    From: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Arduino i monitoring akumulatora.
    Date: Mon, 20 Feb 2023 21:26:04 +0100

    W dniu 20.02.2023 o 20:02, ptoki (ptoki) pisze:
    > Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator :)
    >
    > Sytuacja:
    > Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc (naladowany w
    domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl
    doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie
    odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

    > I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut uzywanych przez
    rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim
    problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

    > Zadanie:
    > Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego
    odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.

    > Warunki:
    > Szpej na wifi (esp siakies), wlasne zasilanie, mierzacy napiecie na akumulatorze
    oraz te male prady uplywu jesli wystepuja.
    > Samochod ma byc nie modyfikowany. Znaczy sie dopuszczam jakas cewke nawinieta na
    ujemny/dodatni kabel z akumulatora albo podlaczenie sie pod ten kabel aby mierzyc
    napiecie ale nie chce za bardzo kombinowac z dzielnikami napiecia ktore by mi
    akumulator wyladowywaly.

    > Problem:
    > O ile wiekszosc spraw jest do ogarniecia za doslownie pisiont zloty to te male
    prady sa dla mnie malym problemem.

    > Nie wiem jak je zmierzyc wiarygodnie i ze znosna rozdzielczoscia (dajmy na to
    10-20mA ) tak aby moc calosc zmontowac w domowym zaciszu i za psi pinionc.

    > Czujnik halla mi chyba nie pomoze znalezc uplywnosci. Cewka na kablu nie powie mi
    jaki jest uplyw. Spadek napiecia na kablu przy akumulatorze nie bedzie miec
    rozdzielczosci odpowiedniej zeby zmierzyc te 10-20-50mA i moze byc problemem w czasie
    rozruchu.

    > Jakies inne podejscia poza wymienionymi i ewentualnym monitorowaniem napiecia
    dlugofalowym?

    Generalnie wykonalne, bo sam mam coś takiego ale nie do samochodu. W
    samochodzie wymieniam akumulator, jeśli po 3 tygodniach stania, czy
    krótkich odcinkach po doładowaniu ma problemy. Nie piszę tego z dupy ale
    sprawdzone. Nie sprawdziły się jakiekolwiek kontrole, oprócz pomiaru
    ładowania podczas jazdy (gniazdo zapalniczki) można się wspomóc apką
    (Torque) i OBD2 do logowania historii, czy stanów, gdzie nie patrzymy na
    miernik. W normalnym układzie, jeśli akumulator po 3 tygodniach
    nieużywania, nie odpala, to wina tego akumulatora najczęściej.

    Co do wykonania, to jest "prawie" gotowiec, gdzie kupujesz jakieś ESP32,
    karmisz go Supla i w wejściu analogowym robisz dzielnik z rezystorów
    100k/10k (czyli prąd nieitotny) na jednym wejściu otrzymujesz woltomierz
    a drugie podłączasz do bocznika 50A i masz miliamperomierz.
    Rozdzielczość ok 50mA. Są oczywiście moduły dla amperomierza
    https://www.jarzebski.pl/arduino/czujniki-i-sensory/
    cyfrowy-czujnik-pradu-mocy-ina226.html
    czy inne cyfrowe ale ja wybrałem analog, bo mi było łatwiej.

    Soft jest gotowy:https://gui-generic-builder.supla.io/

    Przez apkę w telefonie lub przez www masz dostęp do pomiarów i historię
    z 90 dni. Używam tego na działce do pomiarów PV, wiatraka itd...ale
    tylko dlatego, że mam porobione skrypty i sceny, gdzie i przy jakich
    wartościach coś się uruchamia i wyłącza.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>