    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 21 Feb 2014 04:41:49 -0800 (PST)
    Subject: Re: David West: OOP is Dead
    From: g...@g...com

    W dniu czwartek, 20 lutego 2014 22:39:38 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

    > Hm... papier Szyperskiego to "makulatora"?... Ten akurat jest dosyc
    > czesto cytowany w kontekscie dyskusji o tym ze hermetyzacja i
    > obiektowosc to zupelnie niezalezne koncepcje. Proponuje jednak
    > przeczytac

    Po pierwsze, nigdy nie twierdzilem, ze hermetyzacja i obiektowosc
    to sa koncepcje, ktore w jakis sposob od siebie zaleza. Twierdzilem
    raczej (gwoli scislosci), ze hermetyzacja jest w jakims sensie
    skladnikiem pewnej idei, ktora wiele osob nazywa "programowaniem
    zorientowanym obiektowo". Pan zas w swojej postawie przypomina
    angielskiego turyste, ktory bedac w USA zwraca wszystkim uwage,
    ze na apteke nie powinno sie mowic "drugstore", tylko "pharmacy",
    zas bedac w Holandii twierdzi, ze nie powinno sie mowic "coffee shop",
    tylko "drug store". I teraz probuje Pan przekonac tych nieszczesnych
    Amerykaninow i Holendrow, jakoby twierdzili, ze rutinoscorbin ma
    dzialanie psychoaktywne, a marihuana jest rodzajem kawy.

    Jezeli zas idzie o Szyperskiego, to przejrzalem go dosc pobieznie
    i choc moze mial nawet bardzo duze znaczenie historyczne, to
    jednak jest dosc mocno uwiklany w kontekst swojego powstawania
    (tj. brak systemu modulow w jezykach Eiffel i Smalltalk), zas
    kwestie, ktore podejmuje, podejmuje w sposob jednostronny.
    Mianowicie postuluje koniecznosc dodania systemu modulow
    do jezykow wspierajacych klasy, lecz w ogole nie rozwaza
    sytuacji przeciwnej, tj. koniecznosci rozszerzania jezykow
    wspierajacych moduly o system klas. To, co by mnie interesowalo,
    to kwestia, czy jezeli moduly maja w jakims jezyku status
    "first-class", to czy bylby to dostateczny srodek wyrazu
    do tego, zeby zbudowac w oparciu o nie system klas.

    > Ksiazka byla opubilkowana 30 lat temu; troche to i owo sie zmienilo od
    > tego czasu. Bardzo jest ciekawa, i owszem, w kontekscie historycznym.

    Co na przyklad sie zmienilo?
    (Jedyna rzecz, ktora przychodzi mi do glowy, to popularyzacja
    pattern-matcherow, dzieki ktorej nie trzeba juz uzywac tych
    nieszczesnych "car-ow" i "cdr-ow". Jednak dla przedstawianych
    przez ksiazke koncepcji mogloby to miec jedynie znaczenie
    kosmetyczne)

    > Jakis czas temu MIT zrezygnowalo z uzywania tej ksiazki jako
    > podrecznika i Scheme jako pierwszego jezyka programwoania; pzresadzili
    > sie na Pythona.

    Pozwoli Pan, ze sie posluze Panskimi slowami: a co to ma do rzeczy?