  • 11. Data: 2023-12-17 08:31:45
    Temat: Re: Czy ktos z Was używa aparatu 360°?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-17, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    chodzisz po np. cudzym mieszkaniu wcześniej odpowiednio
    inną to aparaty ruchome (np. Matterport) lub aparaty na

    ^^

    > Nie bardzo rozumiem.
    > To nie są zdjęcia 360° tylko szerokokątne.
    > Nie widzą tam możliwości oglądania pełnej panoramy.

    Podkreśliłem powyżej odpowieni fragment.

    > Ale może się mylę, może trzeba użyć specjalnego programu, aby w takim
    > filmie dowolnie się rozglądać na wszystkie strony.

    Byłą mowa jak zrobić zdjęcia, żeby nie był widoczny statyw.
    Dla pełnego 360 kija też nie będzie widać.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2023-12-17 17:08:53
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    am,
    > które zwykle używane są z kijem, kija na ujęciach nie ma. Kij jest
    > firmowy, czyli pewnie zparametryzowany. Nawet nazwali to to invisible
    > stick. Nie wiem jak by było z obcymi kijami czy statywami.

    Nie wiem, jak w Insta360, w Gopro Max niewidzialny jest dowolny kijek,
    jeżeli jest zamontowany prostopadle do kamerki.

  • 13. Data: 2023-12-17 17:24:24
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Masz na myśli np. takie coś?:
    >
    > https://www.ai360.pl/panoramy/491,4174.html
    >
    > Ciekawie, jak wycięli statyw.

    Zdjęciem w dół przy przesuniętym statywie?

    Można jeszcze robić panoramy dronem (np. DJI Mini 3 Pro ma taki
    automatyczny tryb i robi 35 zdjęć wokół siebie), ale w pomieszczeniach
    będą błędy przy składaniu, bo dron obraca się wokół własnego środka, a
    nie przedniego punktu nodalnego obiektywu, czy jak on się nazywa.

    http://kozarzewski.org/var/pano/pannellum/DJI01.html

  • 14. Data: 2023-12-17 23:03:54
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Jeśli masz jedno zdjęcie to wystarczy przeglądarka zdjęć sferycznych w rodzaju
    firmowych apek jak Ricoh Theta czy Ricoh360, gdy masz
    więcej zdjęć z jednej sesji to zbierzesz je do kupy programikiem Ricoh Tour
    (darmowym).
    Zdjęcie sferyczne to łapiesz klikiem myszy i rozglądasz się w którą stronę chcesz,
    lewo prawo góra dół.
    Spacer to zestaw zdjęć jakoś pogrupowanych, np. chodzisz po pałacu ale z
    pomieszczenia do pomieszczenia drzwiami, a nie przez ściany
    ;-).

    -----

  • 15. Data: 2023-12-19 02:46:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-17, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > będą błędy przy składaniu, bo dron obraca się wokół własnego środka, a
    > nie przedniego punktu nodalnego obiektywu, czy jak on się nazywa.

    Nie wiem jak to jest z tymi punktami nodalnymi, ale MZ zwyczajnie przy
    dużej bliskości obiektów są, raz większe błędy wynikające ze stabilności
    relatywnej drona, dwa, konieczność korekcji większych błędów
    wynikających z perspektywy (zniekształceń optyki), trzy problemy z
    absolutną stabilizacją pozycji drona, która zdaje się idzie głownie po
    gps'ie. W sumie mógłbym spróbować w mieszkaniu, bo mam Mini 2, ale z
    dwoma kotami trochę się boję :)

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2023-12-19 03:01:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-17, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:
    > am,
    >
    > Nie wiem, jak w Insta360, w Gopro Max niewidzialny jest dowolny kijek,
    > jeżeli jest zamontowany prostopadle do kamerki.

    Czy "Max" był zawsze 360? Kojarzę maxy w ofercie ale nie wiem dlaczego
    nie kojarzę, że to 360...
    Widzę, że jest od 2019, czyli niestety zainteresowanie jakby słabe.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2023-12-19 10:19:48
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 19.12.2023 03:01, Marcin Debowski wrote:

    > Czy "Max" był zawsze 360? Kojarzę maxy w ofercie ale nie wiem dlaczego
    > nie kojarzę, że to 360...
    > Widzę, że jest od 2019, czyli niestety zainteresowanie jakby słabe.

    Max od zawsze był 360. Zainteresowanie VR360 jest generalnie dość
    niszowe, a GoPro wyraźnie nie traktuje go jako priorytet i nie prowadzi
    tak agresywnej kampanii w mediach jak Insta360. Podobnie przygotowują
    nowszy model. Ale pod względem sprzętowym ponoć Max jest lepszy, nie
    miałem z nim nigdy żadnych problemów. Jedyna wtopa, i to duża, że
    nagrywa czterokanałowy dźwięk ambisonic, ale soft nie pozwala z nim
    pracować. Można go wyciągnąć przy pomocy ffmpega, ale jest to, zwłaszcza
    późniejsza edycja, bardzo upierdliwe. A szkoda, bo ambisonic brzmi
    naprawdę zacznie. I 5,6K to trochę za mało, 8K byłoby lepiej.

