    From: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Burze - eliminacja zakłóceń
    Date: Thu, 2 Jul 2009 19:35:35 +0200

    news:h2inua$g8n$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > A propos burz biezacych. Czy da sie na poziomie rozdzielni (skrzynka
    > bezpiecznikami) skutecznie eliminowac zaklócenia przychodzace z sieci
    > zasilajacej.

    Jeśli przez zakłócenia rozumiesz przepięcia, i jeśli masz _dobre_
    uziemienie doprowadzone do rozdzielnicy, wtedy tak. Oczywiście odnosi się
    to tylko do przepięć z sieci zasilającej.

    > Domyslam sie, ze w czasie burzy wlasnie tamtedy nam do domu
    > wlaza rozne nieprzyjemne impulsy - jesli sie myle to poprawcie mnie.

    Jeśli walnęło gdzieś dalej w linię energetyczną NN, wtedy tak, choć impuls
    raczej nie będzie zbyt groźny (po drodze wygaszą go, jeśli są,
    zabezpieczenia, inni odbiorcy ;) i indukcyjność linii). Jeśli walnęło
    gdzieś blisko albo bezpośrednio w obiekt, wtedy jest to nieprawda, gdyż w
    takim przypadku przepięcie wnika do obiektu każdym przewodnikiem jaki się
    nawinie, może to być instalacja telefoniczna, domofonowa, antenowa, SAT,
    elektryczna (ale nie przyłącze tylko np. kabel do lamp w ogródku itd). W
    przypadku braku piorunochrona możliwe jest też wniknięcie pioruna przez
    np. ścianę lub dach bezpośrednio do jakiegoś przewodnika w środku - kabla,
    rury itp.
    Uderzenie pioruna może też zaindukować napięcia w różnych swobodnie
    zwisających sobie przewodach lub prądy w pętlach masy. Dzięki temu
    konkretny piorun potrafi zdeaktywować kupę drobnego sprzętu (nawet nie
    podłączonego do sieci) w promieniu kilkuset metrów :)

    e.