  • 21. Data: 2023-12-20 06:47:32
    Temat: Re: Czy ktos z Was używa aparatu 360°?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-19, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:
    > nie może wyłapać punktów orientacyjnych. Zestawienie zdjęć to była
    > tragedia, przym czy rzeczywiście główny problem nie był punkt nodalny
    > (daje to bardzo charakterystyczne błędy), a raczej te wahania pozycji
    > drona. Zniekształcenia optyki akurat mogą być korygowalnie. Robiłem

    Jak ta tragedia wyglądała? U mnie artefakty są widoczne przede wszystkim
    pod sufitem (linia sciany-sufit) i stół pod dronem, ale to są wszędzie
    tam gdzie odległość od drona była poniżej ca 2m. W dalszych
    odległościach oczywistych zniekształceń nie widzę. A nawet te <2m nie są
    aż tak BARDZO oczywiste. Tragedią bym tego nie nazwał, ale może mieliśmy
    inne oczekiwania.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2023-12-20 11:34:59
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Usrawienia przeglądarek sprawiają, że nie widzę żadnych kampanii,

    Ale pełno tego na Youtubie, ci wszyscy "vlogerzy", którzy jak jeden mąż
    z własnej nieprzymuszonej woli zaczynają publikować testy z zachwytami
    nad nowym modelem. A propos, ostatnia kampania po ukazaniu się DJI Osmo
    Action 4 to był żenujący wysyp influencerów porównujących tę kamerkę z
    GoPro Hero 11 i później 12. I wszyscy twierdzący, jakie gówno jest to GoPro.

    > pierwsze Insta360 (X2) kupiłem bo było dużo tańsze od wszystkich Thet i
    > miało zachęcające, niemarketingowe recenzje. Max mi się w ogóle jakoś
    > nie pojawił co oznacza, że albo miał ceny na poziomie wymienionych Thet
    > (lub wyższe), albo nie był sprzedażowo obecny w moim grajdole.

    Kupiłem Maxa ok. 2 lata temu bezpośrednio od GoPro i kosztował mi po
    tamtym kursie jakieś 1750 zł. z darmową kartą pamięci, czyli bardzo
    konkurencyjnie względem Insta. W polskiej dystrybucji OIDP kosztował od
    2200 wzwyż. Kilka razy kupowałem różne sprzęty od producenta i udawało
    się zaoszczędzić kilka stówek.

    Chodziło mi o skargi w sprawie przegrzewania się i parowania soczewek od
    środka. Nie wiem co prawda, na ile to jest naprawdę rozpowszechnione.
    Pamiętam dużą nagonkę na forum DPReview i podobnych miejscach na
    obiektyw Panasonika 14-140, która, jak się okazała, dotyczyła wady w
    jednej sztuce.

    > Insta mają bardzo zadowalającą żywotność akumulatorów. Max odpowiada
    > raczej X2, przy czym X2 zapisuje też raw, a Max chyba nie?

    Max RAWów nie ma, ale według mnie przy takich malutkich matrycach
    wystarczy ustawienie kontrastu na minimum, przynajmniej tak miałem w
    kompaktach. Dynamika matrycy o dziwo jest całkiem OK. I akurat robienie
    zdjęć Maxem według mnie mija się z celem, wymaga to bardzo dokładnego
    wypoziomowania lub później bujania się w jakimś programie w rodzaju
    PTGui. Lepiej użyć stop-klatkę, bo w video poziomowanie można zrobić
    automatyczne. Jest minimalnie mniejsza rozdzielczość przy minimalnym
    ogólnym pogorszeniu jakości obrazu. Ale do poważnych panoram 360 to i
    tak się nie bardzo nadaje. Szczerze mówiąc dlatego trochę kusi mnie
    rozdzielczość zdjęć X3, muszę jeszcze pobawić się dostępnymi w sieci
    zdjęciami z niego.

    > Tak z 2x 8k na filmy 360 to byłoby chyba w sam raz. A dzwięk, oba insta
    > też mają czerokanałowy, tylko jak tego słuchasz? Piszesz o brzmieniu,
    > więc chodzi o jakość?

    Słucham na przykład na wielokanałowym zestawie kina domowego. Ale w
    ambisoniku chodzi także o to, że kiedy obracasz obraz wideo VR360, to
    odpowiednio przesuwają się źródła dźwięku. To bardzo fajny efekt, robi
    wrażenie nawet w stereo.

    I na dużym ekranie (mam projektor) wideo 360 świetnie się ogląda. Jeżeli
    chodzi o tzw. immersion, to wrażenie jest większe niż od filmów 3D. To
    samo dotyczy zdjęć 360 vs stereoskopowe. Bo sporo tymi ostatnimi się
    bawiłem.

