  • Data: 2021-06-01 00:19:28
    Temat: Re: DCF77 - to jeszcze działa?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    mk wrote:

    > będzie poddawana tylko jedna sekunda, czy może znacznie dłuższy odcinek
    > czasu?

    Znacznie dłuższy. Kod powtarza się w cyklu dobowym, szkoda nie
    skorzystać. Przecież to nie musi być korelacja obliczana na tych samych
    superdokładnych danych, znakomicie sprawdzą się techniki multi-interval.
    Cykl sekundowy korelujemy tak, minutowy siak, dobowy jeszcze inaczej.
    Taki wynalazek się poprawnie zsynchronizuje nawet przy zupełnym braku
    pełnych ramek. Trochę sobie dosynchronizuje z jednej, trochę z drugiej,
    a pamięć jest tania, można grube dni w niej trzymać. W DCF (i GPS)
    dokładnie wiadomo, czego szukamy.

    No właśnie: czy w ogóle korelacja, a może jakaś inna miara
    > statystycznej odległości sygnału od wzorca?...

    Korelacę się dobrze liczy za pomocą FFT, trochę szkoda czasu na
    wymyślanie koła.

    > Może się okazać, że
    > skończymy bawiąc się jakimiś sieciami neuronowymi czy innymi metodami
    > sztucznej inteligencji. :-)

    Jeśli przestaniemy używać marketingowego terminu "sztuczna inteligencja"
    i wrócimy do poprawniejszej "statystyka obliczeniowa", to element
    magiczny znika i zostaje sama porządna matma. :-)

    > Z drugiej strony za max. kilkadziesiąt zł mamy gotowca w postaci
    > odbiornika GPS, który oferuje o co najmniej rząd wielkości lepszą
    > precyzję... a za parę zł więcej kilka rzędów lepszą...

    Ale nie działa w budynku, a DCF działa. Nie zawsze się da wystawić
    antenkę za okno.

    > Zatem, być może dla kogoś, zabawa w zaawansowany odbiór DCF okaże się
    > wprawką dla bardziej ambitnych projektów... Polecam! :-)

    Ja również. Lekturę proponuję zacząć tu:

    https://doc.xdevs.com/doc/_Materials/Receiver_archit
    ectures_for_DCF77_WWVB_MSF_JJY_time_frequency_signal
    s_ENGELER_IEEE.pdf

    Pozdrawiam, Piotr