    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Detonator SMD
    Date: Sat, 24 Oct 2020 08:38:52 +0200

    Zenek Kapelinder wrote:

    > To skąd rozpowszechniana informacja że bombę atomową włącza się poprzez wstrzelenie
    w siebie segmentów zrobionych z materiału rozszepielnego?

    Nie wiem skąd. Ani się nie wstrzeliwuje w siebie segmentów, tylko
    kompresuje wybuchowo wydrążoną w środku kulę z plutonu (do środka jest
    wprowadzany materiał fuzyjny, np. tryt, który w krytycznym momencie
    dostarcza dodatkowego potężnego strumienia neutronów, bardzo podnosząc
    wydajność rozszczepiania i tym samym moc bomby na kilogram masy
    rdzenia). W ten sposób rdzeń osiąga gęstość nadkrytyczną, ale to oznacza
    tylko zdolność do wykładniczego powielania liczby neutronów (reakcja
    łańcuchowa), a nie zajście takiego powielania. Potrzeba jeszcze czegoś,
    co tę reakcję zacznie: spontanicznego rozpadu jądra plutonu emitującego
    neutron, zabłąkanego neutronu z promieniowania tła albo neutronu z
    inicjatora. W tych zastosowaniach poleganie na przypadku jest raczej
    niewskazane, więc się stiosuje inicjator. Początkowo był to polon, ale
    jego wadą jest niesterowalność i konieczność częstej wymiany. W efekcie
    reakcja mogła się zacząć zbyt szybko, tj. przed osiągnięciem optymalnego
    stopnia kompresji rdzenia i wydajność spadała. No więc wymyślono te
    mikroakceleratory -- w stanie nieaktywnym nie promieniują, więc są
    bezpieczne i nie trzeba ich wymieniać z powodu zużycia, a dodatkowo
    strumień neutronów pojawi się dokładnie wtedy, kiedy będzie potrzebny.

    > Do wystrzelenia używa się tradycyjnych materiałów wybuchowych. Jest wielce
    prawdopodobne że trotyl odpalany jest zapalnikiem na prad. Ale taki zapalnik nie
    potrzebuje 10 tysięcy woltów i 5000 > > amperów. Przekaźnikiem można prąd do
    zapalników trotylu włączyć.

    Mylisz się. Po pierwsze, nie jest to trotyl, po drugie nie jest to jeden
    materiał wybuchowy, tylko co najmniej dwa różne, bo celem jest
    uformowanie fali implozji, a nie eksplozji i dlatego trzeba wyzwolić je
    niesłychanie precyzyjnie, do czego służą specjalne zapalniki (np.
    slapper), które mają swoje wymagania co do zasilania. "Włączając trotyl
    przekaźnikiem" wysadzisz tę bombę w powietrze bez zainicjowania reakcji
    jądrowej.

    Pozdrawiam, Piotr