  • 11. Data: 2023-04-13 01:18:31
    Temat: Re: Przekop Mierzei Wiślanej
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 15:31, J.F pisze:

    > Woda z Wisły do zalewu wplywa, i drugim koncem wyplywa.
    >
    > To wypływała by i przez kanał. Ale moze zbyt intesywnie, moze by
    > zmieniło przybrzezną wodę Bałtyku (ale ujscie każdej rzeki ma te
    > problem), może by Rosjanom zaczęła słona woda wplywac, no i w sztormy
    > mógłby Bałtyk słonej wody nachlapać.

    Nie znam się na tym i pozostaje mi ufać, że jednak to ktoś mądry
    przemyślał i uznał, że tak będzie lepiej.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2023-04-13 10:39:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 01:18:31 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie znam się na tym i pozostaje mi ufać, że jednak to ktoś mądry
    > przemyślał i uznał, że tak będzie lepiej.

    Nie bylbym takim optymistą :-)

    J.

  • 13. Data: 2023-04-13 10:43:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 01:14:45 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > To akurat do mnie przemawia. Czyli chodzi ograniczenie przepływu wody, a
    > nie różnicę poziomów.

    Jak roznicy poziomów nie bedzie to przeplyw wody będzie bardzo
    ograniczon.

    A jak bedzie duza różnica, to przeplyw bedzie duzy ... az do wiekszego
    wyrównania/zblizenia poziomow.

    J.

  • 14. Data: 2023-04-13 14:02:53
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-04-13 o 10:43, J.F pisze:

> [...]
    > ograniczon.
    >
    > A jak bedzie duza różnica, to przeplyw bedzie duzy ... az do wiekszego

    Jak nie ma śluzy, to wymiana wód jest cały czas swobodna, bez przeszkód.
    Śluza tą wymianę ogranicza tylko do jednorazowej objętości basenu między
    bramami.

    Zalew Wiślany jest ważnym miejscem tarła śledzia, które musi się odbywać
    w określonej temperaturze.
    Z tego powodu podlega szczególnej ochronie:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zalew_Wi%C5%9Blany#Prz
    yroda_o%C5%BCywiona

    WM

  • 15. Data: 2023-04-13 15:20:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 14:02:53 +0200, WM wrote:

    > Jak nie ma śluzy, to wymiana wód jest cały czas swobodna, bez przeszkód.

    Ale to własnie od poziomów zależy.
    Jak bedzie spora róznica (chocby poł metra), to w takim kanale bedzie
    spory prąd.
    Jak róznicy prawie nie ma, to swobodna wymiana bedzie znikoma.

    Co prawda źróda donoszą, ze Bałtyk dosc poważnie faluje i roznice
    poziomów o metr sie zdarzają.

> [...]
    > w określonej temperaturze.
    > Z tego powodu podlega szczególnej ochronie:

    I to koło przekopu, 50km od ciesniny Pilawskiej?

    No, moze to i niedaleko dla śledzia.

    Ale ... śledzi przeciez w Bałtyku dużo, wszystkie z Zalewu?

    J.

  • 16. Data: 2023-04-13 18:56:18
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-04-13 o 15:20, J.F pisze:

> [...]
    >
    > I to koło przekopu, 50km od ciesniny Pilawskiej?
    >
    > No, moze to i niedaleko dla śledzia.
    >
    > Ale ... śledzi przeciez w Bałtyku dużo, wszystkie z Zalewu?

    Odmiana bałtycka Śledzia to Sałaka. Teraz ma tarło i przyrasta 0,5mm na
    dobę.
    Zalew Wiślany jest jego ważnym miejscem rozrodu.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Sa%C5%82aka#Charaktery
    styka

    WM

  • 17. Data: 2023-04-14 01:23:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-04-13, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > w określonej temperaturze.
    > Z tego powodu podlega szczególnej ochronie:

    W tym linku są podane temperatury, które śledź lubi. Trzeba by jeszcze
    wiedzieć jak taka wymiana na nie wpływa. Zasadniczo wydaje się, że
    Bałtyk powinien mieć bardziej stabilną temperaturę, i że będzie też (w
    określonym czasie) ona w tym wymaganym zakresie. Czy na pewno o tę
    temperaturę chodzi?

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2023-04-14 11:45:00
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Bałtyk powinien mieć bardziej stabilną temperaturę, i że będzie też (w
    > określonym czasie) ona w tym wymaganym zakresie. Czy na pewno o tę

    Zapewne chodziło o tzw. dupochron wobec ewentualnych zarzutów ze strony
    ekologów.
    Ciekawe, czy ktoś robi badania aktualnego kwietniowego tarła śledzia po
    otwarciu kanału?
    Może się ewentualnie okazać, że lekki dopływ wody kanałem poprawi
    natlenienie i rozwój larw śledzia.
    Niestety zbyt często treści raportów zależą od tego kto je finansuje.
    To efekt tego, że pozwalamy na mieszanie się polityki do badań naukowych.
    Tego nie da się wprawdzie uniknąć, ale powinno się przynajmniej
    piętnować jawne przekręty i patologie.

    WM

  • 19. Data: 2023-04-14 12:20:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 18:56:18 +0200, WM wrote:

> [...]
    > dobę.
    > Zalew Wiślany jest jego ważnym miejscem rozrodu.

    Ale które miejsce tego Zalewu - cały?

    Bo te śledzie do Zalewu mogą wpłynąc tylko przez ciesnine Pilawską,
    i ciekaw jestem, czy chce im sie potem jeszcze 50km płynąc, w coraz
    słodszej wodzie.

    J.

  • 20. Data: 2023-04-14 13:57:35
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-04-14 o 12:20, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Bo te śledzie do Zalewu mogą wpłynąc tylko przez ciesnine Pilawską,
    > i ciekaw jestem, czy chce im sie potem jeszcze 50km płynąc, w coraz

    Siedzi w Zalewie Wiślanym długo, bo tu żeruje. Tu jest więcej o tarle.
    https://www.researchgate.net/publication/275034452_Z
    alew_Wislany_jako_miejsce_rozrodu_sledzia_oraz_wplyw
    _dzialan_czlowieka_na_stan_tarlisk_tego_gatunku

    WM