  • 91. Data: 2023-11-28 19:23:05
    Temat: Re: Przetwornica DC12 na AC9-12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/11/2023 18:01, LordBluzg(R)?? wrote:
    > To jeszcze wymyśl, jak bez trafa izolować

    Mam wrażenie, że trafiłem w jakąs pętlę czasową. Było to kilka razy.

    Albo izolowana DC to DC i po drugiej stronie generacja AC na kilku
    tranzysotrach i AVRku.

    Albo wprost generowanie izolowanego AC przez jakieś trafo wysokiej
    częstotliwości działajace jak w przetowrnicach.

    Takie trafo w.cz. będzie miało rozmiar kilkukrotnie mniejszy niż trafo 50Hz.

    Innymi słowy: nie chce trafo 50Hz. Chcę trafo w.cz., mające rozmiar i
    mase kilka razy mniejsze.

  • 92. Data: 2023-11-28 20:36:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.11.2023 o 19:23, heby pisze:

    > Innymi słowy: nie chce trafo 50Hz. Chcę trafo w.cz., mające rozmiar i
    > mase kilka razy mniejsze.

    No to kurwa może w końcu dojrzysz, że proponuję linka z allegro (bo
    prawie gotowiec na próby za grosze) ale masz trafo zastąpić mniejszym,
    żeby nie jebało 230VAC a jebało 12VAC.

    Ok, problem z trafo. Dla mnie żaden, można nawinąć albo kupić/dobrać i
    znaleźć to pasujące w długiej sprzedaży. Nawet się zastanawiałem, czy
    nie kupić, przerobić, podłączyć pod C64, nakręcić filmik i podłączyć
    pomiarówkę, łącznie z oscyloskopem, żeby Ci pokazać że można. Jak mnie
    wkurwisz bardziej, to to zrobię.

    ...ewentualnie (jak pisałeś) rozpisać jedną płytkę, schemat (dla pojebów
    SMD) i dziargać lutownicą z mikrogrotem, lub maszynką zlewającą SMD :D

    Żaden problem ale oprócz wyzwania, nie mam specjalnie czasu, żeby to
    robić od zera, nawet w wersji prototypu. Te lata mi minęły i mam mało
    czasu obecnie na udowadnianie...ale...

    Nie mam nawet C64 ale kupię :P...ale to jedyna droga. Jest też
    "nibyinna" ale trafo większe i nie wiem czy Ci się spodoba ale jest
    ładny sinus. Wielkość domniemana to 2 paczki fajek i ciężar 0,5KG,
    zasilany z USB 5V...bo tak sobie ubzdurałeś :)

    Jak dla mnie, bezsens karmienia tego z obcego 2 zasilacza, który również
    domorosły, może rozebrać i lizać 230V gdzie "wynosisz" bezpieczeństwo na
    innego producenta/zwalanie winy :D...no chyba, że piszemy o "polowej"
    wersji C64 w sensie laptopa na baterię :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 93. Data: 2023-11-28 21:47:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/11/2023 20:36, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Ok, problem z trafo. Dla mnie żaden

    Znowu czuje się jak w petli czasowej.

    Jeszcze raz: to nie projekt dla mnie ani Ciebie.

    > żeby Ci pokazać że można.

    Czyli nie pojmujesz po co to jest. To, że mogę sobie coś podrutować, w
    ogóle nie jest tutaj istotne. Istotne jest to, jak można to zrobic
    nowocześnie, małe, w łatwy sposób powielalne, bez ryzyka porażenia czy
    pożaru, do poskładannia przez przeciętnego 40-latka w ramach hobby, na
    częsciach z lokalnego sklepu elektronicznego, lub kupienia polutowanego
    i wydrukowania sobie obudowy itd. Na hasło "trzeba nawinąc sobie trafo"
    liczba potencjalnych zainteresowanych będzie ujemna.

    > Jak dla mnie, bezsens karmienia tego z obcego 2 zasilacza, który również
    > domorosły, może rozebrać i lizać 230V

    Znowu: ilu widziałes ludzi liżących 230V w ladowarce do telefonu?

