    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    <a...@n...neostrada.pl>
    <re1qui$fcb$2@dont-email.me> <re2htb$afv$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <re2l29$ukr$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <re5l64$ell$1@dont-email.me>
    Date: Thu, 9 Jul 2020 12:17:15 +0200

    Silver Dream ! napisał:

    > To samo co unieważnienie. Może to być coś fajnego lub nie. Zależy
    > od punktu widzenia na kąt patrzenia ;-)

    No to różowy jednorożec. Nie ma czegoś takiego, nikt nie ma potrzeby
    tak mówić.

    > ?? Czyli co można anulować? Zlecenie, które zaistniało? Czy jago
    > wykonanie, które nie zaistniało?

    Zlecenie. "Zlecenie" i "anulowanie" ma taką samą formę gramatyczną,
    a semantycznie należą do tej samej kategorii -- opisuje przyszłość.

    > "Jak nie jak tak?" Można anulować kontrakt (Twój przykład)? Można.
    > A można anulować nieistniejący kontrakt? No, można czy nie?

    Nie można. Dlatego nie ma "anulowania małżeństw". Jest stwierdzenie,
    że to małżeństwo nigdy nie miało miejsca.

    > Zatem anulowano coś co istniało (bilet i wynikające z niego prawo do
    > przejazdu) czy nieistniejący przejazd? Czy może jeszcze coś innego?

    Nieistniejący (do tej pory) przejazd wykonywany za pieniądze. Tak samo
    jest, gdy dzwonię do dentysty i mówię, że chcę anulować jutrzejszą
    wizytę.

    > Anulowanie pochodzi z łacińskiego Ad nullum. Nie można sprowadzić do
    > nullum czegoś co już nim jest. Innymi słowy nie można anulować czegoś
    > co już jest "nullum".

    Zawarta umowa czy kontrakt nie jest "ad nullum", tylko jest "ad rem".
    Można ten stan zmienić przez anulowanie.

    > Najbliższym synonimem będzie chyba "unieważnić" - tak samo: jak
    > chcesz unieważnić coś co nie zaistniało?

    To nie jest synonim. Można na przykład unieważnić dokumenty, które
    stwierdzały ważność nieważnego małżeństwa. Ale owszem, można anulować
    wizę bądź paszport -- i to jest jeden z nielicznych przykładów, kiedy
    używa się tego słowa w odniesieniu do czegoś, co wcześniej zaistniało.
    Bardziej by pasowało "unieważnić", ale język nie zawsze musi być do
    końca logiczny.

    Jarek

    --
    -- Jasiu jako mój uczeń kształcisz się u mnie na nauce. Co to jest, mój chłopczę?
    -- To jest rura, panie majster.