  • 23. Data: 2023-12-20 11:37:08
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 20.12.2023 06:47, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > odległościach oczywistych zniekształceń nie widzę. A nawet te <2m nie są
    > aż tak BARDZO oczywiste. Tragedią bym tego nie nazwał, ale może mieliśmy

    Przede wszystkim duże poziome przesunięcia między poszczególnymi rzędami
    zdjęć, a górny rząd był zrobiony jakby trochę bardziej szerokokątnym
    obiektywem.

  • 24. Data: 2023-12-20 11:43:48
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 20.12.2023 01:31, Marcin Debowski wrote:

    > DJi podaje 0.5m :)

    Kiedy robi automatyczny powrót, to potrafi chybić home point o jakieś
    dwa-trzy metry. Korzysta tylko z GPS, jest alternatywna aplikacja na
    smartfon do pilota RC-N1 (który bez ekranu), która ponoć wykorzystuje
    obraz z czujników, ale nie sprawdzałem.

    > "2" tego (vison sensor) nie ma i też nie kojarzę żeby głupiał, ale "2"
    > ma raczej proste czujniki odległości. Mam jeszcze Mavic'a 3, ale to
    > trochę za droga zabawka, aby robił takie eksperymenty w domu. Zamknę
    > gdzieś te koty i spróbuję z "2". Może być ciekawie porównać.

    W instrukcji nawet uprzedzają, żeby z tego powodu nie latać za nisko nad
    wodą, czasami na ekranie pojawia się ostrzeżenie o złej widoczności i
    żeby lecieć ostrożnie.

  • 25. Data: 2023-12-21 04:59:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-20, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > GoPro Hero 11 i później 12. I wszyscy twierdzący, jakie gówno jest to GoPro.

    Praktycznie nie oglądam żadnych takich kanałów. Okazjonalnie, jak mam
    coś kupić szukam recenzji, ale aż tak często nie kupuję.

    GoPro jest MZ bdb, choć pozbawienie Hero 12 GPS'a to MZ zdecydowanie
    krok wstecz. I jeszcze głupie tłumaczenie, że zrobili to bo dla
    użytkownika ważniejsza jest żywotnośc akumulatorów. Jakby nie można było
    tej opcji wyłączyć. Dość oczywiste, że postanowili zaoszczędzić. Pytanie
    czy będzie opcja z wbudowanym GPS'em, czy też dojdzie kolejny sprzęt do
    tagowania smartfonem.

    AC od DJI nie interesowałem się dotychczas. Patrzę, że to Action 4 ma
    większy sensor, ale tak pobieżnie przeglądając, nie wiem w czym GoPro
    miałoby być aż tak gorsze.

> [...]
    > konkurencyjnie względem Insta. W polskiej dystrybucji OIDP kosztował od
    > 2200 wzwyż. Kilka razy kupowałem różne sprzęty od producenta i udawało

    Za X2 zapłaciłem ekwiwalent 1500-1800zł 1.5 roku temu. Za x3
    2000-2000zł w lipcu.

    > Chodziło mi o skargi w sprawie przegrzewania się i parowania soczewek od
    > środka. Nie wiem co prawda, na ile to jest naprawdę rozpowszechnione.

    Bez obudowy? Max chyba nie ma zdejmowalnych soczewek/nakładek? One się
    wszystkie mocno grzeją, te Insta też. Z gopro mam zwykle ten problem, że
    jak używam na ciepłym powietrzu a potem wlażę do wody, to faktycznie
    szybko paruje. Ale to nieco inny przypadek bo w obudowie. Hero 10
    (ostatni, który mam) ponoć tak się grzeje, że się sam z przegrzania
    wyłącza, ale jakoś mi się nie wyłącza a używam w tropikach.

    > Pamiętam dużą nagonkę na forum DPReview i podobnych miejscach na
    > obiektyw Panasonika 14-140, która, jak się okazała, dotyczyła wady w
    > jednej sztuce.

    No ja dla odmiany kiedyś ośmieliłem się tam skrytykować TG6 to myślałem,
    że banda fanbojów pożre mnie żywcem.

> [...]
    > tak się nie bardzo nadaje. Szczerze mówiąc dlatego trochę kusi mnie
    > rozdzielczość zdjęć X3, muszę jeszcze pobawić się dostępnymi w sieci

    Nie robiłem tym jeszcze za dużo. Rozdzielczość jest wyraźnie lepsza (12k
    x 6k vs 6k x 3k), ale poza tym MZ do zachwytów daleko. JPGów się
    praktycznie nie daje oglądać - kupa szumów i silnych artefaktów
    wynikające z przesadnej obróbki/kompresji(?). Raw są akceptowalne (mniej
    artefaktów, szumy też odrobinę o dziwo mniejsze). Nie mam do końca
    przekonania czy był to dobry zakup, ale faktem jest, że z tymi z X2 to
    nawet nie ma co próbować najeżdżać na szczegóły.