    Bo ja Ci podpowiem co jest prawdziwmym problemem: jeden z zasilaczy do
    Atari, jakie miałem w rękach, miał wydrukowaną obudowę, z jakiegoś PLA.
    W wyniku upadku ślicznie wyeksponował gołe 230V a właściciel złapał go w
    ręce i uległ porażeniu, na szczęście bez konsekwencji trwałych.

    Kto winien?

    Zasilacz "od znajomego". "Znajomy" ponoć zdolny, wie nawet którą stroną
    trzyma sie lutownice a i zasilacz niekiepski, po tak z 50W miał jak nic,
    wszystko na profesjonalnych płytkach z ali i kablu od prodiża, a obudowa
    w modnym jaskrawym kolorze.

    Kolega nie przejawia skłonności do lizania ładowarek telefonicznych, ale
    niestety nie ogarnia też niebezpieczeństw kupowania samoróbek "od
    znajomych" z obwodami 230V w środku. Dał mi jednak do myślenia co można
    z tym zrobić, a po drodze przyplątały sie inne projekty i tak sobie
    wymysliłem, że zapytam mądrzejszych.

    Nie twierdzę, że wszystkie są tak ch...we, ale prawdę mówiąc wiedziałem
    ich dostatecznie dużo, aby mieć pojęcie dlaczego w przypadku C64 nie
    będzie łatwo zrobić to bezpiecznie. W przypadku Atari to trywialne, a
    mimo to ludzie ciągle wkładają w obudowy z drukarki płytki przetwornic,
    lutowane na pająka, z gołymi 230V, o mocach spawarek i się tym chwalą w
    necie.

  • 94. Data: 2023-11-28 22:09:42
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.11.2023 o 21:47, heby pisze:

    > necie.
    Jutro odpowiem, bo piłem. Masz szansę przedstawić, że dobieranie się do
    jakiwgokolwiek zasilacza z dostępem 230 jest opisane w instrukcji i
    grozi śmiercią. Próba zwalania odpowiedzialnosci na II kategorię
    zabezpieczeń (brednia) wynika chyba z Twojego timetolive, na ziemi. Ja
    już widziałem jak ludziny łapały się za WN w starych TV i im się oczy
    paliły :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 95. Data: 2023-11-29 08:29:15
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, November 28, 2023 at 2:47:53 p.m. UTC-6, heby wrote:
    > Znowu czuje się jak w petli czasowej.

    Taka uwaga poboczna.

    Jest taki gatunek usenetowca/forumiarza co przychodzi po porade, cos tam dostaje a po
    paru postach zaczyna pouczac tych co sie ich pytal.

    Pozytek z tego pouczania nikly, czas stracony, zero konstruktywnosci.

    Po co?

  • 96. Data: 2023-11-29 18:53:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Nov 2023 21:47:11 +0100, heby wrote:
> [...]
    > W wyniku upadku ślicznie wyeksponował gołe 230V a właściciel złapał go w
    > ręce i uległ porażeniu, na szczęście bez konsekwencji trwałych.

    Ale w chinskich ładowarkach też się zdarza, i to nawet bez upadku, a
    przynajmniej bez pekniecia obudowy.

    J.

