  • 1. Data: 2009-09-11 09:02:23
    Temat: Prześwietlanie RTG przedmiotu
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    Chciałbym prześwietlić ramę rowerową w kilku miejscach.
    Czy można użyć do tego aparatów RTG do prześwietlania klatki piersiowej?
    Jakiej mocy muszą być promienie?

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 2. Data: 2009-09-11 10:03:46
    Temat: Re: Prześwietlanie RTG przedmiotu
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 11, 11:02 am, "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> wrote:
    > Chciałbym prześwietlić ramę rowerową w kilku miejscach.
    > Czy można użyć do tego aparatów RTG do prześwietlania klatki piersiowej?
    > Jakiej mocy muszą być promienie?

    Kiedyś rozpoznawałem temat. Szpitale mają w piwnicach wycofany sprzęt
    i nie mają kasy na jego utylizację, więc stoi i rdzewieje czekając na
    pierwszego lepszego który by za przysłowiowy koniaczek go wziął.
    Problem techniczny jest taki że owszem, przy odpowiednio długim czasie
    ekspozycji można żelastwo prześwietlać z bardzo przyzwoitymi
    rezultatami, tylko nikt nie wie czy dana lampa taki czas wytrzyma. No
    i jak długi musiałby to być czas. Metodą prób i błędów można by dojść,
    oby tylko nie skończyć jak Skłodowska -Curie...
    Konrad

  • 3. Data: 2009-09-11 10:37:12
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > i jak długi musiałby to być czas. Metodą prób i błędów można by dojść,
    > oby tylko nie skończyć jak Skłodowska -Curie...

    Siakiś kompozyt mam, nie stal.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 4. Data: 2009-09-11 11:12:30
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    n.googlegroups.com...
    a.com> wrote:
> [...]

    i jak długi musiałby to być czas. Metodą prób i błędów można by dojść,
    oby tylko nie skończyć jak Skłodowska -Curie...

    Jakby tak włączać zdalnie to byłoby bezpiecznie...
    ...a z kliszami latać do szpitalnego laboratorium?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 5. Data: 2009-09-11 12:59:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 11, 12:37 pm, "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.
    > Siakiś kompozyt mam, nie stal.

    A co chcesz zobaczyć? Defekty? Układ włókien? Metalowe wstawki?
    Jednostkowo czy seryjnie? Może na lostnisko z tym pójdź?
    Konrad

  • 6. Data: 2009-09-11 20:36:23
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > A co chcesz zobaczyć? Defekty? Układ włókien? Metalowe wstawki?
    > Jednostkowo czy seryjnie? Może na lostnisko z tym pójdź?

    Jednostkowo. Chcę wiedzieć, czy nie ma defektu.
    Na lostnisko?

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 7. Data: 2009-09-11 21:12:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 11, 10:36 pm, "Zygmunt M. Zarzecki"
    a.com> wrote:

    > Jednostkowo. Chcę wiedzieć, czy nie ma defektu.
    > Na lostnisko?

    Na lotnisko :-)
    Dobre te maszynki tam mają, sztuczne kolory, rozdzielczość super,
    zawsze zaglądam na ten ekran.
    Ale nie wiem czy defekt typu delaminacja promieniem Roentgena można
    łatwo zobaczyć. Bąble powietrza pewnie szybciej. Ultradźwięki może
    raczej? Albo emisja akustyczna pod kontrolowanym obciążeniem?
    Konrad

  • 8. Data: 2009-09-13 21:06:43
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > łatwo zobaczyć. Bąble powietrza pewnie szybciej. Ultradźwięki może
    > raczej? Albo emisja akustyczna pod kontrolowanym obciążeniem?
    Defekty w kompozytach to raczej tylko ultradźwiękami można wykrywać, ale
    wymagałoby to precyzyjnego przeskanowania.

    Promienie Roentgena są w stanie wykryć różnice gęstości materiałów, a
    tych się w przypadku kompozytów nie należy spodziewać.

    W. Bicz

  • 9. Data: 2009-09-13 21:19:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 13 Wrz, 22:06, "W.Bicz" <o...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Promienie Roentgena są w stanie wykryć różnice gęstości materiałów, a
    > tych się w przypadku kompozytów nie należy spodziewać.

    A emisja akustyczna? Tak tylko palnąłem bo się nie znam, ale myślę że
    coś tam powinno trzeszczeć? Skoro defekty w pospawanych konstrukcjach
    można tak badać...
    Konrad
    PS właśnie mi się przypomniało że XII sekcja ASME (o zbiornikach
    laminowanych) ma właśnie emisję akustyczną jako podstawową metodę
    badań nieniszczących. Tyle że zbiorniki to tkanina szklana i żywica
    poliestrowa. Rama rowerowa w niczym nie przypomina zbiornika :-)

  • 10. Data: 2009-09-13 21:25:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 13 Wrz, 22:19, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
    > PS właśnie mi się przypomniało że XII sekcja ASME

    X sekcja, oczywiście