> [...]
    > chodzi o tzw. immersion, to wrażenie jest większe niż od filmów 3D. To
    > samo dotyczy zdjęć 360 vs stereoskopowe. Bo sporo tymi ostatnimi się

    Muszę spróbować. Dotychczas jarałem się głownie samym aspektem 360.
    Część ludziw też bawią się tym na goglach VR, ale jakoś nie mam parcia
    nawet na sprawdzenie. 3D to przecież nie jest.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2023-12-21 05:16:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-20, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]

    > się zaoszczędzić kilka stówek.

    Za X2 zapłaciłem ekwiwalent 1500-1800zł 1.5 roku temu. Za x3
    2000-2200zł w lipcu.

  • 27. Data: 2023-12-21 07:02:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2023-12-21 08:12:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-20, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Przede wszystkim duże poziome przesunięcia między poszczególnymi rzędami
    > zdjęć, a górny rząd był zrobiony jakby trochę bardziej szerokokątnym
    > obiektywem.

    Coś poszło nie tak z tym postem... Chciałem zapytać czy mini 3 robi
    pełne panoramy? Ma inny gimbal i wycięcie u góry, więc wydaje się
    powinna. Mini 2 ma gimbal wyłącznie poziomy a u góry niestety nawis
    ograniczający widzenie.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2023-12-21 11:36:22
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 21.12.2023 08:12, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > pełne panoramy? Ma inny gimbal i wycięcie u góry, więc wydaje się
    > powinna. Mini 2 ma gimbal wyłącznie poziomy a u góry niestety nawis

    Pełną, ale zauważyłem dziwną rzecz. Kiedy dron sam składa panoramę, jest
    OK, kiedy składam panoramę z "wywołanych" RAW-ów, na górze jest malutkie
    wycięcie. Tu jest przykład:
    https://drive.google.com/drive/folders/1aR0Rupmes1e2
    SQIRq666mAGzlr4a_d-C?usp=sharing

    DJI_0147.jpg - plik złożony w dronie, PANO0001_DxO_p1 Panorama2.jpg -
    plik złożony w PTGui.

  • 30. Data: 2023-12-21 11:55:54
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 21.12.2023 05:16, Marcin Debowski wrote:

    > AC od DJI nie interesowałem się dotychczas. Patrzę, że to Action 4 ma
    > większy sensor, ale tak pobieżnie przeglądając, nie wiem w czym GoPro
    > miałoby być aż tak gorsze.

    Te przykłady, które widziałem - przy słabym oświetlenie nieco lepiej,
    ale nadal kiepsko.

    > Bez obudowy? Max chyba nie ma zdejmowalnych soczewek/nakładek?

    Niekoniecznie pod wodą, po prostu w warunkach większej wilgotności. Max
    nie ma zdejmowalnych soczewek, ale pod wodą jest bezużyteczny - obraz
    jest nieostry, co ponoć jest związane z wypukłością przednich soczewek.
    Są ochronne plastikowe kopułki, ale trochę przepuszczają wodę, a ponadto
    powodują duże zniekształcenia geometryczne nie pozwalające na sklejenie
    panoramy. Pod wodą dobrze działa tylko horrendalnie drogi third party
    boks w postaci dużej kuli. Na razie stwierdziłem, że nie stać mnie na niego.

    > No ja dla odmiany kiedyś ośmieliłem się tam skrytykować TG6 to myślałem,
    > że banda fanbojów pożre mnie żywcem.

    Mój syn ma TG6, bawiłem się nim i mam bardzo mieszane uczucia.
    Teoretycznie jest to kamera idealna do niektórych moich zastosowań, w
    praktyce jakość obrazu nie powala. W odróżnieniu od tamtego Panasonika
    14-140, który mam od lat i bardzo go lubię.

> [...]
    > przekonania czy był to dobry zakup, ale faktem jest, że z tymi z X2 to
    > nawet nie ma co próbować najeżdżać na szczegóły.

    Jest to trochę zniechęcające...

    > Muszę spróbować. Dotychczas jarałem się głownie samym aspektem 360.
    > Część ludziw też bawią się tym na goglach VR, ale jakoś nie mam parcia
    > nawet na sprawdzenie. 3D to przecież nie jest.

    Ma Oculus Quest 2, generalnie to duże rozczarowanie. Z jednej strony tam
    jest ten VR360, kręcisz głową we wszystkie strony i anbisonic też
    działa, aczkolwiek czasami z zauważalnym opóźnieniem. Z drugiej strony,
    rozdzielczość dla VR360 jest stanowczo za niska - zarówno panoram, jak i
    w mniejszym stopniu matryc. Video VR360 może być praktycznie tylko z
    nieruchomej kamery, z poruszającej się natychmiast powoduje chorobę
    lokomocyjną. Próbowałem robić spacery - na goglach bardzo ciężko to się
    ogląda. Lepiej po prostu mieć duży ekran i obracać obraz kiedy się chce.
    Z 3D jest lepiej, ale nie ma specjalnie czym przygotowywać materiał
    (sporo w tym grzebałem i na razie odpuściłem).