  • 1. Data: 2021-03-28 01:22:52
    Temat: DCF77 - to jeszcze działa?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wróciłem do jednego ze swoich starych projektów - zegara
    mikroprocesorowego na elementach retro (m.in. WDC65C02, MC6860, M6242B).
    Zegar jako taki działa, teraz chciałem dodać ostatnią funkcjonalność -
    synchronizację czasu pod DCF77, wykorzystując współczesny moduł
    zakupiony parę lat temu w Kamami.

    https://kamami.pl/wycofane-z-oferty/565261-odbiornik
    -sygnalu-dcf77-mas6180-z-antena-ferrytowa-wersja-v2.
    html

    Od strony sprzętowej pomiar długości impulsów jest zrealizowany na
    MC6840 - na wejście jednego z liczników co 25 ms podawany jest sygnał
    zegarowy. Licznik ten jest skonfigurowany w trybie pomiaru długości
    impulsu na wejściu "gate". Tak więc jeśli linia podłączona do wejścia
    gate zostanie sprowadzona do stanu niskiego i potem wróci do wysokiego,
    zostanie wygenerowane przerwanie w którym uzyskam informację o tym,
    przez ile 25ms impulsów wejście było w stanie niskim. Do wejścia "gate"
    oczywiście podłączony jest odbiornik DCF.

    Wszystko z osobna zdaje się działać. Licznik generuje przerwania,
    informacja o długości impulsu jest odczytywana. Stan wyjścia modułu
    odbiornika DCF77 zmienia się chociażby pod wpływem zakłóceń (zasilacze
    impulsowe, komputery). Sporo "śmieci" potrafi wygenerować też samo
    podłączenie zegara przez RS232 do komputera - wtedy na linii DCF77
    pojawia się sporo krótkich, losowych impulsów.

    Problem polega na tym, że jeśli zapewnię układowi w miarę spokojne
    warunki (brak pracujących komputerów i zasilaczy w bezpośrednim pobliżu)
    to nie odbiera on absolutnie niczego. Linia pozostaje martwa - nawet
    późną nocą nie pojawiają się na niej ramki DCF77.

    Ktoś mógłby potwierdzić, czy ten nadajnik jeszcze działa? Nie mogę
    znaleźć w Internecie żadnej informacji o jego wyłączeniu.

    BTW byłem też zmuszony przedłużyć połączenie modułu odbiornika z antenką
    ferrytową za pomocą dwóch przewodów miedzianych w izolacji, bo
    oryginalne wyprowadzenia były zbyt krótkie i zbyt delikatne. Przy tych
    częstotliwościach jest chyba jednak dodatkowe 10 cm przewodów nie
    powinno rozstroić anteny ferrytowej...

    Ktoś ma jakiś pomysł co do przyczyny takiego zachowania układu?

  • 2. Data: 2021-03-28 04:37:14
    Temat: Re: DCF77 - to jeszcze działa?
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 28/03/2021 o 01:22, Atlantis pisze:
    > Ktoś mógłby potwierdzić, czy ten nadajnik jeszcze działa? Nie mogę
    > znaleźć w Internecie żadnej informacji o jego wyłączeniu.

    Działa, dziś mój zegar się zsynchronizował i przeszedł na czas letni.

    Możesz sprawdzić samodzielnie korzystając z odbiornika sdr online:
    http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
    Ustawiasz modulację CW i wpisujesz częstotliwość 77.5 kHz.

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2021-03-28 09:28:17
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:605fcc5c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    user Atlantis pisze tak:

    > Ktoś mógłby potwierdzić, czy ten nadajnik jeszcze działa? Nie mogę
    > znaleźć w Internecie żadnej informacji o jego wyłączeniu.

    W Londynie w domu z cegły nie działa. Okna na zachód.
    Trzeba postawić na parapecie żeby załapał.
    Budzik Auriol z Lidla.

    https://ibb.co/xS9J5P5

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 4. Data: 2021-03-28 10:03:57
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-03-28 o 01:22, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Ktoś mógłby potwierdzić, czy ten nadajnik jeszcze działa? Nie mogę
    > znaleźć w Internecie żadnej informacji o jego wyłączeniu.
    Działa, szybko chyba go nie wyłączą.

> [...]
    > powinno rozstroić anteny ferrytowej...
    >
    > Ktoś ma jakiś pomysł co do przyczyny takiego zachowania układu?
    A jednak rozstroiłeś, trzeba dostroić, zrobić dokładny generator na np
    procku z cewką i dostroić moduł, poza tym nie wiem gdzie mieszkasz ale
    antena musi być ustawiona dokładnie np Bielska-Białej na zachód tzn po
    długości ma tworzyć kąt prosty z zachodem i być daleko od wszelkiej
    nowej elektroniki która sieje niemiłosiernie.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2021-03-28 11:06:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.03.2021 10:03, Janusz wrote:

> [...]
    > długości ma tworzyć kąt prosty z zachodem i być daleko od wszelkiej
    > nowej elektroniki która sieje niemiłosiernie.

