    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Date: Tue, 12 Dec 2023 18:12:49 +0100
    <0...@g...com>
    <ul2ati$pta$1$michalj@news.chmurka.net>
    <e...@g...com>
    <ul6ke2$v0k$2$michalj@news.chmurka.net>
    <ul7k6s$fpj$1$nadir@news.chmurka.net>
    <fsbwtsr2azax$.11ujxgevup47p.dlg@40tude.net>
    <ul9rct$bo2$1$nadir@news.chmurka.net>
    <lqb26k55jr28$.1rw8j4a2paoaa.dlg@40tude.net>

    W dniu 12.12.2023 o 16:40, J.F pisze:

    > A teraz ONU sie nie liczy? :-)

    Nigdy się nie liczyło. Koncentrator to element konkretnego modelu
    centrali i bez niej nie funkcjonuje, abonenci do niego podłączeni są
    częścią tej centrali.
    ONU to takie uniwersalne urządzenie, w sumie nawet nie musi być
    podłączone światłowodem, a w nim masz różne rodzaje płyt/zakończeń,
    które mogą służyć do świadczenie różnych usług; POTS, ISDN, xDSL, Frame
    Relay, FTTH, i co tam siebie operator wymyśli.
    Abonent, czy to komutowany czy VoIP-owy, podłączony przez ONU i tak musi
    być podpięty pod jakąś centralę, może ona być i na drugim kontynencie.

    > Zakładam jakis blok. Elektronika coraz mniejsza, to moze taki
    > 30-portowy się zmiesci do nieduzej szafki pod sufitem w piwnicy.

    Elektronika coraz mniejsza, ale przełącznica miedziana czy optyczna taka
    sama jak 20-30 lat temu. Do tego trzeba doprowadzić zasilanie, no i
    przydałby się jakiś akumulator, żeby działało to przez chociaż kilka
    godzin jak jebnie prąd. I już masz kawał szafy.

    > A te późniejsze cyfrowe?

    No były sporo mniejsze i lżejsze, ale nikt specjalnie pod nie nowych
    budynków nie stawiał. Dodatkowo wymagały mniejszej obsługi, to się
    budynki zaczęły robić za duże.

    > Ale tez przybyło klientów i to znacznie.

    To się dostawiało tylko nowe/większe przełącznice, i to w zasadzie tylko
    te pomieszczenia trzymają jeszcze Orange przy starych budynkach.

    > A potem ubyło ...

    Jak się dało, to uciekało się w mniejsze obiekty.

    > Jakos tak, ale przy okazji - dawniej w kazdym budynku centrala, a
    > niedawno to jedna centrala mogła miec chyba ze 100k numerów, i w
    > zasadzie jedna na miasto wystarczy.

    Nie było w Polsce centrali na 100k numerów, i dobrze. Międzynarodowe
    miały pojemność podchodzące pod taką ilość łączy, ale to inna bajka.
    AT&T/Lucent chwaliło się że ich 5ESS może mieć pojemność nawet 300k
    numerów lub łączy, ale z tego co wiem nigdy taka centrala nie powstała.

    > Oczywiscie musi byc odpowiednio rozproszona, no i tu problem,
    > bo stare kable prowadzą do tych budynków ... i tam jakis koncentrator
    > postawic? To sie nadal liczy za centralę :-)

    Tak bardzo często robiono, jak gdzieś stał jakiś Strowger czy
    Pentaconta, to w ich miejsce stawiano koncentrator wyniesiony jakieś
    centrali elektronicznej lub cyfrowej.

    > Czy juz wczesniej było podzielone na małe koncentratory w terenowych
    > szafkach?

    Koncentratory to nie w pojedynczych szafkach, raczej samodzielny
    kontener lub wynajęte/wydzierżawione pomieszczenie. Taki koncentrator to
    często zajmował 2-3 szafy, do tego potrzebna jest przełącznica na
    odpowiednią ilość abonentów oraz zasilanie gwarantowane z akumulatorami.
    To już wymaga miejsca.

    > Ale teraz, gdy sporo linii zostało zlikwidowanych, a sporo zmigrowało
    > na VoIP/Funbox, to chyba jeszcze inaczej - bo jest masa drutów i
    > niewykorzystanych.
    > Wyciągnac kable, sprzedać na złom, a w kanalizacje wprowadzic
    > swiatłowody?

    Dokładnie tak się teraz robi, i jak jebnie prąd to łączności nie ma.

    > Dawniej tez były przeciez szafy, z duzą ilością łączówek na druty.

    Ale szafa kablowa to inne "urządzenie", tam się łączą/krzyżują różne
    kable i często w tych miejscach montuje się te różne ONU. Tylko, że
    szafa kablowa nie wymaga zasilania, a ONU już tak, po światłowodzie
    jeszcze nie umiemy takich cudów robić.

    > Tylko pamietam, ze gdzies w tym rejonie pojawił sie kiedys kontener,
    > i zaczęli telefonizować osiedla. To gdzies lata 80-te były.
    > Co w kontenerze to nie wiem, ale zakładam ze jakis koncentrator.
    >
    > No i musiał miec kanalizacje w pobliżu :-)

    Albo stawia się te wszystkie urządzenie w pobliżu zgrupowania dużej
    ilości kabli, albo się te kable ciągnie do urządzeń. Tu cały czas chodzi
    o ekonomię.
    > Ale tu nie ma świateł w pobliżu.

    No i skoro nie ma też przejazdu kolejowego może to być jakieś urządzenie
    telekomunikacyjne.

    > Albo to inni biorą szafy robione dla telefonii :-)
    > Taka automatyka pewnie pasuja do telefonicznej,
    > ale juz np energetycy mogli miec własne pomysły.

    W środku to najczęściej przypomina szafy rack, z tym ze chyba są ciut
    większe szerokości półek.