  • 18. Data: 2023-12-19 10:28:32
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 19.12.2023 02:46, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > absolutną stabilizacją pozycji drona, która zdaje się idzie głownie po
    > gps'ie. W sumie mógłbym spróbować w mieszkaniu, bo mam Mini 2, ale z

    Wczoraj spróbowałem z Mini 3 Pro - wcześniej zakładałem, że nie warto
    nawet próbować i miałem rację. Na oko dron wahał się jakieś 2-3 cm na
    boki - on ma stabilizację nie na podstawie GPS-a, bo to byłoby kilka
    metrów i nie działałoby w pomieszczeniach, a na podstawie obrazu z
    czujników. Zresztą widać wyraźnie jak głupieje nad powierzchnią, gdzie
    nie może wyłapać punktów orientacyjnych. Zestawienie zdjęć to była
    tragedia, przym czy rzeczywiście główny problem nie był punkt nodalny
    (daje to bardzo charakterystyczne błędy), a raczej te wahania pozycji
    drona. Zniekształcenia optyki akurat mogą być korygowalnie. Robiłem
    panoramy z użyciem circle fish-eye i przy dokładnym ustawieniu aparatu
    panoramy wychodziły bez zarzutu.

  • 19. Data: 2023-12-20 01:13:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-19, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Max od zawsze był 360. Zainteresowanie VR360 jest generalnie dość
    > niszowe, a GoPro wyraźnie nie traktuje go jako priorytet i nie prowadzi
    > tak agresywnej kampanii w mediach jak Insta360. Podobnie przygotowują

    Usrawienia przeglądarek sprawiają, że nie widzę żadnych kampanii, a
    pierwsze Insta360 (X2) kupiłem bo było dużo tańsze od wszystkich Thet i
    miało zachęcające, niemarketingowe recenzje. Max mi się w ogóle jakoś
    nie pojawił co oznacza, że albo miał ceny na poziomie wymienionych Thet
    (lub wyższe), albo nie był sprzedażowo obecny w moim grajdole.

    > nowszy model. Ale pod względem sprzętowym ponoć Max jest lepszy, nie

    Insta X3 kupiłem bo mi przestało przy zdjęciach wystarczać 18Mpx. Max ma
    podobnie jak X2 (X3 ma 72Mpx). Dla filmów wszystkie 3 mają te 18Mpx. Oba
    Insta mają bardzo zadowalającą żywotność akumulatorów. Max odpowiada
    raczej X2, przy czym X2 zapisuje też raw, a Max chyba nie? Wizualnie
    jakość zdjęć wydaje się zbliżona, z poprawką na wymienione "raw".
    Generalnie trudno znaleźć jakieś rzetelne recenzje (recenzują głównie
    tiktokowcy i rozmaici "influencerzy") porównujące Max'a z X2/X3 ale po
    samej specyfikacji to raczej sprzętowej supremacji Max'a nawet nad X2
    nie widzę (a jak już to X2 nad Maxem).

    Mam duży sentyment do Gopro, używam od lat kolejne generacje Hero, stąd
    moje lekkie zdziwienie, jak 360 tego Maxa mogłem przeoczyć.

> [...]
    > późniejsza edycja, bardzo upierdliwe. A szkoda, bo ambisonic brzmi
    > naprawdę zacznie. I 5,6K to trochę za mało, 8K byłoby lepiej.

    Tak z 2x 8k na filmy 360 to byłoby chyba w sam raz. A dzwięk, oba insta
    też mają czerokanałowy, tylko jak tego słuchasz? Piszesz o brzmieniu,
    więc chodzi o jakość?

    Z wad Insta mogę wymienić poważne kłopoty z oprogramowanie do
    podstawowej komunikacji z telefonem. Nie dość, że wymyślili sobie, że
    tylko wifi 5GHz (a dla mnie telefon to telefon, w związku z czym kupuję
    raczej z niskich półek) to jeszcze działało to z dość wąską pulą
    telefonów.

    Nie interesowałem się za bardzo dźwiękiem, tak, że nie wiem, czy nie
    występuje tam, przy edycji, jakaś masakra piłą łańcuchową.
    Oprogramowanie "desktopowe" jest MZ akceptowalne, ale nie mam tu za
    dużych oczekiwań, wiedząc jaki jest marketingowy "target" tego sprzętu.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2023-12-20 01:31:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-19, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:
    > Wczoraj spróbowałem z Mini 3 Pro - wcześniej zakładałem, że nie warto
    > nawet próbować i miałem rację. Na oko dron wahał się jakieś 2-3 cm na
    > boki - on ma stabilizację nie na podstawie GPS-a, bo to byłoby kilka

    DJi podaje 0.5m :)

> [...]
    > drona. Zniekształcenia optyki akurat mogą być korygowalnie. Robiłem
    > panoramy z użyciem circle fish-eye i przy dokładnym ustawieniu aparatu

    "2" tego (vison sensor) nie ma i też nie kojarzę żeby głupiał, ale "2"
    ma raczej proste czujniki odległości. Mam jeszcze Mavic'a 3, ale to
    trochę za droga zabawka, aby robił takie eksperymenty w domu. Zamknę
    gdzieś te koty i spróbuję z "2". Może być ciekawie porównać.

    --
    Marcin