  • 21. Data: 2023-02-14 17:04:49
    Temat: Re: Akcelerometr, inklinometr...
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    wtorek, 14 lutego 2023 o 15:48:36 UTC+1 J.F napisał(a):

    > A te MEMSowe "zyroskopy" podają tylko prędkość obrotu dookoła trzech
    > osi, więc aby ustalić o ile obróciłem, to muszę całkować.
    > I to sprytnie całkować, ze stałym przeliczaniem orientacji.

    Intuicja wysiada. Żyroskop kojarzy się z mierzeniem kąta, zaś
    akcelerometr z pomiarem przyspieszenia.
    W praktycznych zastosowaniach mamy odwrotnie.
    Do elektronicznego katomierza wsadza sie akcelerometr, zaś do
    pomiaru przyspieszenia używają żyropskopu.
    cyt.
    Jak działa akcelerometr
    Przyspieszeniomierze to urządzenia elektromechaniczne, które wyczuwają
    statyczne lub dynamiczne siły przyspieszenia. Do sił statycznych zalicza się
    grawitację, natomiast do sił dynamicznych - wibracje i ruch.
    https://learn.sparkfun.com/tutorials/accelerometer-b
    asics/all

    +
    https://www.youtube.com/watch?v=dOYVgPj2PpM

    Kto popierdzielił nazwy? Ewentualnie proszę mnie wyprowadzić z błędu.

  • 22. Data: 2023-02-14 17:10:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 14.02.2023 o 15:48, J.F pisze:

> [...]
    > Powyzej obrocilem wokól osi Y.
    >
    > A teraz obroce najpierw dookola X o 90 stopni (ekran bedzie poziomy),
    > potem wokół Z (ktora teraz jest pionowa) o 90, i znow doookoła X o 90.
    > I wrocilem do pozycji wyjsciowej.
    >
    > A te MEMSowe "zyroskopy" podają tylko prędkość obrotu dookoła trzech
    > osi, więc aby ustalić o ile obróciłem, to muszę całkować.
    > I to sprytnie całkować, ze stałym przeliczaniem orientacji.
    >
    > No chyba, zeby sie dodatkowo wektorem grawitacji posługiwać.
    > Ktory moze jednak w rózne strony wskazywać na skutek przyspieszeń

    Napisał jasno, chce stwierdzać równoległość płaszczyzn. A to można
    zrobić nawet szkolną geometrią.

    P.P.

  • 23. Data: 2023-02-14 17:13:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 17:10:14 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Napisał jasno, chce stwierdzać równoległość płaszczyzn. A to można
    > zrobić nawet szkolną geometrią.

    Nie zrobisz tego wcale, jesli akcelerometr jest niewrazliwy na obrót
    wokół pionowej osi.

  • 24. Data: 2023-02-14 18:03:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 14.02.2023 o 17:13, J.F pisze:

    > Nie zrobisz tego wcale, jesli akcelerometr jest niewrazliwy na obrót
    > wokół pionowej osi.

    Ano, nie zrobię.
    Chyba najlepiej by było, aby wątkotwórca dokładnie opisał, co chce
    zrobić. Historia uczy, że w podobnych przypadkach, po wielu bezowocnych
    postach, po sprecyzowaniu znajdował się inny sposób rozwiązania problemu.

    P.P.

  • 25. Data: 2023-02-14 18:48:01
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Historia uczy, że w podobnych przypadkach, po wielu bezowocnych postach,
    > po sprecyzowaniu znajdował się inny sposób rozwiązania problemu.

    Nie pisałem wprost, bo to całkowicie dla zabwy z synem robimy różne
    rzeczy. A tu intuicja i wiedza całkowicie mnie zawiodły, a wydawało się
    proste.

    Ma to byś urządzenie, które umocowane przy wkrętarce/wiertarce bdzie
    wskazywać czy jest ona (wiertło) prostopadłe do powierzchni w której się
    wierci. A powierzchnia ta (zakładam, że może być pod dowolnym kątem)
    jest przed wierceniem wskazywana przez akceelrometr, któy jest umocowany
    do wkrętarki. Na wyświetlaczu jest wskażnik/punkt, który trzeba utrzymać
    w po środku ekranu, aby zachować prostopadłośc do powierzchni.

    Jeżeli wiercę w podłodze to dziła jak miało działać. :-)

    Robert

  • 26. Data: 2023-02-15 13:20:05
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 14 February 2023 at 18:48:02 UTC+1, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > w po środku ekranu, aby zachować prostopadłośc do powierzchni.
    >
    > Jeżeli wiercę w podłodze to dziła jak miało działać. :-)

    Bez optyki laserowej trudno to będzie wykonać.
    O ile poziomica laserowa wskaże na ścianie czy listwie, nachylenie powierzchni z dużą
    dokładnością
    to są narzędzia z wbudowaną poziomicą, ale dokladność "pływającego oczka " jest
    niewielka.

