  • 1. Data: 2009-07-27 05:35:15
    Temat: Radiator na radiator ?
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Czołem.

    Po wymianie procesora na najsilniejszy z obsługiwanych przez płytę
    główną, chipset fabrycznie wyposażony w skromny radiator zaczął się
    przegrzewać ( temperatury na radiatorze powyżej 80 stopni ), czemu
    zwykle towarzyszy reset. Schłodzenie wiatraczkiem przyniosło pożądane
    efekty, ale to rozwiązanie nie do końca mnie satysfakcjonuje. Oryginalny
    radiator ma spory kawałek płaszczyzny na środku ( chyba po to aby
    zmieściło się tam malowane logo producenta ), stąd pomysł aby na ten
    radiator nałożyć drugi, konkretniejszy i przykręcić do otworów w
    laminacie. Do tego oczywiście pasta. Ma to sens ? Jakoś nie widzę
    możliwości usunięcia oryginalnego radiatora, przyklejonego do chipsetu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2009-07-27 08:19:52
    Temat: Re: Radiator na radiator ?
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 27 Lip, 07:35, PeJot <P...@0...pl> wrote:
    > radiator nałożyć drugi, konkretniejszy i przykręcić do otworów w
    > laminacie. Do tego oczywiście pasta. Ma to sens ? Jakoś nie widzę
    > możliwości usunięcia oryginalnego radiatora, przyklejonego do chipsetu.

    Ma sens o ile dobrze dopasujesz powierzchnie, a zwykle z takimi
    samoróbkami bywa że punkt styku jest nikły i nawet pasta nie pomaga
    a w takim przypadku nawet szkodzi. Kombinowałem w ten sposób wiele
    razy i od dawna stosuję proste rozwiązanie, kupuję duży cichy
    wolnoobrotowy wiatrak i montuję go tak żeby chłodził dany element.
    Nie jestem estetą więc zwykle jest to robione za pomocą blaszek,
    drutu i co tam jest pod ręką, w każdym razie jest niezawodne
    i ciche, przy okazji nie ma ryzyka że przykręcając coś do płyty
    uwalę jakiś układ :>

    Polecam np. taki dmuchacz:

    http://www.proline.com.pl/sklep.php?prodid=SCY+SLIP+
    120+500

    opędziłem na nim starego biurowego kompa, chłodzi procek
    i chipsety wisząc nad płytą, cisza i spokój :>

    Pzdr.
    L.

  • 3. Data: 2009-07-27 08:29:19
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > razy i od dawna stosuję proste rozwiązanie, kupuję duży cichy
    > wolnoobrotowy wiatrak i montuję go tak żeby chłodził dany element.

    W szuflandii znalazłem parę radiatorów z jakichś starych pentium, trzeba
    by tylko wykonać otwory pod śruby. Ale przemyślę rozwiązanie z nadmuchem
    większym wiatrakiem, po ten 40 mm co został założony, więcej kurzu
    nałapie niż wiatru zrobi.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2009-07-27 11:36:10
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > laminacie. Do tego oczywiście pasta. Ma to sens ? Jakoś nie widzę
    > możliwości usunięcia oryginalnego radiatora, przyklejonego do chipsetu.

    Niestety, dodatkowe złącze cieplne wprowadza najczęściej znaczną
    rezystancję termiczną.
    K.

  • 5. Data: 2009-07-27 15:53:09
    Od: BartekK <s...@N...org>

    PeJot pisze:
    > Jakoś nie widzę
    > możliwości usunięcia oryginalnego radiatora, przyklejonego do chipsetu.
    Dlaczemu nie widzisz? Jaka to płyta?
    Bez problemu się usuwa i montuje inne/lepsze/większe radiatory na
    czipsety, oraz poprawia montowanie/pastę w istniejących...
    Jeśli faktycznie jest przyklejony to bez problemu zejdzie, jeśli są
    "łapki" druciane albo plastikowe kołki ze sprężynkami - da się to usunąć
    bez śladów ingerencji i bez problemów.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-07-27 16:45:06
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2009-07-27 10:19, Lisciasty napisał/a:

