eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaCzy Politechnika to wyższa szkoła zawodowa, czy szkoła dająca szerokie horyzonty techniczne › Re: Czy Politechnika to wyższa szkoła zawodowa, czy szkoła dająca szerokie horyzonty techniczne
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czy Politechnika to wyższa szkoła zawodowa, czy szkoła dająca
    szerokie horyzonty techniczne
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 12 Jan 2014 12:57:22 +0100

    Dnia Sun, 12 Jan 2014 04:08:28 +0100, Lukasz Kozicki napisał(a):
    > B. Zakładam, że inżynierem nazywamy osobę z dyplomem magistra inżyniera,
    > aczkolwiek zdaję sobie sprawę że istnieje taki byt jak inżynier bez
    > magisterki, a także że wyższe uczelnie kształcą do stopnia licencjatu.

    O wlasnie. Ale to tylko roznica ~2 lat nauki.

    > Zakładam też tytuł inżyniera zobowiązuje do pewnego dość wysokiego
    > poziomu wiedzy i sprawności technicznej.

    ~3 lata nauki, az tak duzo nie. Przy dzisiejszym skomplikowaniu
    produktow - podstawy podstaw mozna poznac. Np obsluge CAD, ktory jest
    podstawowym narzedziem wielu inzynierow. Ale nie wszystkich - czy
    moze: kazda branza na swoje CAD-y.

    > C. Chcę podkreślić że tytuł inżyniera przysługuje nie tylko projektantom
    > silników F22 czy wymienników ciepła, ale całej rzeszy specjalistów

    Spodziewam sie ze silnik odrzutowy wymaga od konstruktorow znajomosci
    termodynamiki, ktora uczelnia daje ..

    > innych specjalności, spośród których tylko część naprawdę potrzebuje
    > kwalifikacji do pracy w systemach CAD 3D (np. inżynierowie elektrycy
    > tego chyba wcale nie potrzebują,

    No, jeden przyklad byl - kto ma zaprojektowac okablowanie do Airbusa,
    czy innego samolotu.

    > a inżynierowie budowlani rzadko - na
    > kilkaset budynków jakich konstrukcje zaprojektowałem, tylko w kilku
    > chciało mi się rysować pewne ich elementy w 3D - w pozostałych wypadkach
    > byłoby to wytaczanie armaty na wróbla;

    A to nie jestem pewien - z tego co widac w budynkach wazna jest
    wizualizacja, bez tego sie projektu nie sprzeda :-)
    Gdyby projekt byl od razu w 3D.
    Ale to moze bardziej u architektow.
    Nie tylko w budunkach - w kosmos tez nie polecisz, jesli nie
    przygotujesz ladnej wizualizacji, ktora przekona komisje i podatnikow
    do przyznania funduszy :-)

    3D teoretycznie daje tez mozliwosc zauwazenia roznych konfliktow na
    etapie projektu, ale moze w budowlance takich problemow nie ma -
    proste, regularne konstrukcje.

    > - aczkolwiek obliczenia
    > 3D wykonuję bardzo często, tyle że w budownictwie program obliczeniowy
    > jest generalnie odrębny od programu rysunkowego).

    No wlasnie - gdyby projekt byl od razu w 3D, to moze dane udaloby sie
    w moment zaimportowac.

    Z AutoCAD mialem tylko krotki epizod lata temu ... ale odnioslem
    wrazenie ze wtedy to sie do 3D nie nadawalo. Niby jakies elementy 3D
    byly, ale raczej nie dalo sie zaprojektowac objekt w 3D, a potem
    wygenerowac automatycznie rysunkow 2D z niego.
    Wiele rozszerzen, np jakis generator walkow, dzialalo tez tylko w 2D.
    Cos sie zmienilo ?

    > D. Zdaje mi się, że nasza dyskusja sprowadza się do zagadnienia: czy
    > lepiej kształcić ludzi którzy zaraz po skończeniu studiów mogą podjąć
    > konkretną, określoną pracę do której wykonywania są przygotowani - czy

    Praktycznie nie ma na to szans. Trzeba by sprofilowac program pod
    katem konkretnej firmy, a najlepiej wyslac na 2 lata na praktyke.
    Moze ekonomia moglaby ksztalcic ksiegowych ... ale uczelnia jest
    oczywiscie ponad to :-)

    > lepiej ludzi niedostatecznie przygotowanych praktycznie do podjęcia
    > konkretnej pracy, ale posiadających szeroką wiedzę teoretyczną i dobrze
    > przygotowanych do adaptacji do zastanych na rynku pracy warunków i
    > gotowych do podjęcia różnych zawodów pokrewnych do ich kierunku studiów.
    > Ja uważam że to drugie, stąd też wynikają moje poglądy które do tej pory
    > przedstawiłem.

