    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.misc.telefonia.gsm
    <600af02f$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    Subject: Re: 9hpln
    Date: Mon, 25 Jan 2021 14:09:00 +0100

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Nie wiemy czy nie działa.

    Byly eksperymenty ... podobno nie dziala. A moze i dziala, ale trzeba
    dodatkowy przycisk wcisnac.
    I nie wiadomo kto ma go wcisnac.

    >Nie wiemy w ogóle o jakim automacie myślał.
    >To mało istotne - taki "automat" można - i trzeba - wyłączyć w ułamku
    >sekundy.

    Tak czy inaczej - zarzut jest taki, ze zaloga powinna kapitanowi
    powiedziec, ze automat nie zadziala.
    Albo spytac o jakim automacie myslal.

    >To nieważne, to nie jest wyzwanie.

    Ale przychodzi 100m i co ?

    >Nieprawdopodobne, sam chwilę wcześniej przestawił,

    Nieprawdopodobne to jest schodzenie z taka predkoscia tak nisko nad
    ziemia :-)

    >a poza tym powinien
    >przerwać podejście natychmiast, gdy NAV i inni zaczęli podawać RA
    >w okolicach, czy jak chcesz, poniżej 100 m.

    No jak padlo "90" to przestal, a przynajmniej powiedzial "odchodzimy".

    >A oni raczej sugerowali
    >wolniejsze podejście - CPT wcale nie powiedział, że przecież
    >odchodzą,
    >zachowywał się tak, jakby cały czas kontynuował podejście (oni
    >zresztą
    >też, chociaż nie brzmieli jakby byli zadowoleni).

    Tez mi to tak wyglada ... ale niestety pasuje tez do hipotezy, ze PF
    myslal, ze jest za wysoko.
    On schodzi szybko bo mysli, ze do ziemi daleko, reszta widzi ze blisko
    ... ale ze to wojsko, to nie mowi "wysokosc minimalna", tylko "dochodz
    wolniej".

    >RA ma "na słuch", nie potrzebuje nigdzie patrzeć.
    >Na 100 m + elewacja pasa (AMSL) mógł wyrównać tylko na baro, RA nie
    >jest
    >do tego przydatny.

    No wlasnie - jesli schodzil na przyrzady baryczne, to na tych 100m
    powinien odejsc, wyrownac, lub co najmniej zmniejszyc opadanie.
    Nie zrobil tego, wiec:
    -taki kozak, ze dalej schodzi ostro,
    -zapomnial ze przestawil cisnienie, i mylil go ten baryczny,
    -troche wczesniej przestawil sie na RA, i widzi, ze leci prawie
    poziomo ?
    Sluch tu nie pomoze, bo nawigator mowi 150, 100, 100 - troche malo
    informacji.

    >Na 20 m ASL mógł wyrównać, lub raczej "wyrównać", tylko na RA.

    >To nie są realne scenariusze, nie miał żadnej potrzeby patrzenia na
    >RA.

    Bo mu czytali ? Patrz wyzej - kiepsko czytali.
    Schodzenie na RA ... sam piszesz, ze baro juz malo uzyteczny.

    >Nie ma tego na CVR. Rozumiem, że u nich CRM nie istniał, ale coś
    >musieliby powiedzieć.

    Tez mi sie tak wydaje, wiec tego nie podejrzewam, wymieniam dla
    porzadku.

    >Niezależnie od tego jakimi to rolami mieliby się
    >zamienić (PF vs PNF?).

    Obserwacją. Ze przykladowo wczesniej PF patrzyl na przyrzady, a 2P za
    okno, a teraz ma byc odwrotnie.

    >Wyrównanie (jakieś) nastąpiło, na 20 metrach RA.

    A powinno nastapic na 100m.
    Pomylil sie, czy celowo schodzil dalej ?
    W celowe z taka predkoscia niezbyt wierze ..

    >Tak jak napisałem, VS to jest najmniej podejrzana sprawa. Skoro mógł
    >zrobić te wszystkie inne nieprawdopodobne rzeczy, to z pewnością mógł
    >także schodzić względnie szybko, to robi wielu pilotów (raczej wyżej,
    >chociaż... - no ale oczywiście w VMC).

    No wlasnie - wyzej, w VMC.
    A tu nic nie widac, wysokosciomierz pokazuje 100m , wariometr 10m/s i
    co - wytrzymujesz tak 6 sekund ?

    >Nie wiem jakie zadania mieli w tym "pułku" dla NAVa, może i żadne,
    >ale
    >normalnie, to jeśli w ogóle jest jakiś NAV, to chyba nawigacja
    >pionowa
    >i pilnowanie minimów należy do jego zadań?

