    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Date: Wed, 21 Apr 2021 19:11:27 +0200

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 21 Apr 2021 17:08:38 +0200
    doszła do mnie wiadomość <s5pf9p$1hdr$1@gioia.aioe.org>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :
    >Mam Evo970 Samsunga i pytania:
    > - czym zrobić Secure Erase?
    > - soft Samsunga proponuje wstawienie penflaszki
    > do USB i restart, którego raczej ;) chcę
    > uniknąć z pewnego/konkretnego powodu

    Czym się da, softem producenta czy z Linuksa live za pomocą hdparm.

    > - czy są inne softy, które to uczynią równie
    > dobrze lub lepiej, ale bez restartu?

    Powinno się obyć bez restartu w każdym przypadku, czasami trzeba kasowany dysk wypiąć
    za kilka sekund ponownie wpiąć do zasilania ze względu na status "frozen" który może
    mieć
    taki dysk, alternatywa to chwilowe uśpienie systemu.

    > - co naprawdę czyni Secure Erase?
    > (oczywiście nie zależy mi na danych)

    Secure erase(i enchanced secure erase) bezwarunkowo i natychmiast kasuje wszystkie
    bloki
    danych na dysku(tzw erase blocks) oraz niektóre obszary będące poza zasięgiem usera,
    czyli wymusza kasowanie całego dysku, dodatkowo w trybie enchanced secure erase
    dysk(dotyczy tylko mechanicznych, o ile pamiętam) wypełnia się specjalnym wzorem
    bitowym.

    > - dlaczego
    > skasowanie wszystkich partycji i trim
    > nie da efektów równie dobrych?

    Można TRIM bez kasowania partycji, robi się to komendą(tylko Linux) blkdiscard lub
    hdparm
    z odpowiednimi opcjami(plus skrypt, bo za jednym zamachem nie można strimować całego
    dysku, więc trzeba porcjami).
    Sęk w tym, że TRIM nic nie kasuje, a informuje tylko dysk, aby oznaczył trimowane
    strony(odpowiednik sektora) jako "dirty", czyli przeznaczone do recyclingu, dopiero
    po
    jakimś czasie procedury garbage collectora robią resztę roboty.

    Secure erase i hdparm:
    https://grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=16716

    Hdparm i trim_sector_range:
    https://itectec.com/superuser/restoring-performance-
    and-estimating-life-of-a-used-ssd-drive/

    Blkdiscard:
    https://www.imacat.idv.tw/cgi-bin/man/man2html?blkdi
    scard+8