    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Thu, 11 May 2023 23:37:31 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1lwdil2nve7y.12vx31nsbdv73$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <rsxmmqtnk1xg$.1epc0foatkf7f$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8yilmgdezyqy$.n2y3fmuih1r9.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <bc8s01987edt$.k2mf0ji6486g.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1h1gl9yh7m7c9.rwhx2p1u7cu$.dlg@40tude.net>

    Pan J.F napisał:

    > Tego przesuniecia glowicy o 1/3 punktu to nie pamietam, ale moze była.
    > Jaka drukarka?

    Obie. To znaczy Epson i ten drugi. Ale polecenia chyba inne.

    > Mialem, zapodzial sie. Mozna jeszcze takie kupic?

    https://allegro.pl/oferta/testowany-adapter-usb-2-0-
    na-lpt-meski-36-pin-7471925274

    > owszem, ale to gada komputer.
    > A jak na komputerze jest windows, to gada driver drukarki.

    Ale do kogo gada, jak nie do PCL? Najwyżej może głupio gadać. Co dziwnym
    nie jest w tym przypadku.

    > Dawno temu, jak Windows chcial drukować tekst, to korzystał z
    > możliwosci drukarki. I był problem jak ładnie pokazać na ekranie co
    > będzie wydrukowane.
    > I sie instalowało fonty z drukarki na komputerze.
    > Albo oglądało inne.
    >
    > potem gdzies mignęły tanie drukarki GDI, w ktorych rasteryzacje robił
    > driver na Windowsie. Bo drukarka miała być tania i prosta.
    >
    > Potem na Windowsie zagoscily fonty True Type, ktore można bylo pokazac
    > na ekranie, oraz wydrukowac. To chyba znow windows musial rasteryzowac.

    Przecież nie musi sam.

    > No to masz SVG, tudziez całą windowsową grafikę - przeciez to system
    > graficzny. Mozna rysowac (w programie) piksele, linie, wielokąty,
    > obrazki, i coraz bardziej skomplikowane obiekty.

    Co to jest ta "cała windosowa grafika"? Nic mi nie wiadomo o tym, by
    potrafiła tworzyć obiekty graficzne inne niż np. okienka czy ikony.

    > ktory musi wiedziec, jak to przetworzyc na drukarkę.

    Ale *co* przetworzyć, bo ja nie wiem? Chyba nie bitmapę budowaną w RAM,
    pikskel po pikselu, jak za czasów Turbo Pascala?

    > No to windows ma to wbudowane, że się tak dostosuję do terminologii.
    > Jest driver drukarki, ktory z jednej strony przyjmuje to, co tam MS
    > sobie wymyslił, a z drugiej wypluwa odpowiednie dane do drukarki.
    > Bez plików posrednich.

    No właśnie, dalej "coś sobie wymyśla? Jeśli programy tworzy się przy
    użyciu czegoś na poziomie Qt (or compatible), to tam na wyjściu można
    sobie zażyczyć choćby PDF, łatwy do pretworzenia na PS drukarki.
    Zresztą drukarki chyba też juz potrafią łykać wprost PDF.

    > I jak chcesz cos w PCL wysłać na drukarke - to sie nie da.

    To Windows przestał być kompatybilny z DOS, gdzie mozna było zrobić
    "copy plik.pcl LPT1:"?

    > W Postscripcie to samo - jakbys plik PS wydrukował ... to Windows
    > uzna, ze to tekst i drukarka wydrukuje ten tekst.
    > Cos po drodze go ubierze w taki postskript, zeby przypadkiem drukarka
    > nie przetworzyła tych komend, a tylko wydrukowała.

    Aż muszę kiedyś sprawdzić, bo brzmi jak bajka.

    > Ale wrzuc tak cos to drukarki sieciowej. Trzeba by jakims programem,
    > co sie podłączy na odpowiedni port, telnetem, czy nc/netcat

    To akurat robiłem. Znajomi drukarze mają super hiper drukarkę, jak coś
    ekstra kolor potrzebuję, chodzę do nich. Trukarka z tak zwanym RIP-em,
    za który kupę kasy (prawdę mówiąc, jest to linux z ghostsriptem).
    Kabel sieciowy wpięty do tego linuksa, a windows widzi to jako drukarkę.
    Cuda jakieś?

    > Inne czasy, ale po co komu PS? Sie uzywa windowsowych programów,
    > z nich drukuje, i PS tylko przeszkadza :-)

    To po co takie sprzedają? Może to jednak fejk, że windows taki samodzielny
    i samowystarczalny?

    > Nawet jakbys widział, to trzyma wszytko w binarnym pliku
    > (czasem zmienianym) i nie wiadomo co w srodku.

    A nie, pliki Outlooka widywałem. I wi[e]działem co w środku. Nie, nie
    używałem do zaglądania windowsa.

    > No to o co chodziło z twoją dyskietką?

    O to, że na niej było tysiąc stron w jednym pliku.

    > A teraz czasy sie zmienily i jest tanie.

    Teraz nie robi się filmów, CTP świeci wprost na płyty.

    > Tzn 1 strona jest tania, 1000 to nie wiem jaki rabat :-)

    Wzięli grubą kasę.

    > Zależy co. Jak pisze
    >
    > /px 50 def
    > /py 568 def
    >
    > 0 setgray
    > 30 setlinewidth
    > 0 1 90 {
    > px exch py exch 185 exch dup 1.011 mul arc
    > stroke
    > } for
    >
    > To nie wiem, czy byłoby łatwiej.

    XML ludzie rozumieją. Odwrotna notacja polska intuicyjna nie jest, sam
    musiałem się chwilę zastanowić nad powyższym (to ChtGPT?).

    > Cos tam trzeba. Czy nie
    > %!PS-Adobe-3.0
    >
    > aby drukarka sie przełaczyła w tryb PS?
    > A moze to tylko dla domyslnego PCL ...

    A, o to chodziło. To bardziej shebang. Tak, drukarka po czymś takim wie,
    że nie chodzi o plik tekstowy. Żaden windows jej w tym nie przeszkododzi.

    --
    Jarek