    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Date: Thu, 22 Apr 2021 03:03:28 +0200

    Można po rozum iść do swej głowy? -- ale
    czy Można po rozum iść do diabła?...

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" <B...@i...invalid>
    6...@4...com

    > Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 21 Apr 2021 17:08:38 +0200

    Zdecydowanie celowo! Celem jest pielęgnacja dysku.

    > Czym się da, softem producenta czy z Linuksa live za pomocą hdparm.

    Widzę, że bez restartu raczej nie obejdę się.

    > Powinno się obyć bez restartu w każdym przypadku,

    Jak uruchomić Linuks bez restartu?

    > czasami trzeba kasowany dysk wypiąć i za kilka
    > sekund ponownie wpiąć do zasilania ze względu

    Tu chyba też potrzebny jest restart, choć być
    może dałoby się inaczej...

    > na status "frozen" który może mieć taki dysk,
    > alternatywa to chwilowe uśpienie systemu.

    Uśpienie czy hibernacja?

    > Secure erase(i enchanced secure erase) bezwarunkowo i natychmiast
    > kasuje wszystkie bloki danych na dysku(tzw erase blocks) oraz

    Dlaczego to jest ważne dla późniejszej pracy dysku?
    Jak się to ma do wydajności?

    > niektóre obszary będące poza zasięgiem usera,

    Tyle wiem, że sięga głębiej niż 'del' itp., ale znowu -- dlaczego
    to jest ważne dla późniejszej pracy dysku? Poza zasięgiem usera
    nie jest, skoro user może zlecić Secure erase.

    > czyli wymusza kasowanie całego dysku, dodatkowo w trybie
    > enchanced secure erase dysk(dotyczy tylko mechanicznych,
    > o ile pamiętam) wypełnia się specjalnym wzorem bitowym.

    Czyli Secure erase nie zapisze komórek?
    Nie zdegraduje ich jeszcze mocniej? Nie
    przyczyni się do wyczerpania limitu TBW?

    > Można TRIM bez kasowania partycji, robi się to komendą(tylko
    > Linux) blkdiscard lub hdparm z odpowiednimi opcjami(plus
    > skrypt, bo za jednym zamachem nie można strimować całego
    > dysku, więc trzeba porcjami).

    > Sęk w tym, że TRIM nic nie kasuje, a informuje tylko dysk,
    > aby oznaczył trimowane strony(odpowiednik sektora) jako "dirty",
    > czyli przeznaczone do recyclingu, dopiero po jakimś czasie
    > procedury garbage collectora robią resztę roboty.

    Jak się to ma do oszczędzenia dysku? Kiedyś pisałeś, że
    Secure erase jakoś oszczędza dysk przed niepotrzebnym
    (nadmiarowym) nadpisywaniem -- tak przynajmniej to
    zrozumiałem.

    > Secure erase i hdparm:
    > https://grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=16716

    > Hdparm i trim_sector_range:
    > https://itectec.com/superuser/restoring-performance-
    and-estimating-life-of-a-used-ssd-drive/

    > Blkdiscard:
    > https://www.imacat.idv.tw/cgi-bin/man/man2html?blkdi
    scard+8

    Skoro bez restartu nie obejdzie się, mogę to wykonać softem
    Samsunga, bo restart nie jest nadmiarowo bolesny czy kosztowny.

    -=-

    Myślałem, że 'Secure erase' to jakieś zlecenie dyskowi
    podobne do 'Trim', które można wydać spod czegokolwiek
    podczas normalnej pracy dysku.

    -=-

    Partycjoner Aomei potrafi przeprowadzić Secure erase, ale
    pod Win7. Czym Win7 góruje nad Win10? Nazwane jest to po
    polsku (Bezpieczne wymazanie SSD) więc nie wiem, czy to
    dokładnie to.

    -=-

    Moim celem jest uniknięcie ewentualnych problemów związanych
    z ponownym partycjonowaniem dysku -- nie zależy mi na
    zniszczeniu dowodów zbrodni ;) itp...

    -=-

    Dlaczego jest to nazwane 'Secure erase'?
    Co w tym kasowaniu jest securowatego?

    -=-

    Dzięki za odpowiedź, ale gdybyś mógł jeszcze
    nieco mocniej rozjaśnić temat, byłoby fajniej...

    --