    Normalnie siedząc to on w ogole widzi jakis wysokosciomierz ?

    Zauwaz, ze w nowszych samolotach nie ma nawigatora w zalogach, dwoch
    pilotow sobie radzi w zupelnosci, a nawet jeden sobie radzi.

    Za to po Miroslawcu kazali patrzec na RA, jesli nawigator nie ma nic
    lepszego do roboty ... moze czytac RA.

    >Zapewne.

    >Nie mam pojęcia.

    Innego na kokpicie nie ma.

    >Jeśli taki nawigator nie wie jak używa się altimetrów, to z jakiego
    >powodu w ogóle znalazł się w kokpicie?

    On jest od poziomej nawigacji, nie pionowej :-)

    Ale oprocz wiedzy, to jeszcze wysokosciomierz potrzebuje - po dwa sa
    przed pilotami, piaty wskaznik jak pisalem - na srodku, sa jeszcze
    jakies inne ?
    Błasik podobno cos czytal ... tez pilotowi przez ramie ?

    >Aczkolwiek dotyczy to 2P oraz DSP
    >dokładnie tak samo. Przecież to są elementarne rzeczy. Rzucanie się
    >w oczy? To już chyba przesada.

    Masz za zadanie wpatrywac sie w RA i meldowac wysokosc, to sie gapisz
    w RA.
    Kątem oka byc moze patrzysz na inne przyrzady.

    >Naprawdę myślisz, że żaden z nich trzech nie rozumiał do czego służą
    >i jak działają altimetry?

    Ja tylko analizuje co oni mogli widziec.

    >Może jednak próba podejścia pod chmurami jest "nieco" bardziej
    >prawdopodobna?

    IMO - nie z taka predkoscia.

    >"rzekomy automat". Każdy pilot zauważyłby, że przycisk nie działa,
    >w ciągu sekundy.

    Nie pilotowales Tu-154, ja tez nie, wiec nie mow tak pewnym glosem, ze
    by zauwazyl w sekunde.
    Zauwazyl ze cos jest nie tak w 2s - to slabe pociagniecie drazka, ale
    jeszcze slabo zauwazyl.

    >Radar sam nie wiedział pewnie co robi.

    Niby po to jest, zeby pilnowac podejscia.

    >Nie ma to znaczenia, bo samolot
    >nie korzystał z nich (nic o tym nie świadczy).

    Owszem, ale jak ci nawigator mowi "100", radio "w glisadzie",
    wysokosciomierz pokazje 200+,
    to latwo przyjac, ze wszystko bezpiecznie ...

    >"rzekomo".

    Potwierdziles, ze w protokole jest.
    Jakos slabo, ze w MAK nie uslyszeli, ale jest ..

    >Jednakże "po czynach ich poznacie, nie po słowach" :-)

    >Cat IIIB, też podobne.

    No nie, bo wtedy steruje ILS i automat podobno odchodzi.

    >No i przecież pokazał, że umie to zrobić.

    Ale 3.5s za pozno.
    W czasie szkolen jakos lepiej robili to podejscie i automat dzialal?

    >NIGDY? Tam także?

    No ale gdyby mu takie nadali ... to chyba tak.
    Tzn nigdy nie bylaby widocznosc wymagana.

    >Takie uprawnienia oznaczają, że może lądować bez DH tam, gdzie
    >lądowanie
    >bez DH - w wykonywanej przez pilota procedurze - jest dopuszczone.

    Czyli co - z ILS cat 3, czy jakies specyficzne lotniska, ze DH nie
    okreslono ?

    >Sterowanie powinno być ręczne, AT może być włączony (aczkolwiek wielu
    >pilotów uważa, że wyłączenie AP => wyłączenie AT).
    >Teoretycznie na większej wysokości może można sterować przez AP - ale
    >po
    >co wtedy PAR, jeśli łatwiej użyć LNAV/VNAV? To raczej bez sensu, ale
    >nie
    >wiem.

    LNAV/VNAV w tym samolocie fabrycznie nie wystepowal, to pewnie i
    procedury nie obejmowaly.

    Za to jest "automat" ze stabilizacja kata pochylenia, i informacja, ze
    moze byc uzywany do schodzenia ...

    >Użycie AP generalnie jest za wolne w takich zastosowaniach. Nawet w
    >VMC
    >normalnie wyłącza się AP i AT na wysokości np. dobrych
    >kilkudziesięciu
    >metrów (poza autolandem).

    A tu nie wylaczono.

    >Wątpię w te wartości. Tzn. one może w jakichś okolicznościach takie
    >będą
    >(np. przy minimalnej szybkości) - ale można szybciej.

    Gdzies tam widzialem 7.5m, to moze i faktycznie - awaryjnie da sie
    szybciej, tym niemiej pilot powinien sie na tym opierac, i opadajac
    8m/s zaczac odchodzic na 80m, bo przeciez jeszcze las ...

    >Pewnego - nie. Ale koledzy informowali o grubo poniżej 50, nie o 20
    >metrach. To jest jednak zasadnicza różnica.
    >Z tym, że tam, gdzie oni stali, mogło być inaczej.

    Dokladnie. Inne miejsce, inny teren, nawet inna wysokosc ..

    >No nie bardzo. Szczerze mówiąc utraciłem już rachubę o jakich 3,5s
    >piszesz. Czasu było znacznie więcej.

    3.5s mija od powiedzenia "odchodzimy" i domniemanego nacisnieci
    przycisku, to zdecydowanego pociagniecia wolantu.

    Wiec owszem - nieco dlugo, ale trudno mi powiedziec po jakim czasie
    pilot powinien sie zorientowac, ze automat nie zadzialal.

    >Ale to nie jest PAR. PF nie miał uprawnień do RSP.

    >Owszem.

    I mowisz, ze nawet u Rosjan nie liczy sie jako PAR ?

    >Albo i nie. Tunnel vision, tak naprawdę to nie wiem czy słyszał
    >kogokolwiek poza nawigatorem (ten krzyczał, to raczej się przebił).
    >Tego nie da się już jednak stwierdzić.

    Dopoki mowil "100", to mogl byc ignorowany, ale zaczal mowic
    mniejsze - to sie pewnie przebil.

    >Badania dowodzą jednak, że niepotrzebne ostrzeżenia są znacznie
    >gorsze,
    >piloci (i w ogóle każdy) przyzwyczajają się do nich, i nie reagują
    >nawet
    >wtedy, gdy w końcu nie widzą pasa.

    >Z drugiej strony, podejrzewam że znakomitej większości pilotów
    >konieczność użycia TERR INHB nie przytrafi się nigdy w życiu.

    Dokladnie. A tym niestety czesciej.

    >Nie nadążam.

    Jestes Aeroflotem czy producentem eksportowego samolotu - to chcesz
    wsadzic FMS, bo takie standardy.

    Trzecia w zapasie :-)

    >Jasne że nie. Myślisz, że to za darmo było, czy jakoś tak po
    >kosztach?

    No ale jesli nikt nie zamowil, to musieliby sami zaryzykowac,
    opracowac i oferowac.
    A po ile oferowac ?

    >Pewnie tak. UA robi sprzęt dla różnych maszyn. To nie była kosmiczna
    >technologia, sygnały przesyłane po oddzielnych przewodach itd.

    Sporo chyba jednak po wspolnej magistrali, bo zobacz ze zrobilismy ten
    rejestrator ATM.
    Ale to moze nawet latwiej.

    Tylko jak chcesz przekazac dane do AP, to juz trzeba troche wiecej
    sprzetu rozpoznac.
    A potem sie zacznie sprawa certfikatow - bo skad wiadomo, ze
    bezpiecznie podlaczyles ?
    Zdecydowanie lepiej to w porozumieniu z producentem zrobic, a moze
    nawet wrecz jedyne mozliwe.

    Rejestrator ATM jakos opracowalismy sami - i nawet MAK wytknal, ze bez
    autoryzacji ...

    >Nie wydaje mi się.

    Tez nie zauwazylem ... wiec na jakiej wysokosci zamierzali odejsc, i
    kiedy reszta zalogi powinna alarmowac ? :-)

    >Albo podłącza się do sugestii.

    Ale tu w zasadzie nie ma miejsca na sugestie - powinna byc decyzja.

    >Raczej tak, ale nie jest to takie ważne, bo wysokość pewnie można
    >ustawić oddzielnie samym AP.

    >Nie ma lotu poziomego? Bardzo wątpię.

    Moze w jakims innym trybie, ktore recenzenci pomijaja, a ja nie ma
    sily przebijac sie przez grazdanke.

    >Formalnie, jasne.
    >Teoretycznie mogłoby być tak, że AP by się wyłączał na małej
    >wysokości,
    >no ale przecież się nie wyłączał.

    Pamietaj ze to stary samolot, bez jednego mikroprocesora, gdzie kazda
    funkcja duzo kosztowala.

    J.