    Z tym ze to beda podstawy szerokiej wiedzy. Ale tez przemysl dla wielu
    ma zatrudnienie, nie tylko dla orlow, a i nowe technologie opracowuje,
    gdzie doswiadczony pracownik ma rownie mierna wiedze.

    Tak szerzej patrzac ... postep ulegnie zahamowaniu ? Ilosc wiedzy
    rosnie, trzeba bedzie coraz dluzej sie uczyc i coraz mniej lat
    zostanie na jej wykorzystywanie ...

    > G. Na koniec wyjaśnię, że nie mam obecnie bezpośredniego kontaktu z
    > uczelnią - poza tym co pamiętam z moich studiów na PG ponad 20 lat temu,
    > wiem co mniej-więcej teraz robi moja córka studiująca na PG
    > Architekturę,

    Architektura w Polsce to zawsze byl taki "artystyczny" kierunek, luzno
    zwiazany z technika.

    > H. Na koniec - sądzę, że naprawdę nie każdy może i powinien zostać
    > magistrem inżynierem.

    U nas niem ale sa ponoc kraje gdzie jakis olbrzymi procent ma wyzsze
    wyksztalcenie.

    > - Rysunek odręczny jest obecnie w programie studiów na I roku, a potem
    > już nie. I pisałem o tym już kilka razy. Być może zresztą jest tylko 1
    > semestr a nie cały rok - tego nie wiem, ale zgodziłbym się że ten 1
    > semestr to powinno być dość.

    Podstawy rysunku technicznego powinny byc. te normy itp. Mozna
    polaczyc z cwiczeniami w rysowaniu recznym, bo to nawet szybciej
    bedzie.
    Czy az semestr na to trzeba ... chyba nie. Reszte mozna poswiecic na
    CAD.

    > 4. Dalej: ,,Polski [absolwent] nie jest w stanie zrobić kompletnie nic w
    > biurze konstrukcyjnym, brytyjski daje radę."
    > Nie wiem z kim Konrad miał do czynienia -

    Ja tez jestem ciekaw czego wymaga od pracownika biuro konstrukcyjne, a
    czego uczy brytyjska uczelnia. Nie spodziewam sie az takiej
    rozbieznosci.

    Choc z branzy elektronicznej i lat 90 moge cos powiedziec:
    -angielskie uczelnie z przemyslem wspolpracowaly, przemysl rozne
    zadania zlecal, wiec lacznosc byla. U nas akurat przemysl padl,
    -zrobila sie akurat moda na uklady scalone na zamowienie, przemysl
    mowil ze brakuje fachowcow, czy tez ze przewiduje rosnace
    zapotrzebowanie - uczelnia odpowiedziala wprowadzeniem odpowiedniej
    specjalnosci. U nas tez proponowali, tylko ze u nas oprogramowanie i
    komputery do niego wychodzily niebotycznie drogo. Nie wiem jak w
    Anglii - relacja zarobkow inna i wystarczylo dac 70% znizke
    edukacyjna, czy juz wtedy niektore firmy odkryly ze jak sie studenta z
    programem zapozna, to potem sprzedaz rosnie.
    Ale z czasem i dzieki unijnym funduszom i do nas to trafilo ... tylko
    zatrudnienia w kraju na takich specjalistow nie bylo.

    > Kiedy zmieniłem pracodawcę i sam zatrudniałem ludzi do swojego
    > działu - jeden z moich lepszych asystentów (a jak wyglądał test
    > przydatności do mojego działu opisałem wcześnie) radził sobie naprawdę
    > nieźle z pracą od samego początku. Potem mi zdradził, ze w czasie
    > studiów robił za pieniądze zadania dla większości ludzi ze swojego roku.
    > I się jakoś nauczył.

    tylko wiesz - te uczelniane zadania niekoniecznie przystaja do
    przemyslowej praktyki.

    J.