  • 31. Data: 2013-12-15 00:31:39
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > tekstolit OK, tylko przeliczyc trzeba na wytrzymalosc.
    >
    > Przy innych plastikach ostrzezenie - czesc mieknie na goraco, a wal
    > przeciez goracy.

    Ja bym się bał czegoś innego.
    Elastyczny wał z hamulcem to możliwość oscylacji.
    Zupełnie nie wiem jak maszyna wygląda, ale mogę sobie wyobrazić jak
    powstają. Cierny był by gorszy, proszkowych nie używałem, więc może
    przesadzam.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2013-12-15 00:51:58
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-15 00:31, Irek N. pisze:

    > Ja bym się bał czegoś innego.
    > Elastyczny wał z hamulcem to możliwość oscylacji.

    Zbyt elastyczny jak na te 20 Nm. Średnicę wału mogę powiększyć, jest
    przestrzeń.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 33. Data: 2013-12-15 12:07:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 14 December 2013 07:30:11 UTC, PeJot wrote:
> [...]
    obroty niewielkie, jakiej� okrutnie wymuszonej konwekcji nie osi�gniesz. Ja tylko
    pytam jak to porachujesz?

    > O to pytam szanowne grono. Nie chcia�bym wa�u z plasteliny. Mo�e jednak
    >
    > pro�ciej ch�odzi� wa� od �rodka wymuszonym przep�ywem powietrza. Przy
    >
    > okazji sch�odzi�bym i hamulec, a to mu przed�u�y �ywotno��.

    Jeśli to hamulec jest żródłem ciepła (nie napisałeś ile tego ciepła tam się wytwarza,
    czyli ile mocy tam zrzucasz), to łatwiej by było chłodzić hamulec niż wał. Masz dwa
    wyjścia: odizolować napęd od hamulca i co najwyżej chłodzić hamulec jak się zacznie
    przegrzewać, albo użyć wału jako radiatora dla ciepła wytwarzanego przez hamulec. W
    pierwszym wypadku potrzebujesz materiału kiepsko przewodzącego ciepło, w drugim-
    dobrego przewodnika. Materiał kiepsko przewodzący nie musi być idealnym izolatorem,
    wystarczy jak będzie miał trochę mniejszą przewodność. Na przykład austenityczna
    nierdzewka, choćby zwykła 304.
    Drugie rozwiązanie jest moim zdaniem nieporozumieniem, ale też wykonalnym. Kwestia
    czy to ma być ładne, małe, tanie itd. Pierwszy pomysł z głowy: przylutuj kilka
    krążków z miedzianej blachy, co kilka milimetrów, z otworami. Zwykłym lutem cynowym,
    da radę. Obroty wału masz niskie, więc może sie okazać że trzeba dać na to mały
    wiatrzaczek.
    Konrad
    PS. Moment skręcający podzielony przez wskaźnik wytrzymałości na skręcanie ma nie
    przekroczyć 0.35 granicy plastyczności. Znaczy się masz w tej chwili 2.38 MPa
    naprężenia. Tyle to papier wytrzyma.

  • 34. Data: 2013-12-21 19:39:58
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    PeJot wrote:

    > Zbyt elastyczny jak na te 20 Nm. Średnicę wału mogę powiększyć, jest
    > przestrzeń.

    20Nm to w rękach zakręcisz czyli to nie za dużo jest, 35 mm tekstolitu
    bakelitu czy rezotexu wystarczy
    ja nie pamiętam czy przy 50st już śmierdzi czy jeszcze nie

    jeffrey

  • 35. Data: 2013-12-21 20:51:06
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-21 19:39, Jeffrey pisze:

    > 20Nm to w rękach zakręcisz czyli to nie za dużo jest, 35 mm tekstolitu
    > bakelitu czy rezotexu wystarczy
    > ja nie pamiętam czy przy 50st już śmierdzi czy jeszcze nie

    Materiał w postaci wałków jest w handlu. Po N. Roku będę robić prototyp,
    ale wygląda to na najtańsze i najskuteczniejsze rozwiązanie problemu.
    Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 36. Data: 2014-03-04 20:44:56
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-13 06:53, PeJot pisze:
    > Czołem.
    >
    > Temat jest następujący. Stalowy wał ma średnicę 35 mm i długość ok. 170
    > mm, przenosi moment do 20 Nm. Wał napędza hamulec proszkowy, który z
    > racji realizowanej funkcji nagrzewa się do temperatur 50-70 stopni. Jak
    > ograniczyć przenikanie ciepła przez wał, na razie bez uciekania się do
    > sztucznego chłodzenia ?

    Postąpiłem tak jak radziliście. Zredukowano średnicę wału do 18 mm i
    wykonano go ze stali nierdzewnej, gatunek taki jak był pod ręką. W
    efekcie, gradient temperatury na całej długości wału jest ok. 10 stopni,
    podczas gdy w pierwotnym projekcie, przy wale ze zwykłej stali, w tych
    samych warunkach, gradient był ok. 1 stopnia. Mam co chciałem, dzięki za
    pomysł.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem