  • 1. Data: 2009-02-17 13:18:55
    Temat: RAID czy nie RAID?
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Stoję przed faktem dokonanym, pisałem jakiś czas temu ale przenoszę
    wątek w nieco inny temat.

    Mam sobie w tej chwili 3 dyski 640A, 640B, 320, tylko dwa wolne porty SATA.

    Dyski:
    - 640A jest uszkodzony.
    - 640B nowy ze sklepu
    - 320 dysk z danymi integralnymi dla spójności systemu.

    Stan aktualny:

    Uruchomiony 640A i 320 - wszystko działa.
    Potrzeba wymienić dysk 640A na 640B - są z tym problemy.

    Ale pomyślałem, to już 4 wymiana dysku na gwarancji w ciągu ostatnich 2
    lat więc może dla bezpieczeństwa szarpnąć się na RAID? Szarpnięcie na
    RAID to nie sprzedanie dysku po wymianie gwarancyjnej dodatkowy
    kontroler SATA na RAID lub zakup przejściówki dla dysku 320.

    Razem wyjdzie prawie 320zł. Tylko czy RAID nie bedzie kiedykolwiek
    problematyczny? poza tym to dodatkowy dysk co równa sie dodatkowy hałas
    i dodatkowe ciepło. Przydał by mi sie też port eSATA który jest w
    niektórych kontrolerach.

    Pytanie tez jaki kontroler lub przejściówka? widuje oparte o VIA ale one
    mnie nie przekonują. Ten a SIL wyglądają jakoś tak solidniej.
    Najwygodniej było by mi wymienić płytę główna a wraz z tym cały komputer
    na taka która ma kilkanaście portów SATA i problem z głowy. Jednak
    problem sa pieniądze i absurdalne ceny podzespołów komputerowych.

    Które rozwiązanie będzie lepsze? Pakować się w RAID czy jednak pozostać
    z tym co mam i odzyskach 280zł za dysk który wróci z gwarancji?

    Poza tym kusząco zaczyna wyglądać RAID 10 2x640 i 2x320.

  • 2. Data: 2009-02-17 15:08:34
    Temat: Re: RAID czy nie RAID?
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Najwygodniej było by mi wymienić płytę główna a wraz z tym cały komputer
    > na taka która ma kilkanaście portów SATA i problem z głowy. Jednak problem
    > sa pieniądze i absurdalne ceny podzespołów komputerowych.

    No nie wiem, wszystko zależy od tego jakie wymagania stawiasz plycie
    głównej, wg mnie za 200-220 zeta można kupic taka która ma i sata, ata i
    raid dla sata

  • 3. Data: 2009-02-17 15:48:07
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Kot Prezydenta pisze:
> [...]
    >
    > No nie wiem, wszystko zależy od tego jakie wymagania stawiasz plycie
    > głównej, wg mnie za 200-220 zeta można kupic taka która ma i sata, ata i

    Dolicz procesor, nowy ram, zasilacz...

  • 4. Data: 2009-02-17 19:35:10
    Od: Teo <t...@i...pl>

    Osadnik wrote:
    [...[
    > Które rozwiązanie będzie lepsze? Pakować się w RAID czy jednak pozostać
    > z tym co mam i odzyskach 280zł za dysk który wróci z gwarancji?

    Bardzo często wymieniasz dyski... Czy przypadkiem nie przegrzewają się,
    a może zasilacz? Maksymalną temp. jaką osiągnął dysk możesz sprawdzić w
    SMART-cie (smartmontools - http://pl.wikipedia.org/wiki/Smartmontools).

    Z tanich RAIDów polecam Adaptec 1220SA, 1420SA. Są łatwo dostępne, długo
    będą supportowane (jak to Adaptec) i mają niezły soft do zarządzania
    macierzą w tej klasie (chyba najlepszy). Oba to tzw. FakeRAID
    (wykorzystują CPU i system operacyjny do obliczeń) - tak jak wszystko
    inne poniżej ca. 1000zł. Na Twoje potrzeby wystarczą.
    Lepiej wziąć kontroler na PCI, jak padnie (zdarza się) łatwiej będzie
    przywrócić dane (łatwiej wymienić kontroler na PCI, niż płytę).

    > Poza tym kusząco zaczyna wyglądać RAID 10 2x640 i 2x320.

    Na 1+0 z tych dysków będziesz miał 320GB do dyspozycji.

  • 5. Data: 2009-02-17 21:00:45
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Teo pisze:
> [...]
    >
    > Bardzo często wymieniasz dyski... Czy przypadkiem nie przegrzewają się,
    > a może zasilacz? Maksymalną temp. jaką osiągnął dysk możesz sprawdzić w

    Dysk pierwszy - Zasilacz Modecom - badsectory z awarią tablicy partycji.
    Dysk drugi - Zasilacz Modecom - sektory realokowane
    Dysk Trzeci - Zasilacz Trust (o większej mocy) Wysoka temperatura,
    nierówny transfer.
    Dysk Czwarty - dziwne uszkodzenie dysku krótkie w LBA 859 507 100
    powoduje spindown dysku i mulenie systemu. Dane w okolicy tego obszaru
    są nieczytelne.

    Temperatury tylko w jednym wypadku przekroczyły 50%C - zazwyczaj są one
    około 35 - 40*C poza obudową.

    > Lepiej wziąć kontroler na PCI, jak padnie (zdarza się) łatwiej będzie
    > przywrócić dane (łatwiej wymienić kontroler na PCI, niż płytę).

    Czyli nie przyoszczędzać na przejściówce tylko szarpnąć sie na kontroler
    4xSATA? znalazłem mintowski na Siliconie.

    > Na 1+0 z tych dysków będziesz miał 320GB do dyspozycji.

    Znaczy robię sobie dwa RAID 1. jeden dla 640 i drugi dla 320.

  • 6. Data: 2009-02-17 21:54:38
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    > Dolicz procesor, nowy ram, zasilacz...

    Nie doliczam bo nie wiem jakie masz, być może do tego co masz da się dokupić
    płytę.

  • 7. Data: 2009-02-18 06:01:43
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Kot Prezydenta pisze:

    > Nie doliczam bo nie wiem jakie masz, być może do tego co masz da się dokupić
    > płytę.

    AMD Athlon XP 2800 :)

    Zamienię siekierkę na kijek ;=) bo płyta jest bardzo dobra tylko moje
    potrzeby przekroczyły dostępna liczbę portów SATA :)

  • 8. Data: 2009-02-19 06:19:04
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Osadnik pisze:

    Odp[aliłem RAID na płycie głownej dwóch dysków 640A ^40B.

    O ile offlinemirror działa to jednak to taki trochę dziwny raid. bo chce
    by mirrorwał się online a oprogramowanie do Windows które monitoruje
    RAID ciągle pokazuje status Rebuild.
    Już nie wiem komu wierzyć i jaki jest stan odbudowania.

    Wyjęcie jednego dysku z RAID powoduje zgon systemu zakończony błędem
    00000077.

    I trochę jestem w kropce co dalej.
    Jak mieć pewność ze dane zostały odbudowane 1:1 na drugim dysku, wyjąc
    dysk 640A i uruchomić system już bez raid na 640B?

  • 9. Data: 2009-02-21 08:36:50
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Osadnik pisze:

    Coś mnie zaraz TRAFI!

    Dlaczego RAID przeniósł badsectory?
    To jakiś obłęd....

  • 10. Data: 2009-02-22 22:37:50
    Od: Teo <t...@i...pl>

    Osadnik wrote:
    > Osadnik pisze:
    >
    > Coś mnie zaraz TRAFI!
    >
    > Dlaczego RAID przeniósł badsectory?
    > To jakiś obłęd....

    Jak kontroler jest padnięty na płycie, to też wyskakują "bad sectory" na
    dyskach.