  • 97. Data: 2023-11-29 19:11:07
    Od: M M <m...@g...com>

    Burzliwa dyskusja prawie jak w Sejmie, ale oświećcie mnie bo nadal nie wiem - co
    właściwie złego jest w mojej propozycji nazwanej tu "śmierdzący workaround"?
    Budowa wewnętrzna układów zasilania C64 jest znana, ten sinus nie musi być ani
    idealny (w sieci też nie jest) ani izolowany (skoro jest podawany na mostek którego
    wyjście to wyprostowane około +12V i masa), dwa przebiegi przeciwne w fazie między 0
    a +12V z pełnego mostka na 4 tranzystorach też powinny działać. Co najwyżej temu
    "modyfikowanemu sinusowi" czyli prostokątowi spowolnić zbocza (np. ograniczając prąd
    bramek MOSFET-ów) by nie generować zbędnych zakłóceń, większość mocy jest oddawana w
    szczycie (kiedy przewodzą diody w prostowniku) więc nie zwiększy to znacznie strat
    mocy nawet jak przez chwilę stopień końcowy pracuje "analogowo". Inne układy
    dołączane do C64 też muszą akceptować ten zakres napięć wynikający z połączenia z
    mostkiem. Widziałem jeden schemat programatora EPROM-ów do C64 którego chyba ktoś
    nie przestestował w praktyce (czy po prostu na schemacie jest błąd), bo jeden koniec
    9V AC był zwarty do masy - w rzeczywistości takie coś spowodowałoby uszkodzenie
    (jednopołówkowe zwarcie 9V AC przez diodę w mostku).

  • 98. Data: 2023-11-29 20:02:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/11/2023 18:53, J.F wrote:
    > Ale w chinskich ładowarkach też się zdarza, i to nawet bez upadku, a
    > przynajmniej bez pekniecia obudowy.

    Meteoryty też mogą trafić w ludzi, a nikt nie bierze tego pod uwagę
    wychodząc z domu.

    Trzeba brać pod uwage, podobnie jak meteoryty, że ktoś świadomie
    podepnie jakieś guano z targu, ale prawda jest taka, że domy są
    wypełnione po sufit ładowarkami po telefonach, a one są często naprawde
    dobrej jakości.

    Na pewno lepszej, niż Janusze Zasilaczy z Ali i Drukarek 3D.

  • 99. Data: 2023-11-29 20:19:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/11/2023 19:11, M M wrote:
    > co właściwie złego jest w mojej propozycji nazwanej tu "śmierdzący workaround"?

    Naciąganie standardu. Nie każdy chce, aby jego cenny (i coraz
    cenniejszy) złom popędzany był workaroundem zamiast poprawnego
    rozwiązania emulującego oryginał razem z jego napięciami.
    Prawdopodpobnie nie do końca czujesz na czym polega na chwilę obecną
    "retro". To specyficzna mieszanka ludzi, często nietechnicznych,
    majacych różne cele, ale wspólne kłopoty. Na rynek wysypało się
    dziesiątki rozwiązań do różnych maszyn, ale co do C64 niezmiennie
    widzisz albo dwa zasilacze, albo cegły większe niż oryginał wydziobane
    byle jak, na pająka. Akuratnie C64 ma chyba najbardziej upierdliwe
    zasilanie w całej gamie sprzetu retro na rynku.

    Jesli zaoferujesz ludziom zasilacz który działa *inaczej* niż
    oryginalny, to może się okazać że np. spalisz komuś sprzęt, w którym są
    jakieś przeróbki. Nie muszę daleko szukać, ZX kolegi uległ zadymieniu[1]
    po podłaczeniu zasilacza "zamiennika" z powodu przeróbki w okolicy
    stabilizatora, przez poprzedniego właściciela, pewnie jeszcze z lat 80.
    Koszt: większośc IC poszła z dymem, przy obecnych cenach ULA to już
    poważna katastrofa. Nawet tak prosta rzecz, jak zasilacz DC okazał się
    zabójczy, bo ktoś miał w środku niestandardowe rozwiązanie.

    Innymi słowy: inzynieryjnie masz rację, to jest *jakieś* rozwiązanie dla
    *konkretngo* egzemplarza. Ale musisz brac pod uwagę całokształt tego
    środowiska i ich potrzeby. Budujesz tak naprawdę zasilacz do nieznanego
    hardware, którego modyfikacje bywają zagadką dla samego właściciela.

    [1] O ile pamiętam, przed stabilizatorem zamontowano niewielki rezystor
    mocy w celu zbicia nieco napięcia na samym stabilizatorze, jakimś
    "zamienniku" produkcji państw zaprzyjaźnionych. Mocniejszy prądowo
    zasilacz uszkodził stabilizator (zapewne z powodu za dużej mocy
    rozpraszanej). Znam to tylko z opisu ustnego usterki.

