  • 261. Data: 2024-05-07 21:28:26
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.05.2024 o 18:58, Piotr Gałka pisze:

    > Nie śledziłem dyskusji od początku ale widzę poważne problemy z
    > eksploatacją BEV.
    >
    > Jak ktoś ma domek i może u siebie w garażu codziennie podłączyć
    > ładowanie to z codziennym użytkowaniem nie ma żadnego problemu.
    >
    > Ale jak ja miałbym użytkować taki samochód (parkuję przed blokiem) to
    > nie wiem. Jeździć co tydzień na wycieczkę do stacji ładowania i kwitnąć
    > tam sporo czasu?

    Pod blokiem stoi kiosk, ma podłączenie do sieci energetycznej.

    > Niedawno w garażu podziemnym w budynku w którym mieszka syn zauważyłem
    > elektryka (lub hybrydę) z kablem ładującym biegnącym pod drzwi komórki
    > lokatorskiej. Zapytałem administrację - podobno rok temu gość załatwiał
    > tam zainstalowanie podlicznika energii więc niby jest ok, ale ja mam
    > wątpliwości:

    Ja widziałem, jak ktoś przedłużacz z 8 piętra na parter miał
    rozciągnięty :-)

    > Czy samochody elektryczne czasem nie zapalają się w czasie ładowania
    > (jak zdarza się telefonom komórkowym).

    Zapalił Ci się już jakiś smartfon?

    > Ugaszenie jest chyba prawie
    > niemożliwe.

    Szczególnie jak jeszcze nie zapalił się :-)

    > Czy w związku z tym ładowanie elektryka w garażu podziemnym
    > budynku mieszkalnego jest faktycznie ok?

    Jak się spalikówka w takim garażu zapali po jeździe to będzie gorzej,
    lepiej czy tak samo?

  • 262. Data: 2024-05-07 21:29:55
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.05.2024 o 19:08, J.F pisze:
> [...]
    ...>

    > Mozna w pracy, jak pracodawca (Ty?) da prąd.
    > Są ładowarki przy sklepach.
    > Moze postawią ładowarkę blisko.
    > Można zrobić gniazdka na parkingu.

    No i można przedłużasz z okna spuścić :-)

  • 263. Data: 2024-05-07 21:33:10
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.05.2024 o 19:37, Shrek pisze:

    > Realia są takie, że kolejek nie ma tylko dlatego że elektyki stanowią
    > margines.

    A na stacjach benzynowych są dlatego że spalinówki stanowią większość? :-)

  • 264. Data: 2024-05-07 21:34:26
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.05.2024 o 19:08, Piotr Gałka pisze:

    > Ja ładuję komórkę w soboty, a jak zapomnę to się we wtorek telefon
    > przypomina.

    A była mowa o komórkach czy o smartfonach?

  • 265. Data: 2024-05-07 21:38:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Jaki masz zasięg zimą? I co to znaczy "przygotowany do jazdy zimą"?
    > Jak się przygotowuje elektryka do jazdy zimą?

    Chałupę na zimę zawsze trzeba było ogacić. Może tu też tak samo?
    Do gacenia najlepszy był obornik, który potrafił grzać do wiosny.
    A teraz zupełnie poważnie. Pierwsze samochody wyglądały jak powóz
    konny z odpiłowanym dyszlem. Teraz słucham reklam w radiu, gdzie
    producenci zachwalają, że "nasz samochód możesz kupić z silnikiem
    spalinowym albo elektrycznym do wyboru". Wtedy śmiech mnie ogarnia,
    bo to jak z tym dyszlem. Samochody ewoluowały circa sto lat, ale
    zawsze przy założeniu, że do grzania są dziesiątki kilowatów
    nadmiarowego ciepełka. Stąd brak dbałości o straty ciepła, cienka
    blacha i niewiele więcej. Już w dyliżansach było lepiej. Wszystko
    to wynaga wymyślenia na nowo.

    --
    Jarek

  • 266. Data: 2024-05-07 21:40:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    io pisze:

    > I jak taki 'ICE bez dachu' nie wyposażą w dach to nadaje się do jazdy
    > zimą czy nie nadaje?

    Z Jasła do Brukseli? Jak najbardziej się nadaje!

    Jarek

    --
    Obatelu, nie pieprz bez sensu.

  • 267. Data: 2024-05-07 21:41:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Shrek napisał:

    > Możesz też napisać cokolwiek jak zwykle o hejterach i głupocie. Nara

    Wszystko to, co mówia o kopaniu się z koniem, należy odnieść również
    do Konika Bujanego.

    --
    Jarek

  • 268. Data: 2024-05-07 21:54:36
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    In pl.misc.elektronika io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Nie widziałeś nigdy ICE bez dachu?

    Widziałem. Ale mój ma dach. Tak zimą, jak latem.

    > I jak taki 'ICE bez dachu' nie wyposażą w dach to nadaje się do jazdy
    > zimą czy nie nadaje?

    Nadaje, ale w czapce.

    > No i smrodzą tam, gdzie akurat da się :-) Ale czy to jedyna opcja?

    Jest o wiele więcej opcji.

    Można, na przykład, nie wychodzić z domu.

