    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Date: Thu, 22 Apr 2021 10:34:34 +0200

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 22 Apr 2021 03:03:28 +0200
    doszła do mnie wiadomość <s5qi17$k1h$1@gioia.aioe.org>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

    6...@4...com

    >Zdecydowanie celowo! Celem jest pielęgnacja dysku.

    >Widzę, że bez restartu raczej nie obejdę się.

    Program od producenta dysku nie chce tego zrobić bez restartu? To chyba Samsung
    Magician
    o ile dobrze pakiętam. Bijesz jakiś rekord Uptime systemu?

    >Jak uruchomić Linuks bez restartu?

    No nie da się, ale może coś z maszyną wirtualną zguzdrawęźić.
    Jeśli komputer obsługuje Vt-d, to powinno dać radę.
    Musisz to mieć bez restartu?

    >Tu chyba też potrzebny jest restart, choć być
    >może dałoby się inaczej...

    >Uśpienie czy hibernacja?

    Uśpienie lub wypięcie dysku z zasilania i podpięcie ponowne.

    >Dlaczego to jest ważne dla późniejszej pracy dysku?
    >Jak się to ma do wydajności?

    >Tyle wiem, że sięga głębiej niż 'del' itp., ale znowu -- dlaczego
    >to jest ważne dla późniejszej pracy dysku? Poza zasięgiem usera
    >nie jest, skoro user może zlecić Secure erase.

    User nie ma dostępu do tablic metadanych dysku, pSLC cache czy sektorów OP oraz
    przykładowo, do tablic translatora, secure erase skasuje o wszystko.

    >Czyli Secure erase nie zapisze komórek?
    >Nie zdegraduje ich jeszcze mocniej? Nie
    >przyczyni się do wyczerpania limitu TBW?

    Secure Erase skasuje wszystkie bloki natychmiast, nawet bloki już wcześniej skasowane
    aktualne całkowicie puste skasuje ponownie, więc do cykli kasowania dojdzie dla
    każdego
    bloku jeden cykl, kasowanie bloku to zapis FF w całym bloku plus podniesienie
    napięcia
    zasilania bloku więc tak, degraduje, ale i tak kasowanie bloków musi wystąpić przed
    zapisem do danego bloku, więc taka degradacja występuje podczas normalnej pracy
    dysku.

    >Jak się to ma do oszczędzenia dysku? Kiedyś pisałeś, że
    >Secure erase jakoś oszczędza dysk przed niepotrzebnym
    >(nadmiarowym) nadpisywaniem -- tak przynajmniej to
    >zrozumiałem.

    Trim owszem, ma dobry wpływ na żywotność dysku, secure erase też może mieć(jak się
    pracuje na dysku bez TRIM czy jak system operacyjny w czasie startu/zamykania wyłącza
    TRIM i zostawia śmieci, windows tak ma), secure erase to się stosuje na przykład przy
    oddaniu dysku w inne ręce, aby gość nie mógł sobie odzyskać jakichś danych,
    dodatkowo,
    secure erase kasuje wszystko(obszar OP i pSLC cache, normalnie nie masz kontroli nad
    tymi
    obszarami).

    and-estimating-life-of-a-used-ssd-drive/

    scard+8

    >Skoro bez restartu nie obejdzie się, mogę to wykonać softem
    >Samsunga, bo restart nie jest nadmiarowo bolesny czy kosztowny.
    >
    >-=-
    >
    >Myślałem, że 'Secure erase' to jakieś zlecenie dyskowi
    >podobne do 'Trim', które można wydać spod czegokolwiek
    >podczas normalnej pracy dysku.

    Tak powinno być, przynajmniej teoretycznie nie ma przeciwwskazań(poza przypadkiem,
    kiedy
    chcesz to zrobić z dyskiem systemowym).
    Pod Windows zawsze było to problematyczne.

> [...]
    >pod Win7. Czym Win7 góruje nad Win10? Nazwane jest to po
    >polsku (Bezpieczne wymazanie SSD) więc nie wiem, czy to
    >dokładnie to.
    >
    >-=-
    >
    >Moim celem jest uniknięcie ewentualnych problemów związanych
    >z ponownym partycjonowaniem dysku -- nie zależy mi na
    >zniszczeniu dowodów zbrodni ;) itp...
    >
    >-=-
    >
    >Dlaczego jest to nazwane 'Secure erase'?
    >Co w tym kasowaniu jest securowatego?
    >
    >-=-
    >
    >Dzięki za odpowiedź, ale gdybyś mógł jeszcze
    >nieco mocniej rozjaśnić temat, byłoby fajniej...

    Reasumując, secure erase kasuje wszystkie dane usera z dysku plus tablice translacji,
    pSLC cache czy obszar OP.
    TRIM tylko oznacza strony(sektory) jako "dirty"(nie rusza metadanych, OP i cache), do
    recyclingu, a resztą zajmuje się garbage collector(bloki nie są kasowane natychmiast,
    ale
    co pewien czas, w dodatku GC może defragmentować bloki, przepisująć ważne dane do
    innych
    bloków, to rodzaj defragmentacji, przykładowo, jakieś statyczne dane(rzadko
    modyfikowane)
    mogą zostać przepisane w inne miejsce w celu wyrównania ilości cykli P/E, bo niektóre
    bloki mogą mieć na karku setki cykli P/E, a niektóre dziesiątki).

    Pamięć flash w dysku SSD podzielona jest na bloki o wielkości megabajtów(przykładowo
    8
    MiB), bloki podzielone są na strony o wielkości 4-8 KiB, skasować można tylko cały
    blok(do tego konieczne jest z reguły podniesienie napięcia zasilania bloku i jego
    wypełnienie wzorem FF), natomiast zapisać danymi można pojedynczą stronę, każdy blok
    ma
    licznik cykli P/E jakie przeszedł od początkudziałania dysku.

    Za pomocą hdparm i blkdiscard zrobisz z dyskiem wszystko, pod Win już niekoniecznie,
    pod
    tym względem Win to mientka kupa.

    GC - garbage collector.
    P/E - cykle program/erase.
    OP - overprovisioning, nadmiarowe bloki pamięci flash.