eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Przenoszenie ciepła przez wał
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 36

  • 1. Data: 2013-12-13 06:53:16
    Temat: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    Czołem.

    Temat jest następujący. Stalowy wał ma średnicę 35 mm i długość ok. 170
    mm, przenosi moment do 20 Nm. Wał napędza hamulec proszkowy, który z
    racji realizowanej funkcji nagrzewa się do temperatur 50-70 stopni. Jak
    ograniczyć przenikanie ciepła przez wał, na razie bez uciekania się do
    sztucznego chłodzenia ? Pierwsze co mi przyszło do głowy to radiator,
    nacięty na wale. Jako że nie jestem mechanikiem, nie wiem na ile można
    osłabić jego konstrukcję. Najchętniej radiator wytoczyłbym z aluminium
    jako osobny zespół i nasadziłbym na stalowy wał. A może przy tym
    przenoszonym momencie w ogóle wykonać wał z aluminium i od razu z
    radiatorem ?

    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 2. Data: 2013-12-13 15:00:23
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 13 December 2013 06:53:16 UTC+1, PeJot wrote:
    > Czołem.
    >
    >
    >
    > Temat jest następujący. Stalowy wał ma średnicę 35 mm i długość ok. 170
    >
    > mm, przenosi moment do 20 Nm. Wał napędza hamulec proszkowy, który z
    >
    > racji realizowanej funkcji nagrzewa się do temperatur 50-70 stopni. Jak
    >
    > ograniczyć przenikanie ciepła przez wał, na razie bez uciekania się do
    >
    > sztucznego chłodzenia ? Pierwsze co mi przyszło do głowy to radiator,
    >
    > nacięty na wale. Jako że nie jestem mechanikiem, nie wiem na ile można
    >
    > osłabić jego konstrukcję. Najchętniej radiator wytoczyłbym z aluminium
    >
    > jako osobny zespół i nasadziłbym na stalowy wał. A może przy tym
    >
    > przenoszonym momencie w ogóle wykonać wał z aluminium i od razu z
    >
    > radiatorem ?


    A jak zaprojektujesz ten radiator?
    Obroty wysokie?
    Konrad


  • 3. Data: 2013-12-13 17:06:28
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-13 15:00, Konrad Anikiel pisze:

    > A jak zaprojektujesz ten radiator?
    > Obroty wysokie?

    100-200 rpm.




    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 4. Data: 2013-12-13 20:27:20
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-13 15:00, Konrad Anikiel pisze:

    > A jak zaprojektujesz ten radiator?

    Jak lufa Thompsona:

    http://www.muzeumwp.pl/dictionary/pistolet-maszynowy
    -thompson-wz-1928-kal-0-45-cala,640,duzy.jpg


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 5. Data: 2013-12-13 22:50:14
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 13 December 2013 19:27:20 UTC, PeJot wrote:
    > Jak lufa Thompsona:

    Ok, ja nawet bym ponacinał te pierścienie, nawet pod kątem, chociaż obroty
    niewielkie, jakiejś okrutnie wymuszonej konwekcji nie osiągniesz. Ja tylko pytam jak
    to porachujesz?


  • 6. Data: 2013-12-14 08:30:11
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-13 22:50, Konrad Anikiel pisze:
    > On Friday, 13 December 2013 19:27:20 UTC, PeJot wrote:
    >> Jak lufa Thompsona:
    >
    > Ok, ja nawet bym ponacinał te pierścienie, nawet pod kątem, chociaż obroty
    niewielkie, jakiejś okrutnie wymuszonej konwekcji nie osiągniesz. Ja tylko pytam jak
    to porachujesz?

    O to pytam szanowne grono. Nie chciałbym wału z plasteliny. Może jednak
    prościej chłodzić wał od środka wymuszonym przepływem powietrza. Przy
    okazji schłodziłbym i hamulec, a to mu przedłuży żywotność.


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 7. Data: 2013-12-14 14:17:26
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu sobota, 14 grudnia 2013 08:30:11 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

    > Ok, ja nawet bym ponacina� te pier�cienie, nawet pod k�tem, chocia� obroty
    niewielkie, jakiej� okrutnie wymuszonej konwekcji nie osi�gniesz. Ja tylko pytam
    jak to porachujesz?
    > O to pytam szanowne grono. Nie chcia�bym wa�u z plasteliny. Mo�e jednak
    > pro�ciej ch�odzi� wa� od �rodka wymuszonym przep�ywem powietrza. Przy
    >
    > okazji sch�odzi�bym i hamulec, a to mu przed�u�y �ywotno��.
    > --
    >
    > P. Jankisz
    >
    > O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    >
    > "Dop�ki nie skorzysta�em z Internetu, nie wiedzia�em, �e na �wiecie jest
    >
    > tylu idiot�w" Stanis�aw Lem

    Czy zdajesz sobie sprawe z tego jak duza potrzebujesz powierzchnie
    wymiany ciepla przy takim chlodzeniu powietrznym?

