    Subject: Re: A gdyby tak laser wystrugać
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: ks <b...@b...pl>
    Date: Thu, 12 Nov 2020 23:21:15 +0100

    W dniu 2020-11-12 o 19:49, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ks"  napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Czyli jesli dobrze sie domyslam - to sa raczej lasery na ciele stalym,
    > jak neodymowe, bo liczy sie osrodek laserujacy, a nie pompowanie.
    No tak, racja. liczy się ośrodek. Ale ta cześć tego lasera to światłowód
    który można do kieszeni włożyć, nawet takiego co ma kilka kW.
    Objętościowo większą część takiego lasera zajmują diody.

    > Ale i tak jestem zdziwiony, bo wychodzi na to ze uskladali tam grube kW
    > w diodach laserowych (niekoniecznie jednej), i sprawnosc te diody maja
    > wysoka.
    > Pytanie o sprawnosc lasera to jest trudne pytanie  :-)
    Dlaczego trudne? przemysłowe Co2 to koło 10%, te co mają wymuszony
    przepływ gazu trochę więcej. Fibery koło 30% chyba mają.

    > No ... to moze taki laser "wystrugac" latwo, tylko trzeba gdzies taki
    > "fiber" kupic :-)

    Tam chyba jest sztuką łączenie tych światłowodów z diod pompujących z
    światłowodem ośrodka. Zdaje się że to ręcznie robione jest.
    Przynajmniej tak mi się wydaje bo kilka lat temu byłem w fabryce takich
    laserów i widziałem jak dziewczyna uzbrojona w jakiś okular zgrzewała
    cos takiego o ile dobrze pamiętam.
    Wtedy nie wnikałem w to a bardzo bo bardziej co2 mnie interesowały.

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com