  • Data: 2023-05-01 15:36:58
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Na początku lat '90 jeszcze nie było wśród konsumenckich. Te 2400 określane
    > były jak o "podwójnej prędkości". Tak było też w faksach. W końcu pojawiły
    > sie chyba 9600, ale to już był koniec faksów.

    Ale to dotyczy dialupów, z ograniczeniem pasma do 3400 Hz.
    Z basebandami na liniach dzierżawionych było inaczej.

    No i to jednak było nieco przesunięte w czasie. Właśnie sprawdziłem
    i modemy 9600 V.32 pojawiły się właściwie pod koniec lat 80 - tyle, że
    były drogie, to był koszt kilkuset dolarów. Pierwsza wersja V.32 była
    opublikowana w 1984 r., ale wtedy tu w Polsce mieliśmy inne problemy.

    W drugiej połowie lat 80 pojawiły się 9600 HST, ale u nas były jeszcze
    mniej popularne (nie wiem czy w ogóle ktokolwiek miał). To się zmieniło
    chyba na początku lat 90, pojawiły się różne HST DS 14k4 i 16.8, chyba
    można było kupić modem taniej "na BBS" (i/lub na "Fido"). Ale osobiście
    nie sprawdzałem. Były także (tańsze) Sportstery bez HST, niektóre dawało
    się przestawić na DS (wcześniejsze zmianą S-rejestru, późniejsze wymianą
    EPROMów, a może odwrotnie).

    W okolicach lat 1992-3 pojawiły się powszechnie modemy V.32bis (14k4,
    z V.42bis) oparte na układach Rockwella. Modemy 2400 można było wtedy
    wciąż kupić (np. BlackMagic 2400/V.42bis, zawieszał wczesne Rockwelle
    selective rejectem V.42, możliwe że dostałem go za darmo). Ten chyba też
    robił "blacklisted", ale to może w ogóle była wersja DE.

    Faksy 9600 bps były znacznie wcześniej, normą były modemy 2400 (nawet
    jeszcze bez żadnej korekcji) z faksem 9600. Wydaje mi się, że nawet pod
    koniec lat 90 nie były specjalnie drogie (w porównaniu do modemów V.32).
    Na pewno zastanawialiśmy się nad użyciem takich modemów do przesyłania
    "zwykłych" danych.

    Faksy 9600 były powszechnie używane przez wiele lat, absolutnie to nie
    był żaden koniec faksów (pojawiły się także faksy 14400, najpierw
    w modemach, możliwe że w okolicach V.34, ale nie miało to wielkiego
    znaczenia praktycznego, bo faksy stacjonarne były 9600 bps). Faksy były
    używane jeszcze dobrze w tym tysiącleciu, pewnie wciąż są gdzieś używane
    na mniejszą skalę.
    --
    Krzysztof Hałasa