  • 21. Data: 2012-07-08 04:21:46
    Temat: Re: Ada 2012 Rationale
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 7 Jul 2012 14:46:08 -0700 (PDT), Wojciech Muła
    <w...@g...com> wrote:

    >Może to przyciągnie więcej firm do zwykłego softu. Ale ogólnie myślę,
    >że przydałby się lepszy PR,

    Niestety, decyzji o jezyku programowania nie podejmuje sie na
    podstawie PRu...

    A.L.

  • 22. Data: 2012-07-08 11:55:04
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 lipca 2012 04:21:46 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Niestety, decyzji o jezyku programowania nie podejmuje sie na
    > podstawie PRu...

    Wyciąłeś pozostałą część mojej wypowiedzi, w której po części
    argumentowałem. Porównaj, jak w sieci prezentują się zasoby
    dotyczące Ady i np. języka Go - jak wyglądają z punktu widzenia
    początkującego programisty (który poza języki klamerkowe nosa
    nie wyściubił), bądź osoby nie specjalizującej się w IT,
    a pełniącej kierowniczą rolę.

    w.

  • 23. Data: 2012-07-08 14:18:56
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu sobota, 7 lipca 2012 23:46:08 UTC+2 użytkownik Wojciech Muła napisał:

    > Właśnie, nie sądzę też, żeby to mógł być nadużywany mechanizm. Zresztą,
    > ten statyczny obecnie wcale nie musi być statyczny - w sensie, bez kosztów :)

    Bo podtypy z ograniczeniami zakresów są dynamiczne i zawsze takie były. Chodzi jednak
    o to, w którą stronę ciągniemy całość. Adowy beton wolałby, żeby całość rozwijać w
    stronę statyczną i to jest chyba kierunek, w którym Ada może się wyróżniać, bo
    języków dynamicznych już jest wystarczająco dużo.

    > Może to przyciągnie więcej firm do zwykłego softu.

    Wątpię, ale prorokiem też nie jestem.

    > Ale ogólnie myślę,
    > że przydałby się lepszy PR,

    A co konkretnie mogłoby być lepsze?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 24. Data: 2012-07-08 17:12:56
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 8 Jul 2012 02:55:04 -0700 (PDT), Wojciech Muła
    <w...@g...com> wrote:

> [...]
    >początkującego programisty (który poza języki klamerkowe nosa
    >nie wyściubił), bądź osoby nie specjalizującej się w IT,

    Niestety, nie moge sie zoriencowac co mianowcie argumentowales.

    Jak idzie o poczatkujacego programiste, dostep do zasobow jako taki
    jest - Ada Gnat hest open source. Natomiast z punktu widzenie
    programisty, istotne jaki jest rynek - poki co, znajomosc jezyka Ada
    jest bezwartosciowa. Pisalem juz raz, ale powtorze: gdy swego czasu
    uzywalem Ady do nauczania Real Time Programming, studenci zbierali
    pzrez caly semestr ogloszenai o prace z lokalnych gazet a na koneic
    semstru poszli do Dziekana z rerklamacja zeby in pokazal chociaz jedno
    ogloszenie gdzie wymagana jest Ada. Dziekan ich wyrzucil, a potem mial
    ze mna serdeczna rozmowe, po ktore jspedzilem cale lato przerabiajac
    wykald z Ady na C.

    Gdzies byy statystyki, nei chce mi sie szujac - w USA (nei wiem jak w
    Europie) Prolog nauczany jest czesciej nia Ada. Albowiem Prologu sie
    naucza jako przyklad odmiennego paradygmatu (logic programming) a Ada
    nijakiego nowego paradygmatu nei uzywa.

    Nei moge sobie wyobrazic argumentow ktore spowodowalyby ze korpoarcja
    zatrudniajaca 500 programistow nagle przestawila sie z Javy na Ade.
    "Lten jezyk jest lepszy" od dawna nei ejs targumentem merytorycznym

    A.L.

  • 25. Data: 2012-07-08 18:34:55
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 lipca 2012 17:12:56 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:
> [...]
    > jest - Ada Gnat hest open source. Natomiast z punktu widzenie
    > programisty, istotne jaki jest rynek - poki co, znajomosc jezyka Ada

    Ok, to punkt widzenia programisty. Ale jeśli mówimy o wytwarzaniu
    oprogramowania, to po prostu rynkowi brakuje wiedzy o zaletach
    i wadach tego języka. W sensie, że nawet się nie rozważa możliwość
    jego użycia.

    > Nei moge sobie wyobrazic argumentow ktore spowodowalyby ze korpoarcja
    > zatrudniajaca 500 programistow nagle przestawila sie z Javy na Ade.
    > "Lten jezyk jest lepszy" od dawna nei ejs targumentem merytorycznym

    Ale dlaczego nagle? Proces może być stopniowy, może dotyczyć nowych
    projektów, czy ich części. Sam pisałeś niedawno, że robisz swoją
    działkę Prologu, a kilku programistów dopasowuje impedancję do
    Javowego otoczenia.

    w.

  • 26. Data: 2012-07-08 18:41:41
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 lipca 2012 14:18:56 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > A co konkretnie mogłoby być lepsze?

    Podawałem już przykład z językiem Go.

    Ale czytam od jakiegoś czasu hacker news, tam się pojawiają różne nowości -
    jakieś pierdoły o startupach, jest masa javascriptowego gówna, jednak pojawiają
    się newsy ze świata Haskella, jakieś szczegółowe artykuły dot. C, czy C++
    i inne perełki. Nie pamiętam niczego o Adzie. Zero, null.

    Stawiam tezę, że w powszechnej świadomości ten język po prostu nie istnieje.

    w.

