    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Date: Thu, 14 Dec 2023 20:05:42 +0100
    <0...@g...com>
    <ul2ati$pta$1$michalj@news.chmurka.net>
    <e...@g...com>
    <ul6ke2$v0k$2$michalj@news.chmurka.net>
    <ul7k6s$fpj$1$nadir@news.chmurka.net>
    <fsbwtsr2azax$.11ujxgevup47p.dlg@40tude.net>
    <ul9rct$bo2$1$nadir@news.chmurka.net>
    <lqb26k55jr28$.1rw8j4a2paoaa.dlg@40tude.net>
    <ula3t9$si1$2$nadir@news.chmurka.net>
    <1umpqrphoisih$.p3kahj3hazin.dlg@40tude.net>
    <uld5v7$mdn$2$nadir@news.chmurka.net>

    On Wed, 13 Dec 2023 22:06:25 +0100, nadir wrote:

    > No ale co ja poradzę, że stawiano te ONU a światłowodu nie było, bo
    > dopiero w planach, ale były za to kable miedziane, to się podłączało po
    > 2-3 HDSL-ach i już telefony działały. A potem jak dociągnięto światło,
    > ruszały inne usługi.

    > Nie, centrala nie jest potrzebna do działania ONU i ONU nie jest
    > potrzebne do działania centrali, to są niezależne byty. ONU czy SRDA to
    > jest po prostu uniwersalna platforma dostępu abonenckiego, a abonent
    > niekoniecznie musi mieć/chcieć telefon.

    Ale telefon wymaga "centrali", bo jak na niego lub z niego zadzwonić ?

    > Teraz pewnie tak, ale te 20-25 lat temu to były konwencjonalne centrale.

    Ale juz ONU?

    > A gniazda w switch-ach teraz są mniejsze? Elektronika w switchu-u może
    > mieć wielkość paczki fajek, ale nadal RJ-45 króluje.

    Telefon nie wymaga RJ45.
    Ale 19" miesci chyba ze 48 RJ45, w dwóch rzędach.

    > To zależy od wykonania, w jednym się zmieści w innym nie. Ale ponieważ
    > żyły miedziane i włókna optyczne mają jakieś tam grubości, zakończone są
    > jakimiś gniazdami/wtykami, to trzeba to wszystko gdzieś pomieścić.

    Włokna optyczne są bardzo cienkie, tylko otuliny grube :-)

    > Z Twojego punktu widzenia to nie wiem, bo może budynek i/lub centrala
    > nie istnieje, może zmienił się przebieg kabli i podłączony jesteś
    > światłowodem do sąsiedniego miasta. To już pytanie do zuchów od kabli.

    Koniec kabla jednak istnieje po staremu. Mieliby jakies ambitne prace
    robic gdzies w sieci?

    > Jak miałeś w budynku wszystkie pomieszczenia obłożone urządzeniami i
    > powiedzmy 50 osób obsługi, teraz ma 2-3 małe pomieszczenia a obsługa
    > przyjeżdża 2-3 w tygodniu na 2-3 godziny, to po co ponosić koszty
    > utrzymania jakiegoś molocha?

    No ale własnie jakie koszta?

    > Tego to nie wiem.

    A ja wiem, bo im raz pieprznęło, w całej Polsce przestało działać
    i sie wtedy wydało, ze "centralę" to mają jedną.

    > Nie bardzo rozumiem o co pytasz.

    Lata 90-te - stare centrale dosc duże i na wiele numerów - 10 tys?
    A nowa elektroniczna centrala wtedy - czy 10 tys to nie było w sam
    raz?
    I IMHO aż się prosi w budynku centrali zamontować nową elektroniczną
    centrale ...

    > Nie mam wiedzy ze wszystkich miast w Polsce, jedynie obszar gdzie sam
    > pracowałem, dokładnie lubuskie. Natomiast o Poznaniu co nieco więcej
    > wiedziałem, bo mieszkałem tam i miałem znajomości, z tym że teraz to już
    > i pamięć zawodzi, i kontakt z tymi osobami się urwał.
    > Ale z tego co pamiętam, to Poznań miał kilka central obsługujących
    > poszczególne dzielnice. Ze względu na Teletre i współpracę z Alcatelem,
    > to było chyba pierwsze miasto w Polsce w którym w latach 70'-80'
    > zmieniano centrale mechaniczne na elektroniczne E10A, a potem już w

    Te E10A to takie elektroniczno-elektromechaniczne.

    > latach 90' na E10B i 1000E10. Dodatkowo w Poznaniu funkcjonowała
    > centrala międzynarodowa 5ESS, możliwe, że ta sama albo któraś z E10B
    > była też centralą międzymiastową i tranzytową, ale tego to już nie
    > jestem pewien.

    Ja tylko pamietam, jak gdzies w latach 90-tych sie zdziwilem, bo
    połaczenie z Wrocławia do Kłodzka było łączone błyskawicznie.

    > E10 to ja okazjonalnie widywałem i nawet nie wiedziałem o tych małych
    > koncentratorach na 60 abonentów. Natomiast te większe, nie pamiętam już
    > czy na 500 czy 1000 to kojarzę.

    > Czego się nie robi?

    że sie je przełącza na jakies ONU czy koncentratory ONU, bez
    awaryjnego zasilania ...

    > Zasilanie urządzeń, to normalnie 230/400V od energetyki.

    Ale trzeba doprowadzic, licznik może założyc ...

    > To tylko jakieś małe PCM-y czy HDSL-e dało się zasilić zdalnie po
    > liniach telefonicznych.

    A jak w starej szafie były tylko łączówki, to zasilania nie trzeba
    było ...

    > No były, ale załóżmy, że do jakiejś wioski szedł kabel 10-cio parowy,
    > można po tym podłączyć 10 abonentów POTS/ISDN lub po jakichś PCM-ach
    > 20-30 abonentów tylko POTS.

    Wioski to nie wiem - tam mogło być, ze szła 1 para lub 2, lub wcale
    A w miastach jednak kable do centrali szły.

> [...]
    > 1. ciągniesz kolejny miedziany kabel magistralny 100par, do tego 100
    > kabli 2 parowych po sieci rozdzielczej i masz możliwość podłączenia
    > kolejnych 100 POTS/ISDN
    > 2. ciągniesz światłowód pod ONU, do tego 100 kabli 2 parowych po sieci
    > rozdzielczej lub od razu światłowód do każdej chałupy i masz możliwość
    > podłączenia kolejnych 100 POTS/ISDN oraz internetu, na przykład xDSL lub
    > światło
    > 3. na istniejącym 10-cio parowym kablu po 2-3 HDSL-ach uruchamiasz ONU,
    > do tego 100 kabli 2 parowych po sieci rozdzielczej i masz możliwość

    Albo stawiałes koncentrator wyniesiony, taki np na 60 linii :-)

    > W zależności kasy i czasu, który masz, wybierasz któryś z trzech
    > powyższych wariantów.

    Wariant jest taki, ze telefony w bloku były za PRL, i są nadal.
    Tzn wiekszosci juz nie ma, ale troche przetrwało.
    I myslisz, ze gdzies po drodze szafy stawiano i je przepinano?

    Hm, reflektometr jakis skombinować ?

    Map ci u mnie dostatek
    https://geoportal.wroclaw.pl/

    Ale tej interesującej chyba nie ma.