  • Data: 2023-05-13 16:17:28
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > Też.
    >
    > Koncepcja jest/była taka, ze jak program potrafi cos na ekranie
    > narysowac wywołując odpowiednie funkcje API, to zmieniasz "kontekst
    > graficzny", powtarzasz te same wywołania, ewentualnie skalując troche
    > - i prawie to samo wyskakuje na drukarkę.
    >
    > Sa w API pixele, linie, prostokąty, łuki, koła, teksty oczywiscie,
    > oraz obrazki.

    Toć przecież mówię: linie, prostokąty, łuki, koła. Jak w Turbo Pascalu.
    Od współczesnych silników graficznych jednak wymaga sie "trochę" więcej.

    > Tu od początku jest grafika na ekranie, i czasem trzeba ją wypluc na
    > drukarkę. A drukarki są rózne, wiec driver zamienia API windows na
    > dane strawne do drukarki.
    > Zadne pdf, PS, SVG, Qt nie jest tu potrzebne.
    >
    > Przy okazji wymyslili WMF - czyli wywołania API zebrane w plik.

    O właśnie, bardzo dobra (nomen omen) ilustracja: pliki WMF. Ja o nich
    pierwszy raz usłyszałem na etapie Windows 3.*. Że to jest "przełom
    technologiczny". Może i był. Ale od tego czasu o tym formacie wszyscy
    zdążyli zapomnieć. A on też się nie rozwinął wcale. Turbo Pascal taki.

    Całkiem sporo oprogramowania pochodzącego z normalnego świata udało się
    przeportować na Windows. Razem z podsystemami Qt, SVG, PS, PDF -- tylko
    dzięki nim ten soft do czegoś się nadaje. Zjawisko odwrotnie nie zachodzi.
    Już od wielu lat na Windows nie powstało nic, co ktokolwiek miałby ochotę
    przeportować na inny system. Ostatni przypadek to klony Office. Ale nie
    dlatego przecież, że Power Point dysponuję wyrąbiastą turbopascalową
    grafiką, tylko żeby być kopmpatybilnym z całą tą bylejakością mainstreamu.
    Możliwości tego systemu się wyczerpały.

    > Drukarka swietnie kody paskowe drukuje, ma do tego stosowne komendy ..
    > ale twój program w ogole sie nie posluguje PCL. Driver tłumaczy.
    > I nie zatrzymasz przetwarzania przez driver w połowie, zeby wysłać do
    > drukarki pare komend PCL, a potem dokonczyc recepte.
    >
    > To mniej wiecej tak, jakbys chcial receptę z TeXa wydrukować.

    Nawet dokładnie tak. Współczesnie TeX należy traktować jako driver
    drukarki o wydajnym i łatwym w użyciu API. Dawno temu redakcja jednej
    z gazet (lub czasopism) namówiła mnie do napisania artykułu na temat
    konstrukcji takich driverów i integracji z całą resztą. Wtedy dla
    niektórych była to nowość.

    > A drukarka prostym kodem Esc ... ladne kody paskowe drukuje.
    > No chyba, ze TeX ma jakies mozliwosci.

    Jakieś mieć musi. Dzisiaj, gdy zaglądam w metainformacje plików PDF
    generowanych przez system internetowy mojego banku, to tam stoi
    "Generator: pdfTeX-1.40.15". Warto przy tym wiedzieć, że w bankach
    jest wyraźna nadreprezentacja serwerów Windows (one mają papier, więc
    jest dupochron). Ale z drugiej strony banki mają dość kasy, by zapłacić
    za dobrze działające systemy.

    --
    Jarek