  • 100. Data: 2023-11-29 21:16:06
    Od: M M <m...@g...com>

    No to każde odstępstwo od oryginału będzie złe, bo ktoś mógł sobie przerobić sprzęt w
    sposób który działa nieco inaczej niż w oryginale. Przy tak postawionych wymaganiach
    to tylko oryginalny zasilacz transformatorowy i do niego dobrze stabilizowane źródło
    220V AC, gdyż taka była norma kiedyś, obecnie może być 230 +10% czyli aż 253V i też
    jakiś stabilizator może się przegrzać. Takie źródło istnieje i można kupić w wersji
    z certyfikatami bezpieczeństwa - ino trochę duże i ciężkie, nazywa się UPS on-line :)

    Miałem kiedyś akurat ZX Spectrum, tam głównym słabym punktem były pamięci DRAM 4116
    wymagające -5V +5V i +12V załączanych w tej kolejności, w razie zaniku -5V się paliły
    a czasem przy okazji też ULA, były opisy jak zastąpić trochę nowszymi już tylko na
    +5V (podawane tam gdzie oryginalne miały +12V więc trochę rzeźby było). Mnie
    szczęśliwie taka awaria ominęła. Mam też retro PC XT z DOS-em na dysku 30 MB i nawet
    parę lat temu podłączałem go do Internetu za pomocą 16-bitowej karty sieciowej ISA
    która wymagała drobnej przeróbki sterowników by działać w slocie 8-bitowym. Pewnie
    też profanacja ale 8-bitowa karta sieciowa była nie do zdobycia. Więc myślę że
    jakieś tam doświadczenie z retro mam, choć akurat nie z C64.

    Zakres możliwych modyfikacji zasilania wewnątrz C64 wydaje się raczej dość okrojony,
    biorąc pod uwagę że różne peryferia korzystające z 9V AC też muszą brać pod uwagę że
    w standardowym C64 jest ten mostek. W szczytach napięcia sieci kiedy przewodzą diody
    w mostku, napięcia w obu gałęziach 9V AC muszą być takie jakie są. Jedyna różnica
    jest wokół przejścia przez zero kiedy diody nie przewodzą i wtedy napięcie wspólne
    tych 9V AC może się w pewnym zakresie zmieniać, a w układzie który proponuję jest
    ustalone. Czy są może znane jakieś przeróbki/peryferia którym może to robić problem?
    Pomijam ten programator EPROM-ów bo on uszkodziłby oryginalnego C64 lub jego
    zasilacz (zależy co wytrzyma dłużej przy jednopołówkowym zwarciu, uzwojenie trafo czy
    dioda w mostku).

    Nie wiem czy do C64 istniały jakieś modemy do transmisji po sieci elektrycznej
    podłączane do tych 9V AC, ale jeśli tak to będą działać tylko z oryginalnym
    transformatorowym zasilaczem który ten sygnał z 9V AC prześle do sieci. UPS on-line
    też takiej transmisji nie przepuści. Kiedyś jeszcze z PRL pamiętam takie urządzenia
    do łączności głosowej między pomieszczeniami, więc w sumie teoretycznie możliwe.
    Trzeszczało toto, ale coś tam dało się zrozumieć (half-duplex jak w radiotelefonach,
    mówiło się po naciśnięciu przycisku a pozostałe stacje były na nasłuchu). Dziś
    pewnie by nie działało z powodu wszechobecnych zasilaczy impulsowych, no ale to były
    czasy kiedy wielką nowością był zasilacz 15 kHz synchronizowany poziomym odchylaniem
    w Jowiszu. Jowisza też miałem nawet przerobionego na PAL/SECAM i z pilotem od
    jakiegoś późniejszego Neptuna, niestety się nie zachował po kolejnej przeprowadzce a
    i tak potem weszło DVB-T.

    W skrócie - rozumiem retro, ale wydaje mi się że warto też rozważyć jakiś
    kompromis...