    Przy zwyklym oszacowaniu, mozesz skorzystac w z tej strony:
    http://www.engineeringtoolbox.com/convective-heat-tr
    ansfer-d_430.html


    Nie podajesz wszystkich parametrow, wiec musze zgadywac.
    Liczmy, ze masz do rozproszenia nie wiecej niz 400W energii, przy roznicy temperatury
    30C.

    Przy przeplywie powietrza 20m/s (w tablicy h= 35W/m2K) i roznicy temperatury 30C
    musisz miec powierzchnie wymiany ciepla:

    S= 400/(35*30) = 0,38 m^2

    Moze lepiej zastosowac metode chlodzenia podpatrzona w tarczach hamulcowych?

    WM


  • 8. Data: 2013-12-14 15:09:00
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>


    "WM"
    [...]Czy zdajesz sobie sprawe z tego jak duza potrzebujesz powierzchnie
    [...]
    S= 400/(35*30) = 0,38 m^2
    [...]

    To chyba nie dużo? Około 20 tarcz fi 100 mm.

    Robert


  • 9. Data: 2013-12-14 16:03:31
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 14:17, WM pisze:

    > Czy zdajesz sobie sprawe z tego jak duza potrzebujesz powierzchnie
    > wymiany ciepla przy takim chlodzeniu powietrznym?
    >
    > Przy zwyklym oszacowaniu, mozesz skorzystac w z tej strony:
    > http://www.engineeringtoolbox.com/convective-heat-tr
    ansfer-d_430.html
    >
    >
    > Nie podajesz wszystkich parametrow, wiec musze zgadywac.
    > Liczmy, ze masz do rozproszenia nie wiecej niz 400W energii, przy roznicy
    temperatury 30C.

    W hamulec (proszkowy) pompuję 100, maks. 200 W mocy, z czego szacunkowo
    1/4 ucieka napędzającym wałem, reszta przez sam ożebrowany hamulec.

    >
    > Przy przeplywie powietrza 20m/s (w tablicy h= 35W/m2K) i roznicy temperatury 30C
    musisz miec powierzchnie wymiany ciepla:
    >
    > S= 400/(35*30) = 0,38 m^2
    >
    > Moze lepiej zastosowac metode chlodzenia podpatrzona w tarczach hamulcowych?

    Konstrukcji hamulca nie zmienię, bo to część katalogowa. Musiałbym
    zastosować następny większy model z typoszeregu. Niestety im większy
    hamulec, tym gorsza dynamika. Czyli trzeba się zastanowić nad sztucznym
    chłodzeniem. Działam na żywym, działającym obiekcie, mogę
    eksperymentować. Chociaż przy moich parametrach, z tego co podajesz to i
    2 tarcze fi 100 zrobiło by robotę i to bezobsługowo.

    Albo inaczej - czy zmniejszenie średnicy stalowego wału na długości ok.
    100mm ograniczy mi ucieczkę ciepła przez niego ? Wał musi przenieść
    swoje 20 Nm bez problemów.



    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 10. Data: 2013-12-14 16:47:54
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Konstrukcji hamulca nie zmienię, bo to część katalogowa. Musiałbym
    > zastosować następny większy model z typoszeregu. Niestety im większy
    > hamulec, tym gorsza dynamika. Czyli trzeba się zastanowić nad sztucznym
    > chłodzeniem. Działam na żywym, działającym obiekcie, mogę
    > eksperymentować. Chociaż przy moich parametrach, z tego co podajesz to i
    > 2 tarcze fi 100 zrobiło by robotę i to bezobsługowo.

    A nie możesz sprzęgnąć hamulca z osią za pomocą sprzęgła? Powiedzmy
    czegoś takiego, choć niekoniecznie 2 członowe (nie musisz kompensować
    nieosiowości i uchyłów).

    http://prema.com.pl/oferta/sprzegla-i-przekladnie/sp
    rzegla/#8ZzpYs


    Od biedy do zrobienia w 2h :)

    Miłego.
    Irek.N.

strony : [ 1 ] . 2 ... 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: