  • Data: 2021-11-15 20:22:11
    Temat: Re: AVR po latach
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 15/11/2021 19:57, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Oczywiście nie mówię o bugach w AVR. Chodzi o to, że urządzenie nie
    > składa się z samego MCU. Masz też różne inne układy, które mogą się
    > zachowywać inaczej niż myślałeś lub mieć błędy. Przykładowo UART w
    > Raspberry Pi wysyłał na początku transmisji dodatkową szpilkę, która
    > mogła być traktowana jako bit startu. Nie było to nigdzie opisane.
    > Pracując w embedded takie i inne kwiatki spotyka się cały czas.

    Zgadza się. Dlatego psu na budę debugger softwareowy w roli debuger
    hardwareowego. To najzwyczajneij zupełnie inne zagadnienie.

    > To jest akademicka teoria. Powiedz twórcom GDB, że zmarnowali swój czas

    Obserwacja z pola bitwy: prawidłowe pisanie kodu minimalizuje potrzebę
    używania debuggera. Do zera? Nie. Blisko zera? Tak. Mówiąc "pisanie
    kodu" mam na myśli testowanie go a dopiero potem pisanie. Zwyczajowo
    waga unit testów znaczaco przekracza wagę kodu produkcyjnego.

    Obserwacja z innego pola: debuggery softwareowe nie nadają się do
    *rzeczywistych* systemów hardwareowych gdzie istnieją zalezności
    czasowe. Do tego bezpieczniej jest stosować symulatory logiczne z
    emulacją cpu i peryferiów. Tylko wtedy nie wiadomo czy bug jest u mnie
    czy w emulacji. I takie symulatory za darmo się nie rozdają.

    Ja ten problem rozwiązywałem kiedyś kradnąć rdzeń AVR z projektu MAME i
    dorabiając ręcznie napisany emulator pewnego peryferium, dzięki czemu
    udało się namierzyć buga, ale to jednorazowy wyskok, raczej desperacja.

    > :) Debuger jest normalnym narzędziem i sięganie po niego nie musi wcale
    > źle świadczyć o programiście. Jego brak jest ograniczeniem środowiska.

    Nie o tym mowa.

    W środowisku softwareowym, debugger to normalne narzędzie z łatwo
    (zazwyczaj) powtarzalnymi przypadkami.

    W środowisku hardwareowym jest to narzędzie skrajnie trudne do użycia.
    Wyobraź sobie debugowanie przez JTAG procesora, który ma wysyłać co
    milisekundę heartbeat do watchdoga zewnątrznego. Zatrzymujesz go na
    breakpoincie i jesteś umarty.

    Albo symulujesz całość *systemu* hardwareowego i tam debugujesz w
    komfortowych warunkach, albo masz na głowie niezliczone ilosci problemów
    z faktem że czas mimo zatrzymania programu pędzi dalej, przerwania się
    nie obsługują, bufory się przepełniają, ciekłe kryształy się elektrolizują.

    gdb to nie jest narzędzie do debugowania w hardware, poza śmiesznie
    prostymi przypadkami debugowania kodu wysokopoziomowego. Co akurat robi
    się prawie zawsze na maszynei dev, a nie w hardware.

    > Piszesz o nich jak o bibliotekach libc. Tymczasem mają one nieraz błędy
    > i słabą dokumentację.

    Zupełnie jak wiele kawałków hardware, używanych codziennie. Ogólnie
    świat hardware to nic specjalnie pewnego. Więc niejako karę za hobby
    embedded niech będzie czujnośc, że wszędzie czają się bugi, a te
    hardwareowe są najweselsze.

    > No właśnie :) Tym bardziej Arduino IDE :)

    Od Arduino jak najdalej. Nie miej wrażenia, że jesli zapytałem o
    religijnośc poglądów na Arduion, to jestem fanem. To Qpa. Ale pozwole
    sobie na jeden komplement: mimo wymachiwania pięściami przez 60latków z
    embedded, wprowadził tylnymi drzwiami C++ do świata uC. Podziękowania
    się należą, nowe pokolenie programistów embedded będzie dzieki temu
    bardziej ateistyczne.