    From: sirapacz <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Date: Wed, 8 Jul 2020 11:31:22 +0200
    Sender: g...@n...wsisiz.edu.pl
    <20200705085629.2c08dd09@mateusz>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <re00bd$1asg$1@gioia.aioe.org> <re2clv$14fso$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5f04d251$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <re2qe6$15a3k$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <re2u8u$15kas$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <re2vpg$15o5a$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    > To jest właśnie ciekawostka. Za czasów Toshiby Libretto, przenośny komputer
    > im był mniejszy, tym droższy. Potem się odwróciło -- małe netbooki stały się
    > najtańszymi wśród laptopów. A walory użytkowe przecież te same.

    pomijając marketing (i ustalanie cen) te mniejsze były droższe bo nie
    konsumenckie - klient docelowy nie miał być z mainstreamu.

    teraz laptop, ultrabook (trochę mnie irytują osobne nazwy na produkty
    rózniące się tak niewiele) czy stacjonarka to to samo co listwa
    zasilająca, telewizor, radioodtwarzacz. Koszt wyprodukowania komputera?
    zobacz na tytułowe RPi. A to całkiem rozbudowane urządzenie i są sporo
    tańsze od niego.

    RPi może byc na raspibianie pełnowartościowym dekstopem. Kupujesz RPi za
    200 z jakąś kartą microsd, używany monitor za 100, klawiaturę i mysz za
    2 dychy i masz kompletny komputer

    Lapki zanim dolar poszyboiwał po Trumpie mogłeś mieć po tysiaku z
    systemem. A jeszcze dekadę temu to bez 2-3 tysięcy nie było sensu w
    ogóle startować. Weź pod uwagę jaką dużą rolę odgrywa miniaturyzacja i
    upakowywanie całych modułów w scalakach. Kiedyś płyta od laptopa była
    wielkości całej obudowy i obsiana elementami jak pole na jesień. Teraz
    płyta główna od lapka to często płytka 10x20cm gdzie masz wszystko co
    potrzebne - włącznie z wlutowanym ramem czy dyskiem ssd