> [...]
    120+500

    > opędziłem na nim starego biurowego kompa, chłodzi procek
    > i chipsety wisząc nad płytą, cisza i spokój :>

    Przy okazji: wiele razy trafiam a aukcjach wentylatorów na opis jak na
    np. tej aukcji:
    http://allegro.pl/item687310540_aab_cooling_super_si
    lent_fan_12_cichy_wydajny_13db.html

    "a) w przypadku podłaczenia łożysk śliżgowych odczytano napięcie: 3V
    b) w przypadku podłączenia łożysk AFDB odczytano napięcie: 0,02V
    ........................" część dalsza w podanej opisie aukcji.

    Co to oznacza i o co chodzi sprzedającemu bo za nic nie mogę powiązać za
    sobą tych danych z opisu? Czyżby nieumiejętne tłumaczenie z języka
    obcego? Zna ktoś wytłumaczenie tego dziwnego opisu?

    PS. Aukcja nie moja i nie mam z nią nic wspólnego.

    --
    Cz.

  • 7. Data: 2009-07-27 22:02:35
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "PeJot" <P...@0...pl> wrote in message news:h4jeak$16u$1@inews.gazeta.pl...
    > Jakoś nie widzę możliwości usunięcia oryginalnego radiatora, przyklejonego
    > do chipsetu.

    co do zasady - dobrze zrobiona plyta powinna miec chlodzenie z zapasem
    a projektowane na styk zazwyczaj maja chipsety klejone do radiatorow
    jak najtaniej czyli tasma pseudotermoprzewodzaca lub bialym klejem
    silikonopodobnym i wystarcza chwycic za radiator i z wyczuciem go
    'odkrecic'

    jezeli plyta nie jest jakas niszowa to juz raczej ktos tego probowal
    i zazwyczaj mozna informacje dot. takich moddingow latwo znalezc

    oczywiscie jezeli nie ma otworow na kolki (piszesz ze masz, wiec mozna
    zalozyc jakis 'dedykowany', np niebieskiego czy zlotego zalmana) dobrze
    byloby sie najpierw zaopatrzyc w klej termoprzewodzacy i przygotowac nowy
    radiator do klejenia

  • 8. Data: 2009-07-28 01:38:27
    Od: shg <s...@g...com>

    On 27 Lip, 13:36, John Smith <d...@b...pl> wrote:
    > Niestety, dodatkowe złącze cieplne wprowadza najczęściej znaczną
    > rezystancję termiczną.
    > K.

    Rezystancja termiczna radiator - powietrze jest już dość duża.
    Jeżeli rezystancja termiczna radiator 1 (stary) - radiator 2 (nowy)
    będzie mniejsza niż radiator 1 - powietrze, oraz rezystancja termiczna
    radiator 2 - powietrze będzie mniejsza niż radiator 1 - powietrze, to
    istnieje możliwość (ale nie pewność), że kombinacja radiator 1 -
    radiator 2 - powietrze będzie miała w sumie mniejszą rezystancję
    termiczną, są to warunki konieczne, ale niewystarczające.

  • 9. Data: 2009-07-28 05:13:12
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    BartekK pisze:

    > Dlaczemu nie widzisz? Jaka to płyta?

    MSI, chipset VIA. Numerów nie pamiętam.

    > Bez problemu się usuwa i montuje inne/lepsze/większe radiatory na
    > czipsety, oraz poprawia montowanie/pastę w istniejących...
    > Jeśli faktycznie jest przyklejony to bez problemu zejdzie,

    Poguglałem conieco i technologię "ukręcania" znam. Ale nigdy tego nie
    robiłem, stąd pewne obawy. Radiator delikatnie rusza się przy próbie
    pokręcenia, więc teoretycznie powinien zejść. Miejsce w płycie na kołki
    jest, niebieski Zalman powinien załatwić sprawę.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem