania status quo Ci życzę :]

  • 13. Data: 2021-07-21 18:18:09
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Ale, ok. Załóżmy wersję skrajnie ostrożną: jak przeciągnąć kable, żeby
    > zabezpieczyć je przed kunami? :)

    w stalowej rurze podłączonej do przewodu fazowego ;)
    a na poważnie to metal ochroni (kanały metalowe).

  • 14. Data: 2021-07-22 10:47:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.07.2021 18:06, Atlantis wrote:
    > Nawet gdyby jakoś dostały się do tej przestrzeni (co oznaczałoby
    > wspinaczkę po pionowej ścinie)

    Co do pionowej ściany, to nie stanowi to żadnej przeszkody dla kuny.
    Oczywiście żeby ktoś o lustrze nie wspomniał. Ściana, styropian, siatka,
    klej, tynk...wszystko jest miękkie lub chropowate, a kuna ma pazury
    które zaciska.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2021-07-22 13:38:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-21 o 09:32, Atlantis pisze:
> [...]
    > kamer).
    > 3) Kable idące po ścianach w pomieszczeniach ukryć w korytkach
    > kablowych, prowadzących do gniazdek natynkowych.
    >
    > Przychodzi mi do głowy kilka pytań:
    > 1) Jaki jest najlepszy sposób na prowadzenie wiązki kabli wychodzących
    > z szafki sieciowej? Z oczywistych przyczyn nie chciałbym, żeby po
    > prostu walały się po strychu (jak obecnie) tylko były bardziej
    > elegancko zorganizowane. W firmach widuje się nieraz metalowe szyny
    > prowadzone pod sufitem. Myślałem o wykorzystaniu czegoś takiego,
    > podczepionego do więźby dachowej. Jak to się nazywa? Czego szukać?

    Metalowe korytka lub kanały kablowe. :) Dostępne są chyba w każdej
    hurtowni elektrycznej. http://katalog.baks.com.pl/product/index

    Tylko trzeba pamiętać, aby były uziemione.

    > 2) Czy w przypadku Ethernetu powinienem zastosować jakieś dodatkowe
    > zabezpieczenie przeciwpożarowe? Rozważam puszczenie z szafki sieciowej
    > zasilania PoE do kilku urządzeń. Czy powinienem dla bezpieczeństwa
    > puszczać tę wiązkę kabli w jakiejś grubej rurze, czy raczej nie ma
    > tutaj wielkiego ryzyka i mogą iść bezpośrednio/po jakiejś otwartej
    > szynie?

    Korytka kablowe mają tę przewagę, że zawsze można dołożyć kolejny
    przewód w razie potrzeby. W przypadku rurek trzeba wyciągnąć wszystkie
    przewody i ponownie wciągać wraz z tymi, które chcemy dołożyć, bo
    dołożyć kolejny przewód jest bardzo trudno ze względu na duże opory
    tarcia przewodu o przewód.

    W przypadku przewodów UTP korytka metalowe zabezpieczają przed skutkami
    wyładowań atmosferycznych i przed tzw. LEMP.

    Stosując przewody ekranowane FTP, STP, SF/UTP, U/FTP ważne jest aby
    ekrany były połączone i uziemione.

    Warto też pomyśleć o zabezpieczeniu dłuższych odcinków ogranicznikami
    przepięć
    https://www.eltrox.pl/ogranicznik-przepiec-gigabit-l
    an-poe-atte-ipp-1-21-hs.html?gclid=CjwKCAjwruSHBhAtE
    iwA_qCppvWwsRdMtC5RWIxOb2LYIT5o3FGRMK094jPHfjw-G6DW1
    g504jG5rxoC9bUQAvD_BwE

    > 3) Z szafki docelowo będzie wychodził też jeden światłowód, który
    > następnie wyprowadzę na zewnątrz,  następnie ziemią przeprowadzę do
    > garażu. Powinienem zastosować jakiś specjalny sposób jego prowadzenia,
    > czy może iść razem z wiązką kabli ethernetowych?

    Światłowody mogą być prowadzone z każdą inną instalacją, w tym także z
    przewodami energetycznymi.

    W przypadku skrętki UTP/FTP raczej nie powinno się ich prowadzić z
    przewodami energetycznymi ze względu na możliwość indukowania się
    zakłóceń prądowych. Choć teoretycznie zasada budowy skrętki (skręcone 2
    przewody) w znacznym przypadku eliminuje tego typu zakłócenia to jednak
    przy dużych obciążeniach, powstające pola elektromagnetyczne i
    magnetyczne wokół takich przewodów energetycznych potrafią dość mocno
    zakłócać transmisję.

  • 16. Data: 2021-07-22 20:30:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 22 lipca 2021 o 13:38:37 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):

> [...]
    > przy dużych obciążeniach, powstające pola elektromagnetyczne i
    > magnetyczne wokół takich przewodów energetycznych potrafią dość mocno
    Weź się uzyszkodnik zapisz na jakieś forum dyskusyjne. Przez dwa dni w połowie
    tematów wpiszesz " część, jestem tutaj nowy". I za dwa dni dostaniesz po ilości
    wpisów tytuł eksperta. Jak już w tym temacie pomagasz to chociaż napisz z jakich
    stron skopiowałes teksty. To że trochę przerobiłes teksty źródłowe nie oznacza że
    jesteś ich twórca.