    > Nie mają tam budki z gniazdkiem?

    Mają. I może nawet daliby mi się przyłączyć, jakbym poprosił i zapłacił. A
    może by nie dali. A jak takich jak ja będzie dziesięciu i im będzie korki
    wywalało?

    > Zapłacisz podatek od używania smroda?

    Przecież płacę. Nie jeżdżę na oleju ze smażenia frytek.

    > Podkreślmy, swój :-)

    No swój -- a czyj?

    > No i sam wybierasz czy smrodzisz.

    Tak jest.

    > Ładowanie elektryka też 'trwa 3 minuty'. Z tym, że tak jak smroda, nie
    > jest to ładowanie do pełna. Do pełna trzeba jednak dłużej.

    Przecież wiem ile czasu tankuję do pełna. Mam następnym razem włączyć
    stoper?

    > Tak robię bez liczników. :-)

    Jak masz zielone?

    > No właśnie, masz to w d..e.

    Może inaczej -- nie było to najwyżej na liście moich priorytetów.

    > W innym miejscu piszesz, że nie zmienisz zdania.

    Nie zmienię zdania w obecnych warunkach i w obecnej sytuacji. Wiem na
    temat BEV wystarczająco żeby wiedzieć, że nie jest dla mnie. Jak się
    warunki lub sytuacja zmieni, to może zmienię.

    > Ty mi kup :-)

    Ok, ale pod warunkiem że będziesz zakładał tylko jak ja będę przejeżdżał
    obok :)

    --
    Po wybuchu jądrowym na uschniętym kikucie ocalałego drzewa siedzą
    dwa szympansy.

  • 269. Data: 2024-05-07 21:57:02
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Samochody ewoluowały circa sto lat, ale zawsze przy założeniu, że do
    > grzania są dziesiątki kilowatów nadmiarowego ciepełka.

    No właśnie.

    Mój Diesel może sobie stać i klekotać i 15 minut, a i tak się kabina nie
    nagrzeje. Za mało nadmiarowego ciepełka. Muszę ruszyć. Z benzyną nie było
    tego problemu.

    --
    - Dzień dobry pani Agnieszko. Jest druga skarga na panią. Sąsiedzi piszą,
    że wiecznie słychać hałasy, że jakiś pies ciągle tam wyje. Najwyraźniej

  • 270. Data: 2024-05-07 22:06:19
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    In pl.misc.elektronika io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Więc się pytam 'z czym macie problem?'.

    No to mówię -- my z niczym :)

    > 3 min?

    Oczywiście. Nie mierzyłem dokładnie. Może 2 minuty, może 4. Jak chcesz, to
    specjalnie dla ciebie przy następnym tankowaniu zmierzę.

    > Nie.

    No to dobrze. Mi by jednak przeszkadzało.

    > Chciałeś porównanie zima-lato a nie mój-twój.

    No, ja mam zimą i latem podobny. Nie wiem czy co do kilometra. Pewnie nie.
    Ale ten sam rząd wielkości. 50 a 70 to jednak spora procentowa różnica.

    > No i właśnie tak jest. Ale przecież są 'elektryki mające 10x większy
    > aku'.

    Jeśli istnieje BEV, który ma zasięg rzędu 500 km zimą, podczas jazdy z
    ogrzewaniem, i trzyma ten zasięg przez np. 15 lat eksploatacji, to dobrze.
    Znaczy, że problem zasięgu odpada. Pozostałe zostają.

    > Za 11-letni złom dałeś tyle co za nówkę baterię? :-)

    No widzisz -- a to jest w pełni sprawny samochód. Nie ma w nim dosłownie
    jednej rzeczy, którą chciałbym zmienić.

    Oczywiście w końcu zacznie się psuć. I jak osiągnie ten wiek, w którym
    naprawy przestaną się opłacać, to go zmienię. O ile nic się nie zmieni, to
    na ten sam model, tylko młodszy.

    > To przecież stary kupiłeś a nie nowy.

    No tak. 4 lata temu. I jeździ. I pewnie jeszcze trochę pojeździ.

    > Ale co Ty teraz liczysz? Masz pojazd do jazd lokalnych z 10x mniejszą
    > baterią niż pojazdy na trasy.

    Do jazd lokalnych mam rower, a nawet dwa (jeden do bardziej lokalnych,
    drugi do mniej lokalnych).

    A co liczę -- trwałość. Mój stary samochód ma najechane 300 kkm i jest
    sprawny. Elektryk z 300 kkm, bez wymiany baterii, będzie sprawny?

    > Niech jednak wprowadzą ten podatek od smrodzenia by się opłacało.

    Przecież już jest. Paliwo jest drogie.

    > Powtarzanie uprzedzeń.

    No to naładuję w te trzy minuty do pełna czy nie?

    Nawet niech będzie łatwiej. W pięć minut. Od podpięcia ładowarki do
    naładowania do pełna. Nie liczymy szukania ładowarki, nie liczymy
    płacenia. Sam proces ładowania, tak jak sam proces tankowania od włożenia
    pistoletu do odbicia. Naładuję?

    --
    Mówi zięć do teściowej:
    - Gdzie mama jedzie?