  • 27. Data: 2012-07-08 18:56:04
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

  • 28. Data: 2012-07-08 19:35:01
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 8 Jul 2012 09:34:55 -0700 (PDT), Wojciech Muła
    <w...@g...com> wrote:

> [...]
    >oprogramowania, to po prostu rynkowi brakuje wiedzy o zaletach
    >i wadach tego języka. W sensie, że nawet się nie rozważa możliwość

    Jezyk sie nei liczy. Licza sie bibliteki. Gdy Ada bedzie miala cos w
    rodzaju J2EE czy Spring, wtedy ewentualnie... Ale PO CO?... Jakies
    argumenty poprosze. Na czym polega wspanialosc Ady i jej "lepszosc"
    jako jezyka. Pytam z punktu widzenia managera czy architekta w
    korporacji, bo personalnie odpowiedz znam

    >Ale dlaczego nagle? Proces może być stopniowy, może dotyczyć nowych
    >projektów, czy ich części.

    A PO CO?... Co jest zlego z java?...

    >Sam pisałeś niedawno, że robisz swoją
    >działkę Prologu, a kilku programistów dopasowuje impedancję do
    >Javowego otoczenia.

    Pryczyna wprowadzenia Prologu byla tylko jedna - koniecznosc uzycia
    paradygmatu zwanego "constraint logic programming". Niestety,
    biblioteki do C++ i Javy byly bardzo podlej jakosci i nie nadawaly
    sie do uzytku. Kosztowaly za to 50 tysiecy dolcow i w gore (run-time
    fee). Prolog robi to doskonale i naturalnie

    Dla facetow od C++ i Javy to byla dzialnosc marginalna; dla facetow od
    Prologu to byla dzialanosc dosyc podstawowa ktora uprawiaja od polowy
    lat 80.

    Neistety, Prolog (czy w ogole inny jezyk niz powszechnai uzyty) to
    przyslwoiowy bol w d..., i ciagje jest "na tapecie" problem jak sie
    pozbyc Prologu. Niestety, nie ma dobrej alternatywy. Gdyby byla, to
    bylbym pierwszym ktory by wykopal Prolog. Mimo ze go bardzo lubie.

    Natomiast wiele bibliotek (programwowanie liniowe na przyklad) nie ma
    interfejsow w Adzie, co Ade od razu zalatwia odmownie.

    A.L.

  • 29. Data: 2012-07-08 23:48:43
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 lipca 2012 19:35:01 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Na czym polega wspanialosc Ady i jej "lepszosc"
    > jako jezyka. Pytam z punktu widzenia managera czy architekta w
    > korporacji,

    Z punktu widzenia managera Ada stanowi niepotrzebny koszt (bo trudniej znaleźć ludzi
    do tego, więc pewnie trzeba będzie szkolić tych, którzy umieją już coś innego) i
    ryzyko (bo trudniej znaleźć ludzi, którzy zastąpią programistę Ady).

    > A PO CO?... Co jest zlego z java?...

    Weź przestań, bo nie na temat.

    Chociaż... co jest złego z Javą? Z punktu widzenia geeka nie ma to znaczenia, bo
    geeków i tak nikt nie słucha, ale z punktu widzenia managera problem z Javą jest
    fundamentalny - w tej chwili chyba już nikt nie rozumie o co chodzi Oraclowi w
    procesie z Googlem.

    > Natomiast wiele bibliotek (programwowanie liniowe na przyklad) nie ma
    > interfejsow w Adzie, co Ade od razu zalatwia odmownie.

    Tak konkretnie - która biblioteka Cię interesuje?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 30. Data: 2012-07-09 00:00:59
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 lipca 2012 18:56:04 UTC+2 użytkownik Wojciech Muła napisał:

    > Podawałem już przykład z językiem Go.

    Go? A co to jest?

    Dobra, dobra - widziałem już tą nazwę. Ale bez przesady.

    > Ale czytam od jakiegoś czasu hacker news,

    Najwyraźniej czytamy różne serwisy.

    > Nie pamiętam niczego o Adzie. Zero, null.

    Mnie od hacker news (co to w ogóle jest?) bardziej interesuje, dlaczego Ada została
    wybrana np. do Airbusa albo do Dreamlinera Boeinga. To są projekty z oczekiwanym
    czasem życia rzędu 15-20 lat (skromnie), gdzie właśnie za 15 lat ta technologia musi
    być nadal aktualna i dlatego wybór języka programowania robi się *bardzo* starannie.
    Znacznie staranniej, niż wybór frameworku do kolejnego sklepu internetowego, bo koszt
    popłynięcia na nieodpowiednim wyborze jest o rzędy wielkości inny. No i wyobraź
    sobie, że jacyś goście zrobili risercz i wyszło im, że do tych projektów Ada jest OK.
    Nie JavaScript, nie Go, nie Scala, nie ShitHappens v. 0.0.1 beta almost works
    candidate, tylko właśnie Ada. To jest dla mnie bardziej intrygujące, niż ilość tagów
    na hacker news (co to w ogóle jest?).

    > Stawiam tezę, że w powszechnej świadomości ten język po prostu nie istnieje.

    I niestety tak właśnie jest. W najlepszym razie ktoś to kojarzy, jeśli na studiach
    miał raz laborkę ze współbiegów i kazali mu napisać rendezvous. Sęk w tym, że takie
    skojarzenie jest kompletnie nieadekwatne.

    Nie wyobrażam sobie, żeby korporacja na 500 programatorów przestawiła się na Adę, ale
    spokojnie sobie wyobrażam strartupy, gdzie *kilku* gości coś robi w Adzie, bo uznali,
    że tak będzie dobrze (skala "kilku" jest istotna, bo wtedy nie ma jeszcze managerów z
    hamulcem ręcznym). I co ciekawe, znam takie startupy.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com