    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Tue, 25 Apr 2023 23:45:42 +0200
    <139m5jf7hrm92$.p886bjislkve$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1li2t33bztzn2.1jhntwv42i5mb$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <z...@4...net>
    <1seqo8o109rbx$.16fuun19qm3q8$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <b...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <19kymnrujlhte.1nqzgec8ygkgr$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>

    On Wed, 19 Apr 2023 16:40:49 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ja tam widzę całkiem za darmo, żadne niby :-)

    pdf darmo, inne formaty płatne.

    > A coś konkretniej? Nigdy tego osobiście nie robiłem, ale wygląda na to,
    > że charakterystyka filtru ma być ustawiana (kilkoma bitami komunikatu
    > startowego INFO*) przez drugą stronę. Przy czym częstotliwości są podane
    > w stosunku do symbol rate.

    no wlasnie o to chodzi - ma byc preemfaza, a konkretniej to co
    dokladnie?

    > Czy dokładnie, to musiałbym sprawdzić, ale generalna idea to niejaki
    > LSFR (przesuwanie i XOR), a w praktyce takie rzeczy robi się zwykle
    > bajt po bajcie (zamiast bit po bicie), posiłkując się tablicami.
    > Raczej trywialne.

    Z grubsza to ja to wiem, ale tu trzeba wiedziec dokladnie co do bita
    :-)

    > A Ty rozumiesz całkowicie coś, czego nigdy nie robiłeś?

    No i własnie o to mi chodziło - są tam sformułowania, ktore moze są
    dla fachowców doskonale zrozumiałe, ale amatorowi sprawią problem.

    We wczesniejszych standardach był taki np "guard tone" - tu już na
    szczescie chyba używany marginalnie i opisany wystarczająco.

    > Standardy tak
    > nie działają - ludzie ew. rozumieją je "całkowicie" wtedy, gdy je
    > zaimplementują. A przynajmniej dokładnie przestudiują.

    Studiowanie to IMHO mało.
    Te standardy IMO spisywane przez ludzi, którzy je implementują, stąd
    i całkowite zrozumienie.

    > Natomiast nie widzę tu żadnej magii nie do zrozumienia. Owszem, akurat
    > wiem co to jest konstelacja.

    Ja tez wiem, ale przypatrz sie tej - rozumiesz dokladnie o co chodzi?
    Bo jakas dziwna.

    > Trzeba odbierać tak, żeby była jak największa szansa odebrania.

    Czyli trzeba jeszcze fachowca od odbierania Trelisa.

    > To tak jak np. z FSK - wiadomo jak masz zmieniać częstotliwość,
    > bo to określa wygląd sygnału. Czy to sobie odbierzesz DSPkiem, czy
    > np. parą filtrów analogowych i detektorów, to już nie ich sprawa.

    Owszem .. i wcae nie powiedziane, ze uda Ci sie szybko napisac
    softwareowy detektor dla karty muzycznej ..

    > No to co? W dalszym ciągu do V.90 potrzebne jest V.34.

    Ale w V.92 moze juz nie :-)

    J.