  • 1. Data: 2009-07-02 16:38:23
    Temat: Burze - eliminacja zakłóceń
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Witam,

    A propos burz biezacych. Czy da sie na poziomie rozdzielni (skrzynka z
    bezpiecznikami) skutecznie eliminowac zaklócenia przychodzace z sieci
    zasilajacej. Domyslam sie, ze w czasie burzy wlasnie tamtedy nam do domu
    wlaza rozne nieprzyjemne impulsy - jesli sie myle to poprawcie mnie.

    Ghost

  • 2. Data: 2009-07-02 17:35:35
    Temat: Re: Burze - eliminacja zakłóceń
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > A propos burz biezacych. Czy da sie na poziomie rozdzielni (skrzynka
    > bezpiecznikami) skutecznie eliminowac zaklócenia przychodzace z sieci
    > zasilajacej.

    Jeśli przez zakłócenia rozumiesz przepięcia, i jeśli masz _dobre_
    uziemienie doprowadzone do rozdzielnicy, wtedy tak. Oczywiście odnosi się
    to tylko do przepięć z sieci zasilającej.

    > Domyslam sie, ze w czasie burzy wlasnie tamtedy nam do domu
    > wlaza rozne nieprzyjemne impulsy - jesli sie myle to poprawcie mnie.

    Jeśli walnęło gdzieś dalej w linię energetyczną NN, wtedy tak, choć impuls
    raczej nie będzie zbyt groźny (po drodze wygaszą go, jeśli są,
    zabezpieczenia, inni odbiorcy ;) i indukcyjność linii). Jeśli walnęło
    gdzieś blisko albo bezpośrednio w obiekt, wtedy jest to nieprawda, gdyż w
    takim przypadku przepięcie wnika do obiektu każdym przewodnikiem jaki się
    nawinie, może to być instalacja telefoniczna, domofonowa, antenowa, SAT,
    elektryczna (ale nie przyłącze tylko np. kabel do lamp w ogródku itd). W
    przypadku braku piorunochrona możliwe jest też wniknięcie pioruna przez
    np. ścianę lub dach bezpośrednio do jakiegoś przewodnika w środku - kabla,
    rury itp.
    Uderzenie pioruna może też zaindukować napięcia w różnych swobodnie
    zwisających sobie przewodach lub prądy w pętlach masy. Dzięki temu
    konkretny piorun potrafi zdeaktywować kupę drobnego sprzętu (nawet nie
    podłączonego do sieci) w promieniu kilkuset metrów :)

    e.

  • 3. Data: 2009-07-03 07:23:47
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> napisał w
    wiadomości news:h2irkm$2q1$1@nemesis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > raczej nie będzie zbyt groźny (po drodze wygaszą go, jeśli są,
    > zabezpieczenia, inni odbiorcy ;) i indukcyjność linii).

    Ale ja nie o tym. Grozne impulsy to ja rozumiem, chodzi o eliminacje tych
    niegroznych - czy to w ogole jest mozliwe?

  • 4. Data: 2009-07-03 07:58:12
    Od: "VSS" <v...@v...pl>

    Ghost wrote:
> [...]
    > przychodzace z sieci zasilajacej. Domyslam sie, ze w czasie burzy
    > wlasnie tamtedy nam do domu wlaza rozne nieprzyjemne impulsy - jesli

    może to:
    http://www.moeller.pl/DesktopDefault.aspx?PageID=316

    --
    VSS http://vss.pl

  • 5. Data: 2009-07-03 08:16:31
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > wlaza rozne nieprzyjemne impulsy - jesli sie myle to poprawcie mnie.

    Miałem wczoraj taki nieprzyjemny impuls :-(

    kocioł c.o., TV, DVD, mikrofala, zasilacz i rozdzielacz antenowy szlag
    trafił.

    Nawet wyłączoną żarówkę szlag trafił, tylko huk poszedł.

    ech........

    Jacek

  • 6. Data: 2009-07-03 08:39:40
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Ale ja nie o tym. Grozne impulsy to ja rozumiem, chodzi o eliminacje tych
    > niegroznych - czy to w ogole jest mozliwe?

    Jest, choć dość kosztowne. Kluczowe jest stopniowanie zabezpieczeń:

    - klasy B (około 1000zł/pole) za układem pomiarowym
    - klasy C (około 100zł/pole) w rozdzielnicy
    - klasy D (listwa z warystorem / UPS) przy odbiorniku.

    Aby stopniowanie działało pomiędzy punktami musi być zachowana odpowiednia
    indukcyjność. Ilość potrzebnych pól zależy od układu sieci oraz tego czy
    jest 1 czy 3 fazowa.

  • 7. Data: 2009-07-03 09:33:57
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Ghost" napisał:
    > Ale ja nie o tym. Grozne impulsy to ja rozumiem, chodzi o eliminacje tych
    > niegroznych - czy to w ogole jest mozliwe?

    czyli konkretnie chodzi ci o eliminację zakłuceń z sieci?
    bo od przepięć są zabezpieczenia przepięciowe a od zakłuceń to byś musiał
    założyć jakiś filtr dolnoprzepustowy na 50Hz na wejściu instalacji:O)

  • 8. Data: 2009-07-03 20:48:23
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 3 Jul 2009 10:39:40 +0200, William Bonawentura napisał(a):

    > Aby stopniowanie działało pomiędzy punktami musi być zachowana odpowiednia
    > indukcyjność. Ilość potrzebnych pól zależy od układu sieci oraz tego czy
    > jest 1 czy 3 fazowa.

    Jeśli nie ma zachowanej tej indukcyjności (lub jak kto woli odległości
    między B i C) to można użyć kompaktowego ochronnika B+C w jednej
    obudowie.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 9. Data: 2009-07-06 07:56:31
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli nie ma zachowanej tej indukcyjności (lub jak kto woli odległości
    > między B i C) to można użyć kompaktowego ochronnika B+C w jednej
    > obudowie.
    > --

    Można, aczkolwiek trzeba mieć świadomość że nie jest to rozwiązanie
    równoważne.