    Radzą sobie z tym obrabiarki CNC, ale należy zbudować stabilny, nieruchomy układ
    odniesienia współrzędnych.
    Radzą sobie z tym drony ale dlatego, że są ruchu i akcelerometr/ żyroskop generuje
    dynamicznie zmieniające się wielkości,
    no i kompas też ma znaczenie.

    Można do wiertarki dobudować uklad optyczny, laserowy, z lusterkami 90 st. , który
    będzie wyświetlał 2 punkty.
    Jeden w osi wiertła, a drugi prostopadle do tej osi. a nawet może to być linia.

    Ale zamocowanie akcelerometru/żytoskopu do wiertarki może być niecelowe, z uwagi na
    niewyważenie narzędzia i bicie osiowe, generujące szum danych.

    Istnieją gotowe rozwiązania znane ze statywów do teleskopów, ale ze sterowaniem
    silnikami.

    Bez wiertarki kolumnowej, bez stabilnego mocowania, uchwyt ręczny nie zapewnia
    stabilności współrzędnych przestrzennych

  • 27. Data: 2023-02-15 13:42:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-15 o 13:20, a a pisze:

    > to są narzędzia z wbudowaną poziomicą, ale dokladność "pływającego oczka " jest
    niewielka.

    Jak wyżej napisałem, to zabawa z Arduino.
    Dokładność jest wystarczająca, aż nadto. Działa tak jak chciałem, ale
    tylko w poziomie.

    Robert

  • 28. Data: 2023-02-15 22:53:16
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    środa, 15 lutego 2023 o 06:42:29 UTC-6 Robert Wańkowski napisał(a):
    > Jak wyżej napisałem, to zabawa z Arduino.
    > Dokładność jest wystarczająca, aż nadto. Działa tak jak chciałem, ale
    > tylko w poziomie.

    Biblioteki raczej tego nie maja

    Ty musisz policzyc z trzech wartosci i obrotu (tu chyba jednak magnetometr potrzebny)
    wartosc ktora bierze pod uwage obrot.

    Jak masz plaska powierzchnie to pochylenia sa zerowe wiec obracanie akcelerometru nie
    wplywa na przyspieszenia mierzone na osiach XY

    Innymi slowy, zamiast skupiac sie na XY musisz sie skupic na Z w stosunku do XY.
    Bo na dowolnej powierzchni interesuje cie tak naprawde jak Z jest skierowane do
    plaszczyzny XY. Na poziomym oba katy sa 90 stopni.
    Na pochylym sie beda trygonometrycznie dodawac do 180. Tak daleko jak to widze to
    powinno wystarczyc ale moze byc trzeba nieco poprawki robic dla specyficznych
    przypadkow.

  • 29. Data: 2023-02-16 11:28:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 18:48:01 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > do wkrętarki. Na wyświetlaczu jest wskażnik/punkt, który trzeba utrzymać
    > w po środku ekranu, aby zachować prostopadłośc do powierzchni.

    No i to grzech tak opisac, czy nie chcesz pomyslu ujawniac przed
    opatentowaniem? :-)

    > Jeżeli wiercę w podłodze to dziła jak miało działać. :-)

    A na innej sie nie uda.

    W czujniku są jeszcze zyroskopy, mozesz wyswietlic wyniki z nich,
    mozesz sie nawet pobawic w calkowanie i kompensacje.
    Cel - sprawdzic na nieruchomym urządzeniu, czy odczyty są stabilne.
    Potem czy przymocowane do wibrującej wiertarki są stabilne.

    Jak będą ... to mozna sie pokusic o przeliczanie orientacji w
    przestrzeni. A nie jest to taka trywialna sprawa.
    A dodatkowo Ziemia sie obraca o 1 stopien co 4 minuty.

    Tak, że wydaje mi sie, ze nalezy zrobic statyw, ktory przylozysz do
    powierzchni :-)

    Jest jeszcze metoda optyczna.
    Do powierzchni nalezy przymocowac laserek, swiecący prostopadle,
    a do wiertaki soczewke z ekranem w ognisku.
    W takim ukladzie teoretycznie przesunięcie promienia nie zmienia jego
    miejsca na ekranie, natomiast skrzywienie sie objawi.

    Ale mysle, ze statyw znacznie lepszy :-)

    Optycznych metod jest wiecej - niedawno pisalem o ustawieniu
    zbieznosci w samochodzie - jakos cholery mierzą kąty do ułamków
    stopnia za pomocą 2 kamer ...

