    From: PeJot <P...@m...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Date: Sat, 14 Dec 2013 16:03:31 +0100

    W dniu 2013-12-14 14:17, WM pisze:

    > Czy zdajesz sobie sprawe z tego jak duza potrzebujesz powierzchnie
    > wymiany ciepla przy takim chlodzeniu powietrznym?
    >
    > Przy zwyklym oszacowaniu, mozesz skorzystac w z tej strony:
    > http://www.engineeringtoolbox.com/convective-heat-tr
    ansfer-d_430.html

    > Nie podajesz wszystkich parametrow, wiec musze zgadywac.
    > Liczmy, ze masz do rozproszenia nie wiecej niz 400W energii, przy roznicy
    temperatury 30C.

    W hamulec (proszkowy) pompuję 100, maks. 200 W mocy, z czego szacunkowo
    1/4 ucieka napędzającym wałem, reszta przez sam ożebrowany hamulec.

    > Przy przeplywie powietrza 20m/s (w tablicy h= 35W/m2K) i roznicy temperatury 30C
    musisz miec powierzchnie wymiany ciepla:

    > S= 400/(35*30) = 0,38 m^2
    >
    > Moze lepiej zastosowac metode chlodzenia podpatrzona w tarczach hamulcowych?

    Konstrukcji hamulca nie zmienię, bo to część katalogowa. Musiałbym
    zastosować następny większy model z typoszeregu. Niestety im większy
    hamulec, tym gorsza dynamika. Czyli trzeba się zastanowić nad sztucznym
    chłodzeniem. Działam na żywym, działającym obiekcie, mogę
    eksperymentować. Chociaż przy moich parametrach, z tego co podajesz to i
    2 tarcze fi 100 zrobiło by robotę i to bezobsługowo.

    Albo inaczej - czy zmniejszenie średnicy stalowego wału na długości ok.
    100mm ograniczy mi ucieczkę ciepła przez niego ? Wał musi przenieść
    swoje 20 Nm bez problemów.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem