  • 51. Data: 2020-07-04 09:52:35
    Temat: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 4 Jul 2020 09:27:23 +0200, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > Przykłady nieco absurdalne, bo dotyczyły PHP i Mysql.

    Przykład dotyczył wątku używania Raspi do home automation np.
    rejestrowania temperatury.
    Dlaczego MySQL i php sprzed 20 lat maiłby to tego zastosowania się
    nie nadać? Otóż nadaje się świetnie. Bo nie dość że działa szybko to
    wystarczy mu sprzęt o niewielkich zasobach.

    > około-muzealnych. Nie mówiąc o tym, że korzystanie z da
    > wnych, od lat
    > niewspieranych wersji, ma tylko sens kolekcjonerski - jak kto lubi
    > zbierać luki na swoim systemie.

    A co nowe nie ma łuk? Chyba żartujesz. Takie gadanie tylko wzmacnia
    tą wszechobecną paranoję aktualizowania wszystkiego i wszędzie.

    --
    Marek

  • 52. Data: 2020-07-04 10:07:03
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-04 o 09:52 +0200, Marek napisał:
    > Dlaczego MySQL i php sprzed 20 lat maiłby to tego zastosowania się
    > nie nadać? Otóż nadaje się świetnie.

    No to krzyżyk na drogę. :)

    > A co nowe nie ma łuk? Chyba żartujesz. Takie gadanie tylko wzmacnia
    > tą wszechobecną paranoję aktualizowania wszystkiego i wszędzie.

    Mają na pewno, jednak przez ostatnie 20 lat sporo się zmieniło w
    technologiach testowania oprogramowania. Podejście programistów także
    się zmieniło. Do tego luki, które potencjalnie istnieją dziś, to są luki
    w dużej mierze jeszcze nieznane, a nie takie o których wszyscy wiedzą
    od dwóch dekad. Na froncie kryptografii wszelakiej również dokonano
    odkryć - np. 20 lat temu używanie md5 było powszechne, dziś byle apka
    na androidzie potrafi wygenerować zawartość o dowolnej sumie md5.

    Jeśli człowiek lubuje się w archeologii to taka zabawa w stare systemy
    jest bardzo fajna (sam w niej uczestniczę, tworząc oprogramowanie dla
    40-toletnich komputerów). Ale nie do jakiegokolwiek poważnego
    zastosowania.

    Mateusz

  • 53. Data: 2020-07-04 11:15:25
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > A co nowe nie ma łuk? Chyba żartujesz.

    Właśnie, chyba żartujesz. Osoba włamująca się cieszy się bardziej jak widzi
    nowy soft czy jak stary? Oczywiście bardziej jak stary, bo ma do niego
    mnóstwo opisów luk i gotowych exploitów. Aktualizowanie oprogramowania jest
    podstawą utrzymania bezpieczeństwa.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 54. Data: 2020-07-04 11:58:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 4 Jul 2020 11:15:25 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
> [...]
    > niego
    > mnóstwo opisów luk i gotowych exploitów. Aktualizowanie

    Przecież nie mówimy o systemach ogólnie dostępnych dla wszystkich
    online ale o specyficznych w zastosowaniach automatyki hobby. Mam
    usiebie 20 letnie nie aktualizowane systemy i jak dotad nikt nie się
    nie włamał. To po pierwsze.
    Po drugie to zależy. Jeżeli system jest odpowiednio stary to już ci
    co go znali są za starzy by chcieli by się włamywać a exploity już
    dawno zniknęły (bo za stare i nikogo to nie interesuje).

    --
    Marek

  • 55. Data: 2020-07-04 12:54:53
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 04.07.2020 o 09:34, Marek pisze:

    > To powiedz mi czemu super hiper najnowsze kde muszę tak raz na tydzień
    > restartować bo jakiś kdesysguard puchnie do 8GB ram? Czemu raz na dwa
    > tyg. nagle nie mogę zmienić rozmairu okna ani przesunąć - robią się
    > "przyspawane" do pulpitu i trzeba restart menadżera okien, żeby zaczęło
    > normalnie działać?
    Nie wiem, czemu u Ciebie sa takie problemy. Obecnie moj lapek pokazuje
    uptime na poziomie 16 dni bez zadnych problemow. Na noc tylko lapek jest
    usypiany. Nie mam takich problemow. Obecnie zuzycie RAMu pokazuje na
    poziomie nieco ponizej 6GB, choc to pewnie przez te wycieki pamieci z
    wersji 77.0.1 firefoxa, bo normalnie zuzycie jest nizsze. Te wyceki
    pamieci byly gigantyczne, bo sam FF pokazywal zuzycie na poziomie 10-12
    GB, ale teraz jest juz znacznie lepiej.

    Ja podobne problemy mialem na starym laptopie ktory mial 10 lat. Wtedy
    faktycznie duzo rzeczy sprawialo problemy. Podejrzewam, ze to bylo
    spowodowane tym (przynajmniej czesciowo), ze 10 lat temu wszystkie
    obliczenia zwiazane z GUI bylo wykonywane przez CPU (tamten lapek mial 2
    rdzenie bez HT), a teraz duzo obliczen przerzucanych jest na GPU.
    Grafika w tamtym lapku miala tylko 256 MB pamieci, wiec troche malo.
    Obecnie nawet na zintegrowanym GPU chodzi to o wiele lepiej.

> [...]
    > Naiwny ja. Nie daj Bóg zostawić go na weekend  z jakąś ostatnio otwartą
    > NOWOCZESNĄ stroną web. W poniedziałek będzie 100% CPU użyte i gorąco w
    > pomieszczeniu od. Żeby mieć używalnego Firefoxa muszę w piątek po
    > robocie robić mu kill -STOP a w poniedziałek kill -CONT. Oczywiście to
    > pomoga bo gnój  jest zamrożony ale to ma być ten rozwój??
    > Zaraz ktoś powie użyj Chrome. Nie mogę - bo mBank w sytaxji gdy się ma
    > dwa loginy umie tylko rozpoznawać JEDNĄ przeglądarkę, więc do jednego
    > Longina muszę mieć jedną przeglądarkę a do drugiego drugą?

    Z doświadczen na starym laptopie, moge powiedziec, ze duze problemy z
    zasobozernoscia FF zaczely sie od przejscia na tego nowego FF. Quantum
    sie chyba nazywal. Wtedy, faktycznie na starym laptopie chodzilo to
    koszmarnie. Na nowym wszystko hula az milo. Zakladam, ze jest to
    spowodowane tym, ze FF zaczal uzywac nowych technologii dostepnych w
    nowym sprzecie i dlatego to chodzi o wiele lepiej na nowum sprzecie.

  • 56. Data: 2020-07-04 13:49:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > To powiedz mi czemu super hiper najnowsze kde muszę tak raz na
    > tydzień restartować bo jakiś kdesysguard puchnie do 8GB ram?

    Jest tylko jedno wytłumaczenie: spisek. Na szczęście ja nie jestem
    na liście, mnie omijają. Dlatego mam w tej chwili uptime 204 dni
    (więc wrzeszczy żeby restartowac po aktualizacjach), firefox zajmuje
    jakieś marne procenty, choć zakładek ma ponaotwierane sporo. To jest
    komputer w biurze, gdzie ostatnio bywam raz na ruski miesiąc, choć
    często robię na nim coś zdalnie, a firefox jest hodowany miesiącami.
    Okienka przyspawanego do pulpitu nie widziałem nigdy.

> [...]
    > ma dwa loginy umie tylko rozpoznawać JEDNĄ przeglądarkę, więc do
    > jednego Longina muszę mieć jedną przeglądarkę a do drugiego drugą?

    A co jeśli do drugiego Podbipięty użyje się innego profilu przeglądarki?
    Firefox ma coś takiego, nie wiem jak Chrome.

    --
    Jarek

  • 57. Data: 2020-07-04 14:10:56
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 03.07.2020 o 21:59, Marek pisze:

    > Heh, 25 lat minęło a ciągle widzę, że trafinie na laptopa, który bez
    > problemów się wybudza w Linuxie to nadal ruletka.

    Na starym laptopie zarzadzanie energia to wogole nie dzialalo. Po
    wybudzeniu nic nie dalo sie zrobic, wiec calkowicie zrezygnowalem z
    tego. Pomijam juz kwestie tego, ze pobor pradu jak na laptopa byl duzy.

    Na nowym lapku nie narzekam. Szybko wchodzi i wychodzi ze sleepa.
    Podczas sleepa pobor pradu jest niewiele wyzszy niz podczas wylaczenia.
    Hibernacji nie sprawdzalem, glownie przez to, ze mam SSD, a ladowanie
    kilkudziesieciu GB na dysk pewnie nie wplyneloby zbyt dobrze na jego
    zywotnosc.

  • 58. Data: 2020-07-04 14:28:49
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Przecież nie mówimy o systemach ogólnie dostępnych dla wszystkich online
    > ale o specyficznych w zastosowaniach automatyki hobby.

    Jeśli coś jest niedostępne z Internetu, to oczywiście jest narażone mniej.
    Ale nadal jest. A czy jest hobbystyczne czy nie, to nie ma znaczenia.
    Hobbystyczny projekt może nie sterować czymś ważnym ale może zostać
    wykorzystany do innych ataków.

    > Mam usiebie 20 letnie nie aktualizowane systemy i jak dotad nikt nie się
    > nie włamał. To po pierwsze.

    To nie jest żaden dowód, że nie włamie się jutro.

    > Po drugie to zależy. Jeżeli system jest odpowiednio stary to już ci co go
    > znali są za starzy by chcieli by się włamywać

    To zależy od dostępności dokumentacji i łatwości rozpoznawania sposobu
    działania.

    > a exploity już dawno zniknęły (bo za stare i nikogo to nie interesuje).

    Może zniknęły, może nie. Zawsze można sobie napisać nowego.

    Chciałbym też zauważyć, że trochę manipulujesz :) Wypowiedziałeś się ogólnie
    o starych systemach a na moją odpowiedź argumentujesz teraz na podstawie
    jednego konkretnego przykładu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 59. Data: 2020-07-04 15:14:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 4 Jul 2020 13:49:29 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Jest tylko jedno wytłumaczenie: spisek. Na szczęście ja nie jestem
    > na liście, mnie omijają. Dlatego mam w tej chwili uptime 204 dni

    Eh, sami fachowcy od gumowych dzwonków... Gdzie ja napisałem, że
    robię restart całego systemu? Serio wyglądam na takiego, który
    nieprawidłowo działający proces rozwiązuje restartem całości?
    Eh droga młodzieży... 25 lat temu za propozycje restartowania Linuxa
    z powodu jakiegoś "procesowego" problemu lub zmiany konfiguracji
    można było dostać w twarz...
    To chyba jasne, że mówiac o kde miałem na myśli restart samego
    kde/menadżera okien i dalibóg nie poprzez wylogowanie ale HUPnięcie
    samego menadżera okien (tak, da się bez wylogowania jakby ktoś nie
    wiedział).

    > Okienka przyspawanego do pulpitu nie widziałem nigdy.

    No popatrz a ja mam co kilka dni. Nie daje się resizowac, przenieść
    itp. Podaj jakie masz wersję kde i dystrybucję Linuxa, xorg czy
    wayland?
    I jeszcze jedna mega wqurwiająca rzecz tym razem w Konsole. Co kilka
    dni przestaje działać kopiuj-wklej między różnymi zakładkami
    uruchomionych terminali. Wkleja uparcie jakieś stare zaznaczenie,
    nowego nie chce skopiować (ignoruje) mimo, że xclipboard pokazuje
    nową skopiowaną zawartość.

    > A co jeśli do drugiego Podbipięty użyje się innego profilu
    > przeglądarki?

    Można tak, ale Chrome jest mniej mułowaty. Już wolę z dwóch
    przeglądarek, które muszę używać mieć tylko jedną mulowatą.

    --
    Marek

  • 60. Data: 2020-07-04 15:17:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 4 Jul 2020 14:28:49 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Chciałbym też zauważyć, że trochę manipulujesz :)

    ??

    >Wypowiedziałeś się ogólnie
    > o starych systemach a na moją odpowiedź argumentujesz teraz na
    > podstawie
    > jednego konkretnego przykładu.

    Nie rozumiem. Ogólnie mówimy o tym, że nie ma żadnego rozwoju. Jest
    tylko paranoja w aktualizacji i ciągle nieprawidłowo działające
    współczesne oprogramowanie.

    --
    Marek