    Nawiasem mówiąc - chcialem ostatnio polączyc dwa blaty, i myslę sobie
    - nawierce w bokach dwie dziury pod sruby/pręty/kołki.

    Zdecydowanie trzeba do tego przyrząd/statyw zrobic.

    Albo miec dobrze wyposażony warsztat, a nie w rękach ...

    A ustrojstwo o którym wspominalem, przykladalo sie do jednej osi,
    np silnika, a nastepnie przenosilo do drugiej osi, i ono pokazywało
    odchyłkę kątową.
    Bo jak sie np w elektrowni ustawia np turbinę i generator,
    to przydaloby się, aby osie byly współosiowe ....

    J.

  • 30. Data: 2023-02-16 12:16:10
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-16 o 11:28, J.F pisze:

    > No i to grzech tak opisac, czy nie chcesz pomyslu ujawniac przed
    > opatentowaniem? :-)

    Jest już coś takiego, ale nie działa tak jak i u mnie. Ale tam z innych
    powodów.
    https://www.kickstarter.com/projects/xdrill/xdrill-t
    he-drill-reimagined

    > A na innej sie nie uda.
    >
    > W czujniku są jeszcze zyroskopy, mozesz wyswietlic wyniki z nich,
    > mozesz sie nawet pobawic w calkowanie i kompensacje.

    Biblioteka, której używam oblicza kąt X, Y, Z na podstawia
    akcelerometrów i żyroskopu.
    Na dole wkleiłem jakie dane może zwrócić biblioteka.

> [...]
    > A dodatkowo Ziemia sie obraca o 1 stopien co 4 minuty.
    >
    > Tak, że wydaje mi sie, ze nalezy zrobic statyw, ktory przylozysz do

    Tak, zrobiliśmy coś takiego, że laser świeci na powierzchnię przez
    przejrzysty ekran z tworzywa. Odbicie wracając na ekranie daje nam drugą
    kropkę, którą trzeba zgrać z pierwszą. Minus taki, że na powierzchni
    trzeba mocować coś odbijające promień. No i mało elektroniczne to
    rozwiązanie.

> [...]

    > Zdecydowanie trzeba do tego przyrząd/statyw zrobic.
    >
    > Albo miec dobrze wyposażony warsztat, a nie w rękach ...

    Jeżeli piszesz o blatach kuchennych, to kołków się nie daje. Tylko klej
    poliuretanowy i skręcasz w gniazdach od lewej strony.

> [...]
    > odchyłkę kątową.
    > Bo jak sie np w elektrowni ustawia np turbinę i generator,
    > to przydaloby się, aby osie byly współosiowe ....

    // uncomment "OUTPUT_READABLE_QUATERNION" if you want to see the actual
    // quaternion components in a [w, x, y, z] format (not best for parsing
    // on a remote host such as Processing or something though)
    //#define OUTPUT_READABLE_QUATERNION

    // uncomment "OUTPUT_READABLE_EULER" if you want to see Euler angles
    // (in degrees) calculated from the quaternions coming from the FIFO.
    // Note that Euler angles suffer from gimbal lock (for more info, see
    // http://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal_lock)
    //#define OUTPUT_READABLE_EULER

    // uncomment "OUTPUT_READABLE_YAWPITCHROLL" if you want to see the yaw/
    // pitch/roll angles (in degrees) calculated from the quaternions coming
    // from the FIFO. Note this also requires gravity vector calculations.
    // Also note that yaw/pitch/roll angles suffer from gimbal lock (for
    // more info, see: http://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal_lock)
    #define OUTPUT_READABLE_YAWPITCHROLL

    // uncomment "OUTPUT_READABLE_REALACCEL" if you want to see acceleration
    // components with gravity removed. This acceleration reference frame is
    // not compensated for orientation, so +X is always +X according to the
    // sensor, just without the effects of gravity. If you want acceleration
    // compensated for orientation, us OUTPUT_READABLE_WORLDACCEL instead.
    //#define OUTPUT_READABLE_REALACCEL

    // uncomment "OUTPUT_READABLE_WORLDACCEL" if you want to see acceleration
    // components with gravity removed and adjusted for the world frame of
    // reference (yaw is relative to initial orientation, since no magnetometer
    // is present in this case). Could be quite handy in some cases.
    //#define OUTPUT_READABLE_WORLDACCEL

    // uncomment "OUTPUT_TEAPOT" if you want output that matches the
    // format used for the InvenSense teapot demo
    //#define OUTPUT_TEAPOT