    Ok, dzisiaj nad ranem udało mi się coś odebrać. Chyba faktycznie
    współczesna elektronika była za blisko, bo zaczęło działać po
    wyniesieniu nieużywanego pokoju. Do wyjścia modułu DCF77 podłączyłem
    bramkę MOSFET-a sterującego LED-em i faktycznie miganie było zgodne z
    tym, jak powinien wyglądać właściwy sygnał.
    Podejrzewam, że poprzednio n wejściu nie było niczego, bo moduł
    interpretował ciągłe zakłócenia jako niemodulowaną nośną.

    Niestety, pomimo dłuższego oczekiwania zegar się nie zsynchronizował.
    Dopiero po ponownym przyjrzeniu się diodzie doszło do mnie co może być
    nie tak. W błąd wprowadził mnie ten artykuł:

    https://hackaday.io/project/1353-connect-to-an-atomi
    c-clock-in-space-gps-dcf77/details

    A konkretnie ten wykres:

    https://cdn.hackaday.io/images/8208561403709223973.j
    pg

    Widać na nim, że początek kolejnej ramki jest oznaczany stanem niskim
    przez sekundę, podobnie jak stan niski przez 100 ms oznacza 0 a prze 200
    ms 1. Wikipedia podaje jednak, że nowa ramka jest oznaczana brakiem
    redukcji poziomu sygnału przez jedną sekundę.
    MC6840 potrafi tylko mierzyć długość impulsów w stanie niskim. Chyba
    najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie więc zanegowanie sygnału i
    mierzenie przerw między impulsami na zasadzie:
    1) 975-2100 ms - nowa ramka
    2) 875-925 ms - zero
    3) 775-825 ms - jedynka

    Jest jakiś błąd w tym rozumowaniu?

  • 6. Data: 2021-03-28 11:12:24
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-03-28 o 01:22, Atlantis pisze:

    > Ktoś mógłby potwierdzić, czy ten nadajnik jeszcze działa? Nie mogę
    > znaleźć w Internecie żadnej informacji o jego wyłączeniu.

    Działa, wszystko co mam na DCF77 ładnie rano wstałem i było przestawione.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2021-03-28 11:26:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.03.2021 11:06, Atlantis wrote:

    > 1) 975-2100 ms - nowa ramka
    > 2) 875-925 ms - zero
    > 3) 775-825 ms - jedynka
    >
    > Jest jakiś błąd w tym rozumowaniu?

    No i mogę sobie sam odpowiedzieć - takie podejście skomplikuje odczyt
    bitu 58 (bit parzystości) bo przerwa po nim zleje się brakiem impulsu
    oznaczającym początek kolejnej ramki.

    Hmm... Czy lepszym pomysłem będzie mierzenie czasu jaki upłynął pomiędzy
    kolejnymi przerwaniami od pomiaru długości impulsu? Wtedy wiedziałbym,
    że jeśli od poprzedniego impulsu minęło więcej niż 975ms, to zgłaszana
    wartość jest pierwszym bitem nowej ramki.

  • 8. Data: 2021-03-29 18:36:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Ktoś mógłby potwierdzić, czy ten nadajnik jeszcze działa? Nie mogę
    >znaleźć w Internecie żadnej informacji o jego wyłączeniu.

    Dziala.
    Wczoraj mi sie zegar zaktualizowal, ale na poczatek ustawil sie na
    stary czas.

    Wroclaw, blok w wielkiej plycie, ocieplony ...

> [...]
    >nie powinno rozstroić anteny ferrytowej...

    >Ktoś ma jakiś pomysł co do przyczyny takiego zachowania układu?

    Inny zegarek od paru lat przestal lapac ... ale to chyba wina zegarka.

    J.

  • 9. Data: 2021-03-29 18:51:09
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:60620207$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    user J.F. pisze tak:

    > Dziala.
    > Wczoraj mi sie zegar zaktualizowal, ale na poczatek ustawil sie na
    > stary czas.

    Lubię obserwować ja on to robi bo zamiata dużą wskazówką.

  • 10. Data: 2021-03-29 19:46:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-03-29 o 18:36, J.F. pisze:

    > Inny zegarek od paru lat przestal lapac ... ale to chyba wina zegarka.

    Miałem już wyrzucić do elektrośmieci pewien zegarek, który ogłuchł był
    na sygnał DCF całkowicie, ale dałem mu szansę w postaci *nowych
    